土耳其法律中文版土耳其
征收法

第10条: 法院确定征收价款及以行政机关名义登记不动产

第一编 总则 › 第二章 征收的形成

修订:2001年4月24日,第4650号法律第5条

无法通过购买程序进行征收的,行政机关应将其依照第7条收集的信息和文件、依照第8条进行的价款确定以及与此有关的其他信息和文件附于申请书,向不动产所在地的初审民事法院提出申请,请求法院确定不动产的征收价款,并裁定在预先支付该价款,或者征收依照第3条第2款进行的,分期支付该价款的条件下,以行政机关名义登记该不动产。

法院应将其确定的、不迟于行政机关申请之日起三十日的开庭日期,以附有起诉状和行政机关所提交文件副本各一份的附注传票通知不动产所有人,对于经行政机关调查仍无法查明地址的人,依照1959年2月11日第7201号《送达法》第28条以公告方式送达,并传唤其出庭。开庭日期亦应送达行政机关。

法院直接向所有人发出的附注传票或以公告方式进行的送达中,

a) 拟征收不动产在地契中登记的所在地、地段、图幅号、街区号、地块号、性质和面积。

b) 所有人的姓名,

c) 实施征收的行政机关的名称,

d) 其可在第14条规定的期限内,自送达或公告之日起,就征收行为向行政司法机关提起撤销之诉,或就事实错误向普通司法机关提起更正之诉,

e) 所提起诉讼应以何者为被告,

f) 在第14条规定的期限内就征收行为向行政司法机关提起撤销之诉的人,未(…)以文件证明其已提起诉讼的,征收行为即成为终局,不动产将以法院确定的征收价款为基础登记在实施征收的行政机关名下,

g) 法院确定的征收价款将以权利人名义存入哪家银行,

h) 其应自送达之日起十日内,将与案件及不动产价值有关的全部抗辩和证据以书面形式提交法院,

应予载明。

法院应在拟征收不动产所在地出版的一家报纸和一家互联网新闻网站以及在土耳其全国发行的报纸之一上,将征收及有关文件的摘要各至少公布一次。

在法院确定之日举行的庭审中,法官应邀请双方就不动产的价款达成协议。双方就价款达成协议的,法官应将双方商定的该价款认定为征收价款,并依照第八款第二句及其后各句办理。

在法院举行的庭审中双方未能就价款达成协议的,法官应在最迟十日内确定现场勘查日期,并确定三十日后的开庭日期,由第15条所列鉴定人并在全体利害关系人在场的情况下进行现场勘查,以确定不动产的价值。为使不动产所在地所属村或街区的村(街区)长亦出席勘查,应向其发出传票,确保其出席勘查,并听取其陈述。

鉴定人应同时考虑双方及其他利害关系人的陈述,依照第11条规定的原则,在十五日内向法院提交载明不动产价值的报告。法院应不待开庭日期即将该报告送达双方。法官应传唤双方或其代理人及鉴定人出席将举行的庭审。在该庭审中,应听取双方对鉴定报告的异议(如有),并听取鉴定人对该异议的陈述。

修订第八款:2018年4月19日,第7139号法律第26条双方未能就价款达成协议的,必要时由法官指定新的鉴定委员会,在十五日内完成工作,法官应参考双方及鉴定人的报告和陈述,确定公平合理的征收价款。法院确定的该价款即为不动产、泉源或地役权的征收价款。双方达成协议的,作为征收价款商定的数额应以现金预先以权利人名义存入银行。双方未能达成协议的,给予行政机关十五日期限,将法官确定为征收价款的数额(…)存入法院指定的银行账户,并提交已存入的收据。征收依照本法第3条第2款进行的,给予行政机关十五日期限,将第一期款项同样以现金预先以权利人名义,或者无法确定权利人的,为交付将来出现的权利人,存入法院依照第10条发出的传票和公告中载明的银行,并提交已存入的收据。必要时,法院可将该期限延长一次。行政机关提交表明征收价款已以权利人名义存入,或者法官确定为征收价款的数额(…),或者在无法确定权利人的情况下为交付将来出现的权利人已被冻结的收据的,法院应裁定以行政机关名义登记该不动产并向权利人支付征收价款,并将该裁定通知地契管理机关和存款银行。登记判决为终局判决,双方就价款提起上诉或向最高上诉法院申请复审的权利不受影响。经上诉或复审确定的征收价款少于以现金预先支付给权利人的金额的,应向有关人员追索差额。自行政机关以权利人名义付款之日至有关返还的函件送达有关人员之日的期间,不计收利息。

增加款:2013年4月11日,第6459号法律第6条本款经宪法法院2023年4月5日E. 2022/83、K. 2023/69号裁定废止(…)

有人不响应法院传唤的,本条规定的程序在有关人员缺席的情况下进行。

无法确定权利人的,法院应采取必要措施,将征收价款转为三个月定期存款账户以产生孳息。

被征收的不动产因其所专用的公共服务而转变为无需在登记簿登记的性质的,法院可依申请裁定注销其登记。

在办理该登记和注销时,不要求所有人就该不动产存在税务关系。但地契管理机关应将有关情况通知有关税务局。

第十四款经宪法法院2024年12月25日E. 2024/101、K. 2024/232号裁定废止

在就征收行为向行政司法机关提起的撤销之诉或就事实错误向普通法院提起的更正之诉中,因传票和公告未明确载明或错误载明应以哪一行政机关为被告而导致被告错误的,应向真正的被告送达,诉讼继续进行。

征收价款的确定原则:

土耳其语原文

MADDE 10 · Kamulaştırma bedelinin mahkemece tespiti ve taşınmaz malın idare adına tescili

(Değişik: 24/4/2001 - 4650/5 md.)

Kamulaştırmanın satın alma usulü ile yapılamaması halinde idare, 7 nci maddeye göre topladığı bilgi ve belgelerle 8 inci madde uyarınca yaptırmış olduğu bedel tespiti ve bu husustaki diğer bilgi ve belgeleri bir dilekçeye ekleyerek taşınmaz malın bulunduğu yer asliye hukuk mahkemesine müracaat eder ve taşınmaz malın kamulaştırma bedelinin tespitiyle, bu bedelin, peşin veya kamulaştırma 3 üncü maddenin ikinci fıkrasına göre yapılmış ise taksitle ödenmesi karşılığında, idare adına tesciline karar verilmesini ister.

Mahkeme, idarenin başvuru tarihinden itibaren en geç otuz gün sonrası için belirlediği duruşma gününü, dava dilekçesi ve idare tarafından verilen belgelerin birer örneği de eklenerek taşınmaz malın malikine meşruhatlı davetiye ile veya idarece yapılan araştırmalar sonucunda adresleri bulunamayanlara, 11.2.1959 tarihli ve 7201 sayılı Tebligat Kanununun 28 inci maddesi gereğince ilan yoluyla tebligat suretiyle bildirerek duruşmaya katılmaya çağırır. Duruşma günü idareye de tebliğ olunur.

Mahkemece malike doğrudan çıkarılacak meşruhatlı davetiyede veya ilan yolu ile yapılacak tebligatta;

a) Kamulaştırılacak taşınmaz malın tapuda kayıtlı bulunduğu yer, mevkii, pafta, ada, parsel numarası, vasfı, yüzölçümü.

b) Malik veya maliklerin ad ve soyadları,

c) Kamulaştırmayı yapan idarenin adı,

d) 14 üncü maddede öngörülen süre içerisinde, tebligat veya ilan tarihinden itibaren kamulaştırma işlemine idari yargıda iptal veya adli yargıda maddi hatalara karşı düzeltim davası açabilecekleri,

e) Açılacak davalarda husumetin kime yöneltileceği,

f) 14 üncü maddede öngörülen süre içerisinde, kamulaştırma işlemine karşı idari yargıda iptal davası açanların, dava açtıklarını (…) belgelendirmedikleri takdirde, kamulaştırma işleminin kesinleşeceği ve mahkemece tespit edilen kamulaştırma bedeli üzerinden taşınmaz malın kamulaştırma yapan idare adına tescil edileceği,

g) Mahkemece tespit edilen kamulaştırma bedelinin hak sahibi adına hangi bankaya yatırılacağı,

h) Konuya ve taşınmaz malın değerine ilişkin tüm savunma ve delilleri, tebliğ tarihinden itibaren on gün içinde mahkemeye yazılı olarak bildirmeleri gerektiği,

Belirtilir.

Mahkemece, kamulaştırılacak taşınmaz malın bulunduğu yerde çıkan bir gazete ve bir internet haber sitesi ile Türkiye genelinde yayımlanan gazetelerin birisinde kamulaştırmanın ve belgelerin özeti en az birer defa yayımlanır.

Mahkemece belirlenen günde yapılacak duruşmada hakim, taşınmaz malın bedeli konusunda tarafları anlaşmaya davet eder. Tarafların bedelde anlaşması halinde hakim, taraflarca anlaşılan bu bedeli kamulaştırma bedeli olarak kabul eder ve sekizinci fıkranın ikinci ve devamı cümleleri uyarınca işlem yapar.

Mahkemece yapılan duruşmada tarafların bedelde anlaşamamaları halinde hakim, en geç on gün içinde keşif ve otuz gün sonrası için de duruşma günü tayin ederek, 15 inci maddede sayılan bilirkişiler marifetiyle ve tüm ilgililerin huzurunda taşınmaz malın değerini tespit için mahallinde keşif yapar. Yapılacak keşifte, taşınmaz malın bulunduğu yerin bağlı olduğu köy veya mahalle muhtarının da hazır bulunması amacıyla, muhtara da davetiye çıkartılır ve keşifte hazır bulunması temin edilerek, muhtarın beyanı da alınır.

Bilirkişiler, taraflar ve diğer ilgililerin beyanını da dikkate alarak, 11 inci maddedeki esaslar doğrultusunda taşınmaz malın değerini belirten raporlarını onbeş gün içinde mahkemeye verirler. Mahkeme bu raporu, duruşma günü beklenmeksizin taraflara tebliğ eder. Yapılacak duruşmaya hakim, taraflar veya vekillerini ve bilirkişileri çağırır. Bu duruşmada tarafların bilirkişi raporlarına varsa itirazları dinlenir ve bilirkişilerin bu itirazlara karşı beyanları alınır.

(Değişik sekizinci fıkra: 19/4/2018-7139/26 md.) Tarafların bedelde anlaşamamaları halinde gerektiğinde hâkim tarafından onbeş gün içinde sonuçlandırılmak üzere yeni bir bilirkişi kurulu tayin edilir ve hâkim, tarafların ve bilirkişilerin rapor veya raporları ile beyanlarından yararlanarak adil ve hakkaniyete uygun bir kamulaştırma bedeli tespit eder. Mahkemece tespit edilen bu bedel, taşınmaz mal, kaynak veya irtifak hakkının kamulaştırılma bedelidir. Tarafların anlaşması halinde kamulaştırma bedeli olarak anlaşılan miktar peşin ve nakit olarak, hak sahibi adına bankaya yatırılır. Tarafların anlaşamaması halinde hâkim tarafından kamulaştırma bedeli olarak tespit edilen bedelin (…) mahkemece belirlenecek banka hesabına yatırılması ve yatırıldığına dair makbuzun ibraz edilmesi için idareye onbeş gün süre verilir. Kamulaştırma bu Kanunun 3 üncü maddesinin ikinci fıkrasına göre yapılmış ise ilk taksitin yine peşin ve nakit olarak hak sahibi adına, hak sahibi tespit edilememiş ise ileride ortaya çıkacak hak sahibine verilmek üzere 10 uncu maddeye göre mahkemece yapılacak davetiye ve ilanda belirtilen bankaya yatırılması ve yatırıldığına dair makbuzun ibraz edilmesi için idareye onbeş gün süre verilir. Gereken hallerde bu süre bir defaya mahsus olmak üzere mahkemece uzatılabilir. İdarece, kamulaştırma bedelinin hak sahibi adına yatırıldığına, hâkim tarafından kamulaştırma bedeli olarak tespit edilen bedelin (…) veya hak sahibinin tespit edilemediği durumlarda ise ileride ortaya çıkacak hak sahibine verilmek üzere bloke edildiğine dair makbuzun ibrazı halinde mahkemece, taşınmaz malın idare adına tesciline ve kamulaştırma bedelinin hak sahibine ödenmesine karar verilir ve bu karar, tapu dairesine ve paranın yatırıldığı bankaya bildirilir. Tescil hükmü kesin olup, tarafların bedele ilişkin istinaf veya temyiz hakları saklıdır. İstinaf veya temyiz incelemesi sonucunda kesinleşen kamulaştırma bedeli, hak sahibine peşin ve nakit olarak ödenen tutardan daha az olması durumunda aradaki fark ilgilisinden talep edilir. İdare tarafından hak sahibi adına yapılan ödeme tarihi ile geri ödemeye ilişkin yazının ilgilisine tebliğ edildiği tarih arasındaki süre için faiz alınmaz.

(Ek fıkra: 11/4/2013-6459/6 md.) (İptal fıkra: Anayasa Mahkemesinin 5/4/2023 tarihli ve E: 2022/83, K: 2023/69 sayılı Kararı ile.) (…)

Bu maddede öngörülen işlemler, mahkemenin davetine uymayanlar olduğu takdirde ilgilinin yokluğunda yapılır.

Hak sahibinin tespit edilemediği durumlarda mahkemece, kamulaştırma bedelinin üçer aylık vadeli hesaba dönüştürülerek nemalandırılması amacıyla gerekli tedbirler alınır.

Kamulaştırılması yapılan taşınmaz mal, tahsis edildiği kamu hizmeti itibariyle sicile kaydı gerekmeyen bir niteliğe dönüşmüş ise, istek halinde mahkemece sicil kaydının terkinine karar verilir.

Bu tescil ve terkin işlemi sırasında mal sahiplerinin bu taşınmaz mal nedeniyle vergi ilişkisi aranmaz. Ancak, tapu dairesi durumu ilgili vergi dairesine bildirir.

(İptal ondördüncü fıkra: Anayasa Mahkemesinin 25/12/2024 Tarihli ve E: 2024/101, K: 2024/232 Sayılı Kararı ile.)

Kamulaştırma işlemine karşı idari yargıda iptal veya maddi hatalara karşı adli mahkemelerde açılacak düzeltim davalarında hangi idareye husumet yöneltileceğinin davetiye ve ilanda açıkça belirtilmemiş veya yanlış gösterilmiş olması nedeniyle davada husumet yanlış yöneltilmiş ise, gerçek hasma tebligat yapılmak suretiyle davaya devam olunur.

Kamulaştırma bedelinin tespiti esasları:

文本截至 2026年10月1日 · 官方来源(土耳其语): mevzuat.gov.tr ↗

非官方译本,仅供参考。以《官方公报》刊载的土耳其语文本为唯一权威版本。本页不构成法律意见。