(1) 行政罚款可以为定额罚款或者比例罚款。
(2) 行政罚款也可以通过在法律中规定其下限和上限的方式确定。在此情形下,确定行政罚款数额时,应当综合考虑所实施违法行为的不法内容以及行为人的过错和经济状况。
(3) 修订:2006年12月6日,第5560号法律第32条2003年12月10日第5018号《公共财政管理与控制法》所附第(I)、(II)、(III)号附表所列公共行政机关处以的行政罚款中,除其相关法律在2005年6月1日之后规定的比例以外的部分,以及共和国首席检察官办公室和法院处以的行政罚款,列入一般预算收入。社会保障机构和地方行政机关处以的行政罚款,列入其自身预算收入。其他公共机构和组织处以的行政罚款,在不影响其相关法律规定的前提下,列入一般预算收入。具有公共机构性质的职业组织处以的罚款,适用其自身法律的规定。当事人经济状况不允许的,可以决定行政罚款在一年内分四期等额缴纳,但首期应当预先缴纳。未按时足额缴纳分期款项的,收缴行政罚款的全部剩余部分。
(4) 修订:2006年12月6日,第5560号法律第32条关于应当列入一般预算收入的行政罚款的确定决定,送交财政部指定的征收机关,依照1953年7月21日第6183号《公共债权征收程序法》的规定征收。社会保障机构和地方行政机关处以的行政罚款,除其相关法律另有规定外,由其自行依照《公共债权征收程序法》的规定征收。其他公共机构和组织处以的、无须列入一般预算收入的行政罚款,其相关法律无特别规定的,依照一般规定征收。
(5) 行政罚款全部收缴后,最迟应当在一个月内将情况通知有关公共机构或者组织。
(6) 因违法行为处以行政罚款的公职人员,经当事人同意,应当立即自行收缴罚款。修订句:2022年7月1日,第7417号法律第46条其法律未规定缴纳期限的行政罚款,应当自送达之日起一个月内缴纳。在缴纳期限内缴纳行政罚款的,罚款减少25%。增加句:2022年7月1日,第7417号法律第46条缴纳罚款不影响当事人对该决定寻求法律救济的权利。
(7) 行政罚款自每一日历年度开始时起,按照依1961年1月4日第213号《税收程序法》第298条之一(重复条)的规定为该年度确定并公布的重估率提高后适用。按此方式计算行政罚款时,不足一土耳其里拉的尾数不予计算。本款规定不适用于比例性质的行政罚款。
土耳其语原文
MADDE 17 · İdarî para cezası
(1) İdarî para cezası, maktu veya nispi olabilir.
(2) İdarî para cezası, kanunda alt ve üst sınırı gösterilmek suretiyle de belirlenebilir. Bu durumda, idarî para cezasının miktarı belirlenirken işlenen kabahatin haksızlık içeriği ile failin kusuru ve ekonomik durumu birlikte göz önünde bulundurulur.
(3) (Değişik: 6/12/2006-5560/32 md.) 10/12/2003 tarihli ve 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanununa ekli (I), (II) ve (III) sayılı cetvellerde yer alan kamu idareleri tarafından verilen idarî para cezalarının ilgili kanunlarında 1/6/2005 tarihinden sonra belirlenen oranın dışındaki kısmı ile Cumhuriyet başsavcılıkları ve mahkemeler tarafından verilen idarî para cezaları Genel Bütçeye gelir kaydedilir. Sosyal güvenlik kurumları ile mahalli idareler tarafından verilen idarî para cezaları kendi bütçelerine gelir kaydedilir. Diğer kamu kurum ve kuruluşları tarafından verilen idarî para cezaları ise, ilgili kanunlarındaki hükümler saklı kalmak kaydıyla, Genel Bütçeye gelir kaydedilir. Kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarının verdiği para cezaları, kendi kanunlarındaki hükümlere tâbidir. Kişinin ekonomik durumunun müsait olmaması halinde, idarî para cezasının, ilk taksitinin peşin ödenmesi koşuluyla, bir yıl içinde ve dört eşit taksit halinde ödenmesine karar verilebilir. Taksitlerin zamanında ve tam olarak ödenmemesi halinde, idarî para cezasının kalan kısmının tamamı tahsil edilir.
(4) (Değişik: 6/12/2006-5560/32 md.) Genel Bütçeye gelir kaydedilmesi gereken idarî para cezalarına ilişkin kesinleşen kararlar, 21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümlerine göre tahsil edilmek üzere Maliye Bakanlığınca belirlenecek tahsil dairelerine gönderilir. Sosyal güvenlik kurumları ve mahalli idareler tarafından verilen idarî para cezaları, ilgili kanunlarında aksine hüküm bulunmadığı takdirde, Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümlerine göre kendileri tarafından tahsil olunur. Diğer kamu kurum ve kuruluşları tarafından verilen ve Genel Bütçeye gelir kaydedilmesi gerekmeyen idarî para cezaları, ilgili kanunlarında özel hüküm bulunmadığı takdirde genel hükümlere göre tahsil olunur.
(5) İdarî para cezası tamamen tahsil edildikten itibaren en geç bir ay içinde durum, ilgili kamu kurum ve kuruluşuna bildirilir.
(6) Kabahat dolayısıyla idarî para cezası veren kamu görevlisi, ilgilinin rıza göstermesi halinde bunun tahsilatını derhal kendisi gerçekleştirir. (Değişik cümleler: 1/7/2022-7417/46 md.) Kanunlarında ödeme süresi düzenlenmemiş olan idari para cezaları, tebliğinden itibaren bir ay içinde ödenir. İdari para cezasının ödeme süresi içinde ödenmesi halinde, cezadan %25 oranında indirim yapılır. (Ek cümle: 1/7/2022-7417/46 md.) Ödeme yapılması, kişinin bu karara karşı kanun yoluna başvurma hakkını etkilemez.
(7) İdarî para cezaları her takvim yılı başından geçerli olmak üzere o yıl için 4.1.1961 tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanununun mükerrer 298 inci maddesi hükümleri uyarınca tespit ve ilân edilen yeniden değerleme oranında artırılarak uygulanır. Bu suretle idarî para cezasının hesabında bir Türk Lirasının küsuru dikkate alınmaz. Bu fıkra hükmü, nispi nitelikteki idarî para cezaları açısından uygulanmaz.