土耳其法律中文版土耳其
规费法

附加第1条

第四章 其他规定

增加:2003年12月25日,第5035号法律第33条;修订:2016年7月15日,第6728号法律第35条

1. 下列与出口有关的交易,以证明其与出口相关为条件,免缴规费:

a) 因出口而支付的款项(包括以证明用于出口融资为条件的、与预融资以及在支持与价格稳定基金框架内支付款项有关的承诺书和转让书,以及社会保障机构保费债务和对一般预算行政机关债务的抵销)。

b) 出口商转让因出口产生的债权。

c) 为出口订约而订立的协议。

ç) 转口贸易标的货物的买入和卖出。

d) 为按购入时原状出口而购买货物。

e) 依1999年10月27日第4458号《海关法》第131条,在全额免征进口税的条件下适用暂准进口制度的包装材料的进口,以及最终出口货物所用包装材料的暂准出口和进口。

f) 在进料加工许可范围内、于许可有效期内进行的进口。

g) 在进料加工许可证书范围内、于证书有效期内进行的进口或国内采购。

ğ) 作为已实现的制成品出口的对价,从土地产品局(Toprak Mahsulleri Ofisi)或糖业管理局确定的糖厂购买用于生产该产品的投入品。

2. 与下列取得税收、税捐和规费豁免证书的其他创汇活动有关的交易,在证书有效期内并以证书所载金额为限,免缴规费。

a) 承担以下项目建设的总承包公司(分包商除外):由总统决定实施的本年度投资计划所列投资项目中,以及国防部、宪兵总司令部和海岸警卫队司令部未列入该计划的公共投资中,以外币(…)融资的项目;

i) 属于完全纳税人的,其按与外币(…)相应比例进行的交付、服务和活动,以及完全纳税人制造企业为用于该工程而生产并向承担该工程建设的企业进行的货物、材料和服务的销售与交付,

ii) 属于有限纳税人的,生产该企业将用于该工程的货物和材料的完全纳税人制造企业(包括承包该工程的企业)进行的销售与交付,

iii) 属于完全纳税人企业与有限纳税人企业合伙的,对完全纳税人企业按其自身活动比例,对另一企业则为完全纳税人企业在第(ii)目框架内通过生产进行的销售与交付,

iv) 在上述第(i)、(ii)和(iii)目框架内,于项目期间向作为项目业主的公共机构以及承担该等项目的企业提供的技术咨询、工程等服务的销售。

b) i) 承担经国防工业副国务秘书处批准的与国防、安全或情报领域有关项目的完全纳税人制造企业,以及承担将在国防、安全或情报领域开展的研究与开发项目的完全纳税人制造企业所进行的销售与交付,以及该等销售与交付后产生的维护和修理服务,

ii) 生产经国防工业副国务秘书处指明对国防、安全或情报领域具有重要意义的、用于国防、安全和情报的各类平台、系统、软件、车辆和设备的完全纳税人制造企业,以及承担将在国防、安全或情报领域开展的研究与开发项目的完全纳税人制造企业,向与国家国防、安全或情报有关的公共机构和组织进行的销售与交付,以及该等销售与交付后产生的维护和修理服务,

iii) 完全纳税人制造企业通过生产向本项第(i)和(ii)目所列企业进行的销售与交付,

iv) 承担本项第(i)和(ii)目所列工作的企业为有限纳税人企业的,完全纳税人制造企业通过生产向该企业进行的销售与交付。

c) 完全纳税人制造企业通过生产经济部确定的投资品清单所列货物而进行的销售与交付。

ç) 完全纳税人制造企业向可在投资鼓励证书范围内进口未组装零部件的企业,通过生产该等可进口零部件而进行的销售与交付。

d) 承担在“建设经营”模式框架内实施的投资项目的完全纳税人企业所提供的服务和开展的活动。

e) 承担公共机构和组织进行国际招标的国内或国外(…)运输工作的完全纳税人企业的该等活动。

f) 以将国际货运和客运所赚取的外汇对价调回国内为条件的陆路、海路或航空运输服务和活动。

g) 面向境外提供的承包、咨询、软件和工程服务。

ğ) 以外汇为对价,向外国国民(包括外交代表机构及其成员)、游客或在国外工作的土耳其公民在其停留我国期间提供的医疗服务。

h) 旅游企业和旅行社在国内外旅游活动中以外汇为对价进行的服务销售。

ı) 以外汇收取对价为条件、代表境外居民企业进行的维护和修理服务,驶往境外航行的土耳其籍和外国籍船舶、飞机或卡车的维护和修理、翻新和改装,以及在维护、修理、翻新和改装范围内进行的货物(燃料和矿物润滑油除外)和服务销售。

i) 完全纳税人企业为营销我国出口产品而在国外开设或经营商店。

j) 从公共机构和组织进行国际招标的矿区以支付矿区使用费方式开采和经营矿产的相关生产活动。

k) 国内居民通讯社向国外媒体销售带图像或不带图像的新闻。

l) 中标公共机构和组织就经济部确定的投资品、工业制成品和软件服务进行的国际招标的完全纳税人制造企业,通过生产进行的销售与交付。

m) 向依双边或多边国际协定规定在国内的外国机构交付其有权从国外引进的工业制成品的完全纳税人制造企业,以及承担国际组织、外国代表机构和组织所属设施建设和修理的完全纳税人承包企业的活动和交付。

n) 承担在双边或多边国际协定范围内在土耳其实施项目的机构、组织或公司(包括其为在国内执行项目而设立的公司或建立的合伙)在项目范围内发包的建设和交付工作的企业(分包商除外);

i) 属于完全纳税人的,其进行的交付和服务,以及完全纳税人制造企业通过生产向该等企业进行的销售与交付,

ii) 属于完全纳税人企业与有限纳税人企业合伙形式的,完全纳税人企业按其合伙份额比例实施的交付和服务,以及完全纳税人制造企业通过生产向该等企业进行的销售与交付。

o) 在公私合作范围内承担设施建设和更新工作的完全纳税人企业所提供的服务和开展的活动。

3. 为取得税收、税捐和规费豁免证书而作为项目表附件提交的承诺书,以及与本条第(2)款第(a)、(b)、(d)、(e)、(g)、(j)、(l)和(o)项所列交易和活动有关的合同阶段之前的担保和招标决定,无须证书,依职权适用规费豁免。

持证企业与其就证书所涉工作采购货物、材料或服务的个人和机构之间进行的交易适用规费豁免的,交易双方均须持有就该工作签发的证书。

4. 适用本条时:

国际招标:指公共机构和组织发起的、向国内外企业单独或共同参与开放的(…)招标,

税收、税捐和规费豁免证书:指为鼓励创汇活动而适用规费豁免所须取得并出示的、由经济部签发且于应缴规费交易进行之日有效的证书,

具有上述含义。

本条所称完全纳税义务和有限纳税义务的范围,依《所得税法》和《公司税法》确定。

5. 本条所列交易或活动部分或全部未实现的,就未实现部分未征收的规费,依第213号《税收程序法》的规定,连同罚款和滞纳利息一并向纳税人追缴。

在本条范围内适用规费豁免办理交易的机构,必须在交易进行之日起三十日内,将豁免所涉交易的性质及未征收的规费数额,报告有关人员在所得税或公司税方面所隶属的税务局。

自确认本条所列交易或活动未实现之日起三十日内未向税务局报告该情况的机构,与有关人员一起对规费以及罚款和滞纳利息的缴纳承担连带责任。

6. 为适用本条,财政部和经济部共同有权确定第一款和第二款所列创汇活动以外的其他创汇活动、在证书范围内适用豁免的交易和活动的阶段,以及其他程序和原则。

土耳其语原文

EK MADDE 1

(Ek:25/12/2003 - 5035/33 md.; Değişik: 15/7/2016-6728/35 md.)

1. İhracat ve ihracata ilişkin olduğunun tevsiki kaydıyla aşağıda sayılan işlemler harçlardan müstesnadır:

a) İhracat karşılığı yapılacak ödemeler (İhracatın finansmanında kullanıldığının tevsiki kaydıyla prefinansman, Destekleme ve Fiyat İstikrar Fonu çerçevesinde yapılan ödemelere ilişkin taahhütnameler ile temliknameler ve Sosyal Güvenlik Kurumu prim borçları ile genel bütçeli idarelere olan borçların mahsubu dâhil).

b) İhracattan doğan alacağın ihracatçı tarafından temliki.

c) İhracat bağlantıları için düzenlenecek anlaşmalar.

ç) Transit ticarete konu malın satın alınması ve satılması.

d) Tedarik edildikleri şekliyle ihraç edilmek üzere mal alımı.

e) 27/10/1999 tarihli ve 4458 sayılı Gümrük Kanununun 131 inci maddesine istinaden ithalat vergilerinden tam muafiyet suretiyle geçici ithalat rejimine tabi ambalaj malzemesi ithali ile kati ihraç edilen mallara ait ambalaj malzemesinin geçici ihracı ve ithali.

f) Dahilde işleme izni kapsamında iznin geçerli olduğu süre içerisinde yapılan ithalat.

g) Dahilde İşleme İzin Belgesi kapsamında belgenin geçerli olduğu süre içerisinde yapılan ithalat veya yurt içi alımlar.

ğ) Gerçekleştirilen mamul ürün ihracatı karşılığı olarak bu ürünlerin üretiminde kullanılan girdilerin Toprak Mahsulleri Ofisinden veya Şeker Kurumunca tespit edilen şeker fabrikalarından alımı.

2. Vergi, Resim, Harç İstisnası Belgesine bağlanan aşağıda sayılan diğer döviz kazandırıcı faaliyetlere ilişkin işlemler, belgenin geçerlilik süresi içerisinde belgede yer alan tutarla sınırlı olmak kaydıyla harçtan müstesnadır.

a) Cumhurbaşkanı kararı ile yürürlüğe konulan cari yıl yatırım programında yer alan yatırımlardan ve Millî Savunma Bakanlığı, Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığının bu programda yer almayan kamu yatırımlarından (…)62 yabancı para ile finanse edilenlerin yapımını üstlenen ana yüklenici firmaların (alt yükleniciler hariç);

i) Tam mükellef olması hâlinde, (…)62 yabancı paraya isabet eden oranda yapacakları teslim, hizmet ve faaliyetler ile tam mükellef imalatçı firmaların, bahse konu işte kullanılmak üzere bu işin yapımını yüklenen firmaya üreterek yapacakları mal ve malzeme ile hizmet satış ve teslimleri,

ii) Dar mükellef olması hâlinde, söz konusu firmanın bu işte kullanacağı mal ve malzemeyi üreten tam mükellef imalatçı firmaların (işi taahhüt eden firmalar dâhil) yapacakları satış ve teslimleri,

iii) Tam ve dar mükellef firmaların ortaklığı hâlinde, tam mükellef firmaya kendi faaliyeti oranında, diğer firmaya ise (ii) alt bendi çerçevesinde tam mükellef firmaların üreterek yapacakları satış ve teslimleri,

iv) Yukarıda belirtilen (i), (ii) ve (iii) alt bentleri çerçevesinde proje sahibi kamu kurumları ile bu projeleri üstlenen firmalara proje süresince yapılacak teknik müşavirlik, mühendislik vb. hizmet satışları.

b) i) Savunma Sanayii Müsteşarlığınca onaylanan savunma, güvenlik veya istihbarat alanları ile ilişkili projeleri üstlenmiş tam mükellef imalatçı firmalar ile savunma, güvenlik veya istihbarat alanlarında yapılacak araştırma ve geliştirme projelerini üstlenen tam mükellef imalatçı firmaların yapacakları satış ve teslimler ile bu satış ve teslimler sonrası doğan bakım ve onarım hizmetleri,

ii) Savunma Sanayii Müsteşarlığınca savunma, güvenlik veya istihbarat alanları açısından önem arz ettiği belirtilen savunma, güvenlik ve istihbarata yönelik her türlü platform, sistem, yazılım, araç ve gereçlerini üreten tam mükellef imalatçı firmalar ile savunma, güvenlik veya istihbarat alanlarında yapılacak araştırma ve geliştirme projelerini üstlenen tam mükellef imalatçı firmaların ülkenin savunma, güvenlik veya istihbaratı ile ilgili kamu kurum ve kuruluşlarına yapacakları satış ve teslimler ile bu satış ve teslimler sonrası doğan bakım ve onarım hizmetleri,

iii) Bu bendin (i) ve (ii) alt bentlerinde belirtilen firmalara, tam mükellef imalatçı firmaların üreterek yapacakları satış ve teslimleri,

iv) Bu bendin (i) ve (ii) alt bentlerinde belirtilen işleri yüklenen firmanın dar mükellef firma olması hâlinde, tam mükellef imalatçı firmaların bu firmaya üreterek yapacakları satış ve teslimleri.

c) Tam mükellef imalatçı firmaların, Ekonomi Bakanlığınca belirlenen yatırım malları listesinde belirtilen malları üreterek yapacakları satış ve teslimleri.

ç) Tam mükellef imalatçı firmaların, Yatırım Teşvik Belgesi kapsamında monte edilmemiş haldeki aksam ve parçaları ithal edebilecek firmalara, ithal edebilecekleri bu aksam ve parçaları üreterek yapacakları satış ve teslimleri.

d) Yap-İşlet Modeli çerçevesinde yapılacak yatırım projelerini üstlenen tam mükellef firmaların yapacakları hizmet ve faaliyetleri.

e) Kamu kurum ve kuruluşları tarafından uluslararası ihaleye çıkarılmış yurt içi veya yurt dışı (…) taşıma işlerini yüklenen tam mükellef firmaların bu faaliyetleri.

f) Uluslararası yük ve yolcu taşımacılığından döviz olarak kazanılan bedellerin yurda getirilmesi kaydıyla kara, deniz veya hava ulaştırma hizmet ve faaliyetleri.

g) Yurt dışına yönelik olarak gerçekleştirilecek müteahhitlik, müşavirlik, yazılım ve mühendislik hizmetleri.

ğ) Yabancı uyruklulara (diplomatik temsilcilikler ve mensupları dâhil), turistlere veya yurt dışında çalışan Türk vatandaşlarına ülkemizde bulundukları sürede, döviz karşılığı verilecek sağlık hizmetleri.

h) Turizm müesseseleri ile seyahat acentelerinin yurt içindeki ve yurt dışındaki turizm faaliyetleri sırasında yaptıkları döviz karşılığı hizmet satışları.

ı) Bedelleri döviz olarak alınmak kaydıyla yurt dışında yerleşik firmalar adına gerçekleştirilen bakım ve onarım hizmetiyle, dış sefere çıkan Türk ve yabancı bayraklı gemi, uçak veya tırların bakımı ve onarımı, yenileme ve dönüşüm ile bakım, onarım, yenileme ve dönüşüm kapsamında gerçekleştirilen mal (yakıt ve madeni yağlar hariç) ve hizmet satışları.

i) Tam mükellef firmalarca, ihraç ürünlerimizin pazarlanması amacıyla yurt dışında mağaza açılması veya işletilmesi.

j) Kamu kurum ve kuruluşlarınca uluslararası ihaleye çıkarılan maden havzalarından rödövans karşılığında maden çıkarımı ve işletmesiyle ilgili üretim faaliyetleri.

k) Yurt içinde yerleşik haber ajanslarınca, yurt dışındaki yayın organlarına görüntülü veya görüntüsüz haber satışları.

l) Kamu kurum ve kuruluşlarınca uluslararası ihaleye çıkarılan ve Ekonomi Bakanlığı tarafından belirlenen yatırım malları, sınai mamuller ve yazılım hizmetlerine yönelik ihaleleri kazanan tam mükellef imalatçı firmaların üreterek yapacakları satış ve teslimleri.

m) İkili veya çok taraflı uluslararası anlaşma hükümlerine göre yurt içinde bulunan yabancı kuruluşların yurt dışından getirme imkanına sahip bulundukları sınai mamulleri teslim eden tam mükellef imalatçı firmalar ile uluslararası kuruluşlar, yabancı ülke temsilcilikleri ve kuruluşlarına ait tesislerin yapımını ve onarımını üstlenen tam mükellef müteahhit firmaların faaliyet ve teslimleri.

n) İkili veya çok taraflı uluslararası anlaşmalar kapsamında Türkiye’de gerçekleştirilen projeleri üstlenen kurum, kuruluş veya şirketler (bunlar tarafından yurt içinde projenin yürütülmesi amacıyla kurulan veya ortaklık gerçekleştirilen şirketler dâhil) tarafından proje kapsamında verilen yapım ve teslim işlerini yüklenen firmaların (alt yükleniciler hariç);

i) Tam mükellef olması hâlinde, bunların yapacakları teslim ve hizmetleri ile tam mükellef imalatçı firmaların bu firmalara üreterek yapacakları satış ve teslimleri,

ii) Tam ve dar mükellef firmaların ortaklığı şeklinde olması hâlinde, tam mükellef firmanın ortaklığı oranında gerçekleştireceği teslim ve hizmetleri ile tam mükellef imalatçı firmaların bu firmalara üreterek yapacakları satış ve teslimleri.

o) Kamu özel iş birliği kapsamında tesis yapımı ve yenilenmesi işlerini üstlenen tam mükellef firmaların yapacakları hizmet ve faaliyetleri.

3. Vergi, Resim, Harç İstisnası Belgesi almak amacıyla proje formu ekinde verilecek taahhütnameler ile bu maddenin (2) numaralı fıkrasının (a), (b), (d), (e), (g), (j), (l) ve (o) bentlerinde sayılan işlem ve faaliyetlere ilişkin sözleşme safhasından önceki teminatlar ve ihale kararlarına belge aranmaksızın resen harç istisnası uygulanır.

Belge sahibi firmaların belge konusu işe ilişkin mal, malzeme veya hizmet temin ettiği kişi ve kurumlarla yapacağı işlemlere harç istisnası uygulanması için, her iki işlem tarafının da o işle ilgili olarak düzenlenmiş belgeye sahip olması şarttır.

4. Bu maddenin uygulamasında;

Uluslararası ihale: Kamu kurum ve kuruluşları tarafından yerli ve yabancı firmaların ayrı ayrı veya birlikte iştirakine açık olarak çıkılan (…) ihaleyi,

Vergi, Resim, Harç İstisnası Belgesi: Döviz kazandırıcı faaliyetleri teşvik etmek amacıyla harç istisnası uygulanabilmesi için alınması ve ibraz edilmesi gereken, harca konu işlemin yapıldığı tarihte geçerli Ekonomi Bakanlığınca düzenlenen belgeyi,

ifade eder.

Bu maddede geçen tam ve dar mükellefiyetin kapsamı Gelir Vergisi Kanununa ve Kurumlar Vergisi Kanununa göre tayin ve tespit edilir.

5. Bu maddede sayılan işlem veya faaliyetlerin kısmen veya tamamen gerçekleştirilmemesi hâlinde, gerçekleşmeyen kısma ait alınmayan harç, mükelleflerden, 213 sayılı Vergi Usul Kanunu hükümlerine göre ceza ve gecikme faizi ile birlikte geri alınır.

Bu madde kapsamında, harç istisnası uygulamak suretiyle işlem yapan kuruluşlar, istisnaya konu işlemin mahiyeti ile alınmayan harç tutarını, işlemin yapıldığı tarihi takip eden otuz gün içinde ilgililerin gelir veya kurumlar vergisi bakımından bağlı bulunduğu vergi dairesine bildirmeye mecburdurlar.

Bu maddede sayılan işlem veya faaliyetlerin gerçekleşmediğinin tespit edildiği tarihi takip eden otuz gün içinde, bu durumu vergi dairesine bildirmeyen kuruluşlar harç ile ceza ve gecikme faizinin ödenmesinden ilgililerle birlikte müteselsilen sorumludurlar.

6. Bu maddenin uygulanması bakımından; birinci ve ikinci fıkralarda yer alan döviz kazandırıcı faaliyetlere ilave olarak döviz kazandırıcı diğer faaliyetleri, belge kapsamında istisna uygulanacak işlem ve faaliyetlerin aşamaları ile diğer usul ve esasları belirlemeye Maliye Bakanlığı ile Ekonomi Bakanlığı birlikte yetkilidir.

文本截至 2026年10月1日 · 官方来源(土耳其语): mevzuat.gov.tr ↗

非官方译本,仅供参考。以《官方公报》刊载的土耳其语文本为唯一权威版本。本页不构成法律意见。