土耳其法律中文版土耳其
第1567号《保护土耳其货币价值法》

第4条

废止:2008年12月24日,第5827号法律第2条重新规定:2021年7月18日,第7333号法律第3条修订:2025年7月20日,第7555号法律第3条

从事下列活动,必须取得财政与国库部的许可:

a) 以商业为目的从事外币买卖。

b) 作为会员在伊斯坦布尔证券交易所股份公司贵金属市场从事经营。

c) 从事贵金属精炼活动。

ç) 在根据2005年2月21日第2005/8518号部长会议决定决定加入的金伯利进程证书制度范围内从事经营。

根据本法及依据本法发布的法规获得许可的股份公司,经查明其从事违反依第5条确定的经济目的和经营范围的活动的,财政与国库部有权撤销其许可;对于第一款(a)项范围内的股份公司,财政与国库部有权在考虑开展经营活动的省、县的规模、人口、贸易和旅游量等标准的基础上划定经营区域。

第一款(a)项范围内的经营许可,收取所附第(1)号收费表规定的费用;(b)项范围内的经营许可,收取所附第(2)号收费表规定的费用;(c)项范围内的经营许可,收取所附第(3)号收费表规定的费用。

第一款(a)项范围内的股份公司转为具有设立分支机构权限的股份公司的许可,按申请之日所附第(1)号收费表第1部分和第2部分为同一经营区域规定的费用之间的差额加收费用。

第一款(a)项范围内的股份公司将总部或分支机构地址迁至不同经营区域的许可,所附第(1)号收费表为迁入经营区域规定的费用高于为现经营区域规定的费用的,按申请之日有效的费用之间的差额加收费用。

根据第一款(c)项发放的经营许可,按每一生产场所和每一种贵金属分别收费。

第一款(a)、(b)和(c)项所列股份公司股份转让的许可,按拟受让股份比例分别收取有关收费表规定的费用。申请股份转让许可的股份公司持有本条所列一项以上经营许可的,就每一项经营许可另按拟受让股份比例收取有关收费表规定的费用。转让标的股份通过继承转移的,或者股份转让系因法院判决而产生的,或者受让股份的人是现有股东的配偶、直系卑亲属、直系尊亲属或兄弟姐妹的,不收取费用。

根据本条收取的费用缴入税务局。费用金额每年按照1961年1月4日第213号《税收程序法》的规定就上一年度确定并公布的重估率予以提高,自日历年度开始时起适用。

根据本条规定收取本法所附收费表规定的费用时,以向财政与国库部首次提出申请之日有效的费用为准。

总统有权将本法所附收费表中的金额提高至二倍或降低至一半。

土耳其语原文

MADDE 4

(Mülga:24/12/2008-5827/2 md.) (Yeniden Düzenleme:18/7/2021-7333/3 md.) (Değişik:20/7/2025-7555/3 md.)

Aşağıda yazılı olan faaliyetlerde bulunmak için Hazine ve Maliye Bakanlığından izin alınması zorunludur:

a) Ticari amaçla döviz alım satımında bulunmak.

b) Borsa İstanbul Anonim Şirketi Kıymetli Madenler Piyasasında üye olarak faaliyette bulunmak.

c) Kıymetli maden rafinaj faaliyetlerinde bulunmak.

ç) 21/2/2005 tarihli ve 2005/8518 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile katılınması kararlaştırılan Kimberley Süreci Sertifika Sistemi kapsamında faaliyette bulunmak.

Bu Kanun ve bu Kanuna dayanılarak çıkarılan mevzuat kapsamında izin verilen anonim şirketlerin 5 inci madde çerçevesinde belirlenen ekonomik amaç ve konulara aykırı faaliyette bulunduğunun tespiti halinde izinlerini iptal etmeye ve birinci fıkranın (a) bendi kapsamındaki anonim şirketler için; faaliyet yürütülen il ve ilçelerin büyüklüğü, nüfusu, ticaret ve turizm hacmi gibi ölçütler dikkate alınmak suretiyle faaliyet bölgeleri belirlemeye Hazine ve Maliye Bakanlığı yetkilidir.

Birinci fıkranın (a) bendi kapsamındaki faaliyet izinlerinde ekli (1) sayılı Ücret Tarifesinde, (b) bendi kapsamındaki faaliyet izinlerinde ekli (2) sayılı Ücret Tarifesinde ve (c) bendi kapsamındaki faaliyet izinlerinde ekli (3) sayılı Ücret Tarifesinde belirlenen ücretler alınır.

Birinci fıkranın (a) bendi kapsamındaki anonim şirketlerin şube açma yetkisini haiz anonim şirketlere dönüşme izinlerinde, başvuru tarihi itibarıyla ekli (1) sayılı Ücret Tarifesinin 1 inci ve 2 nci bölümlerinde aynı faaliyet bölgesi için belirlenen ücretler arasındaki fark kadar ilave ücret alınır.

Birinci fıkranın (a) bendi kapsamındaki anonim şirketlerin merkez ya da şube adresinin farklı bir faaliyet bölgesine taşınması izinlerinde; taşınılacak faaliyet bölgesi için ekli (1) sayılı Ücret Tarifesinde belirlenen ücretin mevcut faaliyet bölgesi için belirlenen ücretten yüksek olması durumunda, başvuru tarihinde geçerli olan ücretler arasındaki fark kadar ilave ücret alınır.

Birinci fıkranın (c) bendi kapsamında verilecek faaliyet izinlerinde her bir üretim yeri ve her bir kıymetli maden için ayrı ayrı ücret alınır.

Birinci fıkranın (a), (b) ve (c) bentlerinde belirtilen anonim şirketlerin paylarının devri izinlerinde ilgili tarifelerde belirtilen ücret, devralınacak pay oranı nispetinde ayrı ayrı alınır. Pay devri izninde bulunan anonim şirketin, bu maddede sayılan birden fazla faaliyet iznine sahip olması durumunda her bir faaliyet iznine ilişkin olarak ilgili tarifede belirtilen ücret devralınacak pay oranı nispetinde ayrıca alınır. Devre konu payların veraset yoluyla intikal etmesi veya pay devrinin bir mahkeme kararından kaynaklanması ya da payları devralacak kişinin mevcut pay sahibi kişinin eşi, altsoyu, üstsoyu veya kardeşi olması durumunda ücret alınmaz.

Bu madde uyarınca tahsil edilecek ücretler vergi dairelerine yatırılır. Ücret tutarları, her yıl, bir önceki yıla ilişkin olarak 4/1/1961 tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanunu hükümleri uyarınca tespit ve ilan edilen yeniden değerleme oranında, takvim yılı başından geçerli olmak üzere artırılmak suretiyle alınır.

Bu madde hükümleri kapsamında bu Kanuna ekli ücret tarifelerinde belirlenen ücretlerin tahsilinde Hazine ve Maliye Bakanlığına yapılan ilk başvuru tarihi itibarıyla geçerli olan ücret dikkate alınır.

Cumhurbaşkanı, bu Kanuna ekli ücret tarifelerindeki tutarları iki katına kadar artırmaya ve yarısına kadar indirmeye yetkilidir.

文本截至 2026年10月1日 · 官方来源(土耳其语): mevzuat.gov.tr ↗

非官方译本,仅供参考。以《官方公报》刊载的土耳其语文本为唯一权威版本。本页不构成法律意见。