增加:2018年5月11日,第7143号法律第16条
为在灾害风险防备范围内对无许可证或者违反许可证及其附件的建筑物进行登记并实现分区和解,对于2017年12月31日前建造的建筑物,在2018年10月31日前向环境和城市化部及其授权的机构和组织提出申请、满足本条规定条件并在2018年12月31日前缴纳登记费的,可以颁发建筑物登记证书。申请所涉建筑物及其地块的所有权状况、建筑物类别和组别以及其他事项,根据建筑物所有人的申报记录于本部编制的建筑物登记系统。
登记费以建筑物所在地块依照1970年7月29日第1319号《不动产税法》确定的不动产税价值与环境和城市化部确定的建筑物近似造价之和为基数,住宅按百分之三、商业用途按百分之五的比例收取,由申请人缴入中央会计单位账户,作为普通预算(B)表收入入账。财政部长有权就为在第6306号法律范围内使用而入账的收入,在本部预算中追加相应拨款。该拨款转入改造项目专户使用。部长会议有权将登记费比例提高至两倍、降低至一半、按建筑物性质和地区分级,并可将申请和缴费期限延长至多一年。
建筑物登记证书针对建筑物的使用目的。对于取得建筑物登记证书的建筑物,经请求,可以考虑相关法规所界定的其所属用户类别,临时接通供水、电力和天然气。
就已颁发建筑物登记证书的建筑物依照本法短语经宪法法院2020年9月24日E.:2019/21、K.:2020/51号裁定废止(…)作出的拆除决定以及未能征收的行政罚款,予以撤销。
对于已取得建筑许可证但未取得建筑物使用许可证书的建筑物,或者没有建筑许可证的建筑物,持有建筑物登记证书、取得全体所有人同意并让出分区规划中相当于公共服务用地的区域的,可以不要求建筑物使用许可证书而办理类别变更并设立区分所有权。在此情形下,应当支付第二款所规定费用的两倍。
依照第五款转为区分所有权,不妨碍第6306号法律附加第1条的适用。
取得建筑物登记证书的建筑物建于属于国库的不动产上的,该不动产划拨给本部。根据建筑物登记证书持有人及其法定或者约定继受人在2022年12月31日前提出的购买请求,由本部按市场价值直接出售该不动产。增加句子:2022年4月8日,第7394号法律第13条全部售价一次性预付的,给予百分之二十的折扣;支付至少一半的,给予百分之十的折扣。分期出售的,至少预付售价的百分之十,余款可在最长五年内分期支付。分期款项适用法定利率的一半。所得收入的百分之二十五作为收入记入本部改造项目专户。其余部分依照本条第二款作为普通预算收入入账。此外,2001年6月29日第4706号《关于国库不动产估值及修改增值税法的法律》第5条第五款不适用于上述收入,其第十一款规定不适用于建筑物和设施。增加句子:2019年7月4日,第7181号法律第14条就建筑物登记证书所涉不动产,依照1984年2月24日第2981号《关于违反分区和棚户房法规的建筑物适用若干程序及修改第6785号分区法一条的法律》的规定已取得地契划拨证书且已支付该证书所依据的地块价款的,不再依照本条另行收取售价。对于取得建筑物登记证书的不动产中被出售的部分,自建筑物登记证书日期至出售日期期间不收取无权占有补偿金(ecrimisil),已核定的无权占有补偿金予以注销,截至出售日期已收取的无权占有补偿金金额从售价中抵扣,超出部分不予退还。
取得建筑物登记证书的建筑物建于属于市政府的不动产上的,根据建筑物登记证书持有人及其法定或者约定继受人的请求,在价款支付给有关市政府的条件下,由市政府按市场价值直接出售该不动产。
位于属于第三人的私有不动产上的建筑物,以及位于国库所有、划拨用于社会配套设施的土地上的建筑物,不适用本条规定。
建筑物登记证书在建筑物重建或者实施城市改造之前有效。已颁发建筑物登记证书的建筑物更新时,适用现行分区法规的规定。句子经宪法法院2024年7月23日E.: 2023/74、K.: 2024/141号裁定废止
本条规定不适用于以下区域:1983年11月18日第2960号《博斯普鲁斯法》所界定的博斯普鲁斯海岸带和前景区内、在所附草图和清单中标明边界和坐标的区域;伊斯坦布尔历史半岛内、在所附草图和清单中标明边界和坐标的区域;以及2014年6月19日第6546号《关于设立恰纳卡莱战役加里波利历史区管理局的法律》第2条第一款(e)项所确定的历史区。
本条实施的程序和原则由本部与财政部共同确定。
土耳其语原文
GEÇİCİ MADDE 16
(Ek: 11/5/2018-7143/16 md.)
Afet risklerine hazırlık kapsamında ruhsatsız veya ruhsat ve eklerine aykırı yapıların kayıt altına alınması ve imar barışının sağlanması amacıyla, 31/12/2017 tarihinden önce yapılmış yapılar için Çevre ve Şehircilik Bakanlığı ve yetkilendireceği kurum ve kuruluşlara 31/10/2018 tarihine kadar başvurulması, bu maddedeki şartların yerine getirilmesi ve 31/12/2018 tarihine kadar kayıt bedelinin ödenmesi halinde Yapı Kayıt Belgesi verilebilir. Başvuruya konu yapının ve arsasının mülkiyet durumu, yapı sınıf ve grubu ve diğer hususlar Bakanlık tarafından hazırlanan Yapı Kayıt Sistemine yapı sahibinin beyanına göre kaydedilir.
Yapının bulunduğu arsanın 29/7/1970 tarihli ve 1319 sayılı Emlak Vergisi Kanununa göre belirlenen emlak vergi değeri ile yapının Çevre ve Şehircilik Bakanlığınca belirlenen yaklaşık maliyet bedelinin toplamı üzerinden konutlarda yüzde üç, ticari kullanımlarda yüzde beş oranında alınacak kayıt bedeli başvuru sahibi tarafından genel bütçenin (B) işaretli cetveline gelir kaydedilmek üzere merkez muhasebe birimi hesabına yatırılır. 6306 sayılı Kanun kapsamında kullanılmak üzere kaydedilen gelirler karşılığı Bakanlık bütçesine ödenek eklemeye Maliye Bakanı yetkilidir. Bu ödenek, dönüşüm projeleri özel hesabına aktarılarak kullanılır. Kayıt bedeline ilişkin oranı iki katına kadar artırmaya, yarısına kadar azaltmaya, yapının niteliğine ve bölgelere göre kademelendirmeye, ayrıca başvuru ve ödeme süresini bir yıla kadar uzatmaya Bakanlar Kurulu yetkilidir.
Yapı Kayıt Belgesi yapının kullanım amacına yöneliktir. Yapı Kayıt Belgesi alan yapılara, talep halinde ilgili mevzuatta tanımlanan ait olduğu abone grubu dikkate alınarak geçici olarak su, elektrik ve doğalgaz bağlanabilir.
Yapı Kayıt Belgesi verilen yapılarla ilgili bu Kanun (İptal ibare: Anayasa Mahkemesinin 24/9/2020 tarihli ve E.:2019/21; K.:2020/51 sayılı Kararı ile) (…) uyarınca alınmış yıkım kararları ile tahsil edilemeyen idari para cezaları iptal edilir.
Yapı ruhsatı alıp da yapı kullanma izin belgesi almamış veya yapı ruhsatı bulunmayan yapılarda, Yapı Kayıt Belgesi ile maliklerin tamamının muvafakatinin bulunması ve imar planlarında umumi hizmet alanlarına denk gelen alanların terk edilmesi halinde yapı kullanma izin belgesi aranmaksızın cins değişikliği ve kat mülkiyeti tesis edilebilir. Bu durumda, ikinci fıkrada belirtilen bedelin iki katı ödenir.
Beşinci fıkra uyarınca kat mülkiyetine geçilmiş olması 6306 sayılı Kanunun ek 1 inci maddesinin uygulanmasına engel teşkil etmez.
Yapı Kayıt Belgesi alınan yapıların, Hazineye ait taşınmazlar üzerine inşa edilmiş olması halinde, bu taşınmazlar Bakanlığa tahsis edilir. Yapı Kayıt Belgesi sahipleri ile bunların kanuni veya akdi haleflerinin 31/12/2022 tarihine kadar yapacakları satın alma talepleri üzerine taşınmazlar Bakanlıkça rayiç bedel üzerinden doğrudan satılır. (Ek cümleler:8/4/2022-7394/13 md.) Satış bedelinin tamamının peşin ödenmesi hâlinde yüzde yirmi, en az yarısının ödenmesi hâlinde yüzde on indirim uygulanır. Taksitli satışlarda satış bedelinin en az yüzde onu peşin ödenir, kalan bedel ise beş yıla kadar taksitlendirilir. Taksit tutarlarına kanunî faiz oranının yarısı uygulanır. Elde edilen gelirlerin yüzde yirmibeşi Bakanlığın dönüşüm projeleri özel hesabına gelir olarak kaydedilir. Kalanı ise bu maddenin ikinci fıkrasına göre genel bütçeye gelir kaydedilir. Ayrıca bu gelirler hakkında 29/6/2001 tarihli ve 4706 sayılı Hazineye Ait Taşınmaz Malların Değerlendirilmesi ve Katma Değer Vergisi Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanunun 5 inci maddesinin beşinci fıkrası, yapı ve tesisler hakkında ise onbirinci fıkrası hükmü uygulanmaz. (Ek cümleler:4/7/2019-7181/14 md.) Yapı kayıt belgesine konu taşınmaz için 24/2/1984 tarihli ve 2981 sayılı İmar ve Gecekondu Mevzuatına Aykırı Yapılara Uygulanacak Bazı İşlemler ve 6785 Sayılı İmar Kanununun Bir Maddesinin Değiştirilmesi Hakkında Kanun hükümlerine göre tapu tahsis belgesi alınması ve bu belgeye esas arsa bedellerinin ödenmiş olması hâlinde bu madde uyarınca ayrıca satış bedeli alınmaz. Yapı kayıt belgesi alınan taşınmazların satışa konu edilen kısımlarından yapı kayıt belgesi tarihi ile satış tarihi arasındaki dönem için ecrimisil alınmaz, tahakkuk ettirilen ecrimisiller terkin edilir, satış tarihi itibarıyla tahsil edilen ecrimisil tutarı satış bedelinden mahsup edilir, bu tutardan fazlası iade edilmez.
Yapı Kayıt Belgesi alınan yapıların belediyelere ait taşınmazlar üzerine inşa edilmiş olması halinde, Yapı Kayıt Belgesi sahipleri ile bunların kanuni veya akdi haleflerinin talepleri üzerine bedeli ilgili belediyesine ödenmek kaydıyla taşınmazlar rayiç bedel üzerinden belediyelerce doğrudan satılır.
Üçüncü kişilere ait özel mülkiyete konu taşınmazlarda bulunan yapılar ile Hazineye ait sosyal donatı için tahsisli araziler üzerinde bulunan yapılar bu madde hükümlerinden yararlandırılmaz.
Yapı Kayıt Belgesi, yapının yeniden yapılmasına veya kentsel dönüşüm uygulamasına kadar geçerlidir. Yapı Kayıt Belgesi düzenlenen yapıların yenilenmesi durumunda yürürlükte olan imar mevzuatı hükümleri uygulanır. (İptal cümle: Anayasa Mahkemesinin 23/7/2024 tarihli ve E.: 2023/74; K.: 2024/141 sayılı Kararı ile)
Bu madde hükümleri, 18/11/1983 tarihli ve 2960 sayılı Boğaziçi Kanununda tanımlanan Boğaziçi sahil şeridi ve öngörünüm bölgesi içinde ekli kroki ile listede sınır ve koordinatları gösterilen alan ile İstanbul tarihi yarımada içinde ekli kroki ile listede sınır ve koordinatları gösterilen alanlarda ve ayrıca 19/6/2014 tarihli ve 6546 sayılı Çanakkale Savaşları Gelibolu Tarihi Alan Başkanlığı Kurulması Hakkında Kanunun 2 nci maddesinin birinci fıkrasının (e) bendinde belirlenmiş Tarihi Alanda uygulanmaz.
Bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar Bakanlık ve Maliye Bakanlığı tarafından müştereken belirlenir.