土耳其法律中文版土耳其
法律编号 3065

增值税法

Katma Değer Vergisi Kanunu

第3065号法律规定土耳其的增值税制度,包括应税交易、纳税人和税款责任人、应税事件、免税、税基和税率、抵扣和退税以及申报和缴纳程序。

第一编 纳税义务

第一章 征税对象

在土耳其境内进行的下列交易,应缴纳增值税:

1. 在商业、工业、农业活动和自由职业活动范围内进行的交付和服务;

2. 各类货物和服务的进口;

3. 由其他活动产生的交付和服务:

a) 邮政、电话、电报、电传及类似服务,以及广播和电视服务;

b) 修订:2007年3月14日,第5602号法律第10条各类机会和运气游戏的组织和进行;

c) 有职业艺术家参加的表演和音乐会,以及有职业运动员参加的体育活动、比赛、竞赛和竞技的组织和展示;

d) 修订:2009年6月16日,第5904号法律第8条在拍卖场所和海关仓库进行的销售,以及依照2005年2月10日第5300号《农产品持证仓储法》签发的产品凭证向将从仓库提取该凭证所代表产品的人的交付;

e) 通过管道运输原油、天然气及其产品;

f) 《所得税法》第70条所列财产和权利的租赁交易;

g) 属于或隶属于一般预算和附属预算行政机关、省特别行政机关、市政府和村庄及其组成的联合会、大学、社团和基金会、各类职业组织的,或者由其设立或经营的机构,以及周转资金机构或者属于或隶属于其的其他机构,所进行的具有商业、工业、农业和职业性质的交付和服务;

h) 为消除竞争不平等而通过自愿纳税义务方式征税的交付和服务。

商业、工业、农业活动和自由职业活动的持续性、范围和性质,依照《所得税法》的规定确定和认定;《所得税法》未作明确规定的,依照《土耳其商法典》和其他相关立法的规定确定和认定。

上述活动系根据法律或官方机关的要求进行,从事上述活动者的法律地位和人格,其是否具有土耳其国籍,其住所或营业场所或法定所在地或业务中心是否位于土耳其,均不改变交易的性质,也不构成征税的障碍。

进口由公共部门、私营部门或任何自然人或法人进行,或以任何形式和方式实现,或具有特殊性,均不影响征税。

交付:

土耳其语原文

MADDE 1

Türkiye'de yapılan aşağıdaki işlemler katma değer vergisine tabidir:

1. Ticari, sınai, zirai faaliyet ve serbest meslek faaliyeti çerçevesinde yapılan teslim ve hizmetler,

2. Her türlü mal ve hizmet ithalatı,

3. Diğer faaliyetlerden doğan teslim ve hizmetler:

a) Posta, telefon, telgraf, teleks ve bunlara benzer hizmetler ile radyo ve televizyon hizmetleri,

b) (Değişik: 14/3/2007-5602/10 md.) Her türlü şans ve talih oyunlarının tertiplenmesi ve oynanması,

c) Profesyonel sanatçıların yer aldığı gösteriler ve konserler ile profesyonel sporcuların katıldığı sportif faaliyetler, maçlar, yarışlar ve yarışmalar tertiplenmesi, gösterilmesi,

d) (Değişik : 16/6/2009-5904/8 md.) Müzayede mahallerinde ve gümrük depolarında yapılan satışlar ile 10/2/2005 tarihli ve 5300 sayılı Tarım Ürünleri Lisanslı Depoculuk Kanununa göre düzenlenen ürün senetlerinin, senedin temsil ettiği ürünü depodan çekecek olanlara teslimi,

e) Boru hattı ile hampetrol, gaz ve bunların ürünlerinin taşınmaları,

f) Gelir Vergisi Kanununun 70 inci maddesinde belirtilen mal ve hakların kiralanması işlemleri,

g) Genel ve katma bütçeli idarelere, il özel idarelerine, belediyeler ve köyler ile bunların teşkil ettikleri birliklere, üniversitelere, dernek ve vakıflara, her türlü mesleki kuruluşlara ait veya tabi olan veyahut bunlar tarafından kurulan veya işletilen müesseseler ile döner sermayeli kuruluşların veya bunlara ait veya tabi diğer müesseselerin ticari, sınai, zirai ve mesleki nitelikteki teslim ve hizmetleri,

h) Rekabet eşitsizliğini gidermek maksadıyla isteğe bağlı mükellefiyetler suretiyle vergilendirilecek teslim ve hizmetler.

Ticari, sınai, zirai faaliyet ile serbest meslek faaliyetinin devamlılığı, kapsamı ve niteliği Gelir Vergisi Kanunu hükümlerine göre; Gelir Vergisi Kanununda açıklık bulunmadığı hallerde, Türk Ticaret Kanunu ve diğer ilgili mevzuat hükümlerine göre tayin ve tespit edilir.

Bu faaliyetlerin kanunların veya resmi makamların gösterdiği gerek üzerine yapılması, bunları yapanların hukuki statü ve kişilikleri, Türk tabiyetinde bulunup bulunmamaları, ikametgah veya işyerlerinin yahut kanuni merkez veya iş merkezlerinin Türkiye'de olup olmaması işlemlerin mahiyetini değiştirmez ve vergilendirmeye mani teşkil etmez.

İthalatın kamu sektörü, özel sektör veya herhangi bir gerçek veya tüzelkişi tarafından yapılması veya herhangi bir şekil ve surette gerçekleştirilmesi, özellik taşıması vergilendirmeye tesir etmez.

Teslim:

1. 交付,是指所有人或代表其行事的人将对某项财产的处分权转让给买受人或代表其行事的人。将财产交存于买受人或代表其行事的人所指定的地点或人员的,视为交付。财产发送给买受人或代表其行事的人的,开始运输该财产或将其交给承运人或驾驶人,亦为财产交付。

2. 对某项财产的处分权由两人或两人以上通过订立连环合同转让,且该财产在此期间未经转手而直接转让给最后一人的,其间各阶段均为单独的交付。

3. 以水、电、气、供暖、制冷及类似形式进行的分配,亦为财产交付。

4. 修订:1986年6月3日,第3297号法律第1条按照惯例应返还容器和包装以及废料和副产品的,交付视为就上述物品以外的物品进行。以相同种类和性质的容器和包装以及废料和副产品代替返还的,适用同一规定。

5. 易货视为两项单独的交付。增加句子:2018年3月29日,第7104号法律第1条在适用本法时,在以土地换取建筑的工程中,视为土地所有人为换取住宅或工作场所而向承包人交付了土地份额,承包人为换取土地份额而向土地所有人交付了住宅或工作场所。

视为交付的情形:

土耳其语原文

MADDE 2

1. Teslim, bir mal üzerindeki tasarruf hakkının malik veya onun adına hareket edenlerce, alıcıya veya adına hareket edenlere devredilmesidir. Bir malın alıcı veya onun adına hareket edenlerin gösterdiği yere veya kişilere tevdii teslim hükmündedir. Malın alıcıya veya onun adına hareket edenlere gönderilmesi halinde, malın nakliyesinin başlatılması veya nakliyeci veya sürücüye tevdi edilmesi de mal teslimidir.

2. Bir mal üzerindeki tasarruf hakkının iki veya daha fazla kimse tarafından zincirleme akit yapılmak suretiyle, malın bu arada el değiştirmeden doğrudan sonuncu kişiye devredilmesi halinde, aradaki safhaların her biri ayrı bir teslimdir.

3. Su, elektrik, gaz, ısıtma, soğutma ve benzeri şekillerdeki dağıtımlar da mal teslimidir.

4. (Değişik: 3/6/1986-3297/1 md.) Kap ve ambalajlar ile döküntü ve tali maddelerin geri verilmesinin mutat olduğu hallerde teslim bunlar dışında kalan maddeler itibariyle yapılmış sayılır. Bunların yerine aynı cins ve mahiyette kap ve ambalajlar ile döküntü tali maddelerin geri verilmesinde de aynı hüküm uygulanır.

5. Trampa iki ayrı teslim hükmündedir. (Ek cümle: 29/3/2018-7104/1 md.) Bu Kanunun uygulanmasında arsa karşılığı inşaat işlerinde; arsa sahibi tarafından konut veya işyerine karşılık müteahhide arsa payı teslimi, müteahhit tarafından arsa payına karşılık arsa sahibine konut veya işyeri teslimi yapılmış sayılır.

Teslim sayılan haller:

下列情形视为交付:

a) 以任何方式为应税交易以外的目的从企业中提取应税财产,以及以工资、奖金、红利、礼物、捐赠等名义将应税财产给予企业人员;

b) 以任何方式将应税财产用于或消耗于其生产和交付已免税的财产;

c) 在保留所有权的销售中转移占有;

d) 废止:1998年7月22日,第4369号法律第82条

服务:

土耳其语原文

MADDE 3

Aşağıdaki haller teslim sayılır:

a) Vergiye tabi malların her ne suretle olursa olsun, vergiye tabi işlemler dışındaki amaçlarla işletmeden çekilmesi, vergiye tabi malların işletme personeline ücret, prim, ikramiye, hediye, teberru gibi namlarla verilmesi,

b) Vergiye tabi malların, üretilip teslimi vergiden istisna edilmiş olan mallar için her ne suretle olursa olsun kullanılması veya sarfı,

c) Mülkiyeti muhafaza kaydıyla yapılan satışlarda zilyedliğin devri,

d) (Mülga : 22/7/1998 - 4369/82 md.)

Hizmet:

1. 服务,是指交付、视为交付的情形和货物进口以外的交易。

这些交易可以以做某事和加工某物、创造、制造、修理、清洁、保存、准备、利用、出租、承诺不做某事等形式实现。

2. 一项服务的对价为财产交付或另一项服务的,各自为单独的交易,并分别依照有关服务或交付的规定征税。

视为服务的情形:

土耳其语原文

MADDE 4

1. Hizmet, teslim ve teslim sayılan haller ile mal ithalatı dışında kalan işlemlerdir.

Bu işlemler; bir şeyi yapmak ve işlemek, meydana getirmek, imal etmek, onarmak, temizlemek, muhafaza etmek, hazırlamak, değerlendirmek, kiralamak, bir şeyi yapmamayı taahhüt etmek gibi, şekillerde gerçekleşebilir.

2. Bir hizmetin karşılığının bir mal teslimi veya diğer bir hizmet olması halinde bunların her biri ayrı işlem olup, hizmet veya teslim hükümlerine göre ayrı ayrı vergilendirilirler.

Hizmet sayılan haller:

使企业所有人、企业人员或其他人无偿享受应税服务的,视为服务。

交易在土耳其境内进行:

土耳其语原文

MADDE 5

Vergiye tabi bir hizmetten, işletme sahibinin, işletme personelinin veya diğer şahısların karşılıksız yararlandırılması hizmet sayılır.

İşlemlerin Türkiye'de yapılması:

交易在土耳其境内进行,

a) 就财产而言,是指财产在交付时位于土耳其境内;

b) 修订:2000年1月27日,第4503号法律第3条就服务而言,是指服务在土耳其境内提供或者在土耳其境内受益;

即为上述含义。

国际运输业务:

土耳其语原文

MADDE 6

İşlemlerin Türkiye'de yapılması:

a) Malların teslim anında Türkiye'de bulunmasını,

b) (Değişik : 27/1/2000 - 4503/3 md.) Hizmetin Türkiye'de yapılmasını veya hizmetten Türkiye'de faydalanılmasını,

İfade eder.

Uluslararası taşıma işleri:

在土耳其与外国之间进行的运输以及过境运输业务中,服务中与国内路段相应的部分视为在土耳其境内提供。

第二章

纳税人和税款责任人

纳税人:

土耳其语原文

MADDE 7

Türkiye ile yabancı ülkeler arasında yapılan taşımacılık ile transit taşıma işlerinde, hizmetin iç parkura isabet eden kısmı Türkiye'de yapılmış sayılır.

İKİNCİ BÖLÜM

Mükellef ve Vergi Sorumlusu

Mükellef:

1. 增值税纳税人为:

a) 在交付货物和提供服务的情形下,从事这些业务的人;

b) 在进口中,进口货物和服务的人;

c) 在过境运输中,作为海关或过境手续相对人的人;

ç) 增加:2018年3月29日,第7104号法律第2条在拍卖场所进行的销售中,进行该销售的人;

d) 邮政电报电话(PTT)经营总局以及广播和电视机构;

e) 修订:2007年3月14日,第5602号法律第10条组织各类机会和运气游戏的人;

f) 废止:2007年3月14日,第5602号法律第11条

g) 在属于第1条第3款(c)项的情形下,组织或展示该活动的人;

h) 出租《所得税法》第70条所列财产和权利的人;

ı) 在自愿纳税义务中提出申请的人。

2. 修订:1986年6月3日,第3297号法律第2条在不存在应税交易或者无权在发票或类似凭证上列明增值税的情况下,在其开具的此类凭证上列明增值税的人,有义务缴纳该税款。对于列明的金额高于其依法应缴税额的纳税人,亦同。修订第三句:2018年3月29日,第7104号法律第2条因上述原因多计或不当计算并已缴入国库的税款,依照财政部确定的程序和原则退还给进行该交易的纳税人。增加句子:2018年3月29日,第7104号法律第2条但是,进行该退税的条件是,与该交易有关的申报已予更正,并且多计或不当计算的税款已由出卖人返还给买受人。

税款责任人:

土耳其语原文

MADDE 8

1. Katma Değer Vergisinin Mükellefi:

a) Mal teslimi ve hizmet ifası hallerinde bu işleri yapanlar,

b) İthalatta mal ve hizmet ithal edenler,

c) Transit taşımalarda gümrük veya geçiş işlemine muhatap olanlar,

ç) (Ek: 29/3/2018-7104/2 md.) Müzayede mahallerinde yapılan satışlarda bu satışları yapanlar,

d) PTT İşletme Genel Müdürlüğü ve radyo ve televizyon kurumları,

e) (Değişik: 14/3/2007-5602/10 md.) Her türlü şans ve talih oyunlarını tertip edenler,

f) (Mülga: 14/3/2007-5602/11 md.)

g) 1 inci maddenin 3 üncü fıkrasının (c) bendine giren hallerde bunları tertipleyenler veya gösterenler,

h) Gelir Vergisi Kanununun 70 inci maddesinde belirtilen mal ve hakları kiraya verenler,

ı) İsteğe bağlı mükellefiyette talepte bulunanlardır.

2. (Değişik : 3/6/1986 - 3297/2 md.) Vergiye tabi bir işlem sözkonusu olmadığı veya katma değer vergisini fatura veya benzeri vesikalarda göstermeye hakkı bulunmadığı halde; düzenlediği bu tür vesikalarda katma değer vergisi gösterenler, bu vergiyi ödemekle mükelleftirler. Bu husus kanuna göre borçlu oldukları vergi tutarından daha yüksek bir meblağı gösteren mükellefler için de geçerlidir. (Değişik üçüncü cümle: 29/3/2018-7104/2 md.) Bu gibi sebeplerle fazla veya yersiz hesaplanan ve Hazineye ödenen vergi, Maliye Bakanlığının belirleyeceği usul ve esaslara göre işlemi yapan mükellefe iade edilir. (Ek cümle: 29/3/2018-7104/2 md.) Şu kadar ki söz konusu iadenin yapılabilmesi için işlemle ilgili beyanların düzeltilmesi ve fazla veya yersiz hesaplanan verginin satıcı tarafından alıcıya geri verilmesi şarttır.

Vergi sorumlusu:

修订:1994年6月24日,第4008号法律第30条

1. 纳税人在土耳其境内没有住所、营业场所、法定所在地和业务中心的,以及在其他认为必要的情形下,财政部为保障税收债权,可以责令应税交易的当事人对缴纳税款承担责任。增加句子:2017年11月28日,第7061号法律第41条但是,在土耳其境内没有住所、营业场所、法定所在地和业务中心的人以电子方式向非增值税纳税人的自然人提供的服务,其增值税由提供该服务的人申报和缴纳。财政部有权确定以电子方式提供的服务的范围以及与实施有关的程序和原则。

2. 在实物盘点或账面盘点中查明持有无凭证财产或者无凭证购买服务的,因上述购买而流失的增值税,向持有无凭证财产或者购买无凭证服务的纳税人追缴。

对查明持有无凭证财产或者无凭证购买服务的纳税人,自查明之日起给予10日期限,以提交与该财产和服务有关的购买凭证。在此期限内未能提交购买凭证的,按照未能提交凭证的财产和服务在查明之日的可比价值计算的增值税,以未能就其购买提供凭证的纳税人名义依职权核定。对该核定适用偷漏税罚款。

但是,根据税务稽查报告,已就无凭证购买的财产和服务的销售向其出卖人核定增值税的,流失的税款及相关罚款不再另行向买受人追缴。

3. 增加:2009年6月16日,第5904号法律第9条持证仓库经营者对依照第5300号《农产品持证仓储法》签发的产品凭证向将从仓库提取该凭证所代表产品的人交付所涉增值税的缴纳承担责任。

第三章

应税事件

应税事件的发生:

土耳其语原文

MADDE 9

(Değişik : 24/6/1994 - 4008/30 md.)

1. Mükellefin Türkiye içinde ikametgahının, işyerinin, kanuni merkezi ve iş merkezinin bulunmaması hallerinde ve gerekli görülen diğer hallerde Maliye Bakanlığı, vergi alacağının emniyet altına alınması amacıyla, vergiye tabi işlemlere taraf olanları verginin ödenmesinden sorumlu tutabilir. (Ek cümleler: 28/11/2017-7061/41 md.) Şu kadar ki Türkiye’de ikametgâhı, işyeri, kanuni merkezi ve iş merkezi bulunmayanlar tarafından katma değer vergisi mükellefi olmayan gerçek kişilere elektronik ortamda sunulan hizmetlere ilişkin katma değer vergisi, bu hizmeti sunanlar tarafından beyan edilip ödenir. Maliye Bakanlığı elektronik ortamda sunulan hizmetlerin kapsamı ile uygulamaya ilişkin usul ve esasları belirlemeye yetkilidir.

2. Fiili ya da kaydi envanter sırasında belgesiz mal bulundurulduğu veya belgesiz hizmet satın alındığının tespiti halinde, bu alışlar nedeniyle ziyaa uğratılan katma değer vergisi, belgesiz mal bulunduran veya hizmet satın alan mükelleften aranır.

Belgesiz mal bulundurdukları veya hizmet satın aldıkları tespit edilen mükelleflere, bu mal ve hizmetlere ait alış belgelerinin ibrazı için tespit tarihinden itibaren 10 günlük bir süre verilir. Bu süre içinde alış belgelerinin ibraz edilememesi halinde, belgesi ibraz edilemeyen mal ve hizmetlerin tespit tarihindeki emsal bedeli üzerinden hesaplanan katma değer vergisi, alışlarını belgeleyemeyen mükellef adına re'sen tarhedilir. Bu tarhiyata vergi ziyaı cezası uygulanır.

Ancak belgesiz alınan mal ve hizmetleri satanlara,bu satışlarla ilgili olarak,vergi inceleme raporuna dayanılarak katma değer vergisi tarhiyatı yapıldığı takdirde,ziyaa uğratılan vergi ve buna ilişkin ceza ayrıca alıcılardan aranmaz.

3. (Ek: 16/6/2009-5904/9 md.) 5300 sayılı Tarım Ürünleri Lisanslı Depoculuk Kanununa göre düzenlenen ürün senetlerinin, senedin temsil ettiği ürünü depodan çekecek olanlara teslimine ait katma değer vergisinin ödenmesinden lisanslı depo işleticileri sorumludur.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Vergiyi Doğuran Olay

Vergiyi doğuran olayın meydana gelmesi:

应税事件,

a) 在交付货物和提供服务的情形下,于货物交付或服务提供时;

b) 在货物交付或服务提供之前开具发票或类似凭证的情形下,以该凭证所列金额为限,于开具发票或类似凭证时;

c) 按照惯例分批交付货物或分部分提供服务或者就此达成一致的情形下,于每一批交付或每一部分服务提供时;

d) 在通过佣金代理人或以寄售方式进行的销售中,于向买受人交付货物时;

e) 货物发送给买受人或代表其行事的人的,于开始运输货物或将其交给承运人或驾驶人时;

f) 废止:1998年7月22日,第4369号法律第82条

g) 在水、电、气、供暖、制冷及类似能源的分配或使用中,于其价款计收时;

h) 废止:1986年11月5日,第3316号法律第2条

ı) 在进口中,于依照《海关法》缴纳关税的义务开始时;对于不征关税的交易,于海关申报单登记时;

j) 在住所、营业场所、法定所在地和业务中心不在土耳其境内的人进行的外国与土耳其之间的运输以及过境运输中,于修订措辞:2000年1月27日,第4503号法律第3条进入或离开关境时

k) 增加:2009年6月16日,第5904号法律第10条依照第5300号《农产品持证仓储法》签发的产品凭证所代表的产品从仓库提取时;

即时发生。

第二编

免税

第一章

出口免税

货物和服务出口:

土耳其语原文

MADDE 10

Vergiyi Doğuran Olay:

a) Mal teslimi ve hizmet ifası hallerinde, malın teslimi veya hizmetin yapılması,

b) Malın tesliminden veya hizmetin yapılmasından önce fatura veya benzeri belgeler verilmesi hallerinde, bu belgelerde gösterilen miktarla sınırlı olmak üzere fatura veya benzeri belgelerin düzenlenmesi,

c) Kısım kısım mal teslimi veya hizmet yapılması mutad olan veya bu hususlarda mutabık kalınan hallerde, her bir kısmın teslimi veya bir kısım hizmetin yapılması,

d) Komisyoncular vasıtasıyla veya konsinyasyon suretiyle yapılan satışlarda, malların alıcıya teslimi,

e) Malın alıcıya veya onun adına hareket edenlere gönderilmesi halinde, malın nakliyesine başlanması veya nakliyeci veya sürücüye tevdii,

f) (Mülga : 22/7/1998 - 4369/82 md)

g) Su, elektrik, gaz, ısıtma, soğutma ve benzeri enerji dağıtım veya kullanımlarında bunların bedellerinin tahakkuk ettirilmesi,

h) (Mülga : 5/11/1986 - 3316/2 md.)

ı) İthalatta, Gümrük Kanununa göre gümrük vergisi ödeme mükellefiyetinin başlaması, gümrük vergisine tabi olmayan işlemlerde ise gümrük beyannamesinin tescili,

j) İkametgahı, işyeri, kanuni merkezi ve iş merkezi Türkiye'de bulunmayanlar tarafından yabancı ülkeler ile Türkiye arasında yapılan taşımacılık ile transit taşımacılıkta (Değişik ibare:27/1/2000-4503/3 md.) gümrük bölgesine girilmesi veya gümrük bölgesinden çıkılması

k) (Ek: 16/6/2009-5904/10 md.) 5300 sayılı Tarım Ürünleri Lisanslı Depoculuk Kanununa göre düzenlenen ürün senetlerinin temsil ettiği ürünlerin depodan çekilmesi.

Anında meydana gelir.

İKİNCİ KISIM

İstisnalar

BİRİNCİ BÖLÜM

İhracat İstisnası

Mal ve hizmet ihracatı:

1. 下列交付和服务免征税款:

a) 修订:2008年6月4日,第5766号法律第12条出口交付及与该交付有关的服务、为境外客户提供的服务、为自由区客户提供的来料加工(fason)服务,以及在互惠条件下根据国际漫游协议在土耳其境内为境外客户提供的漫游服务;

b) 非土耳其居民的旅客购买并携带出土耳其境外的货物,在交付时征收增值税。但是,在货物出关时提交发票或凭证的,退还已征收的增值税。

增加:2001年12月28日,第4731号法律第5条在土耳其境内没有住所、营业场所、法定所在地和业务中心的人,就其运输活动所购买的货物和服务,以及因参加展会、集市和展览而购买的货物和服务所缴纳的增值税,在互惠条件下予以退还。

增加段落:2009年6月16日,第5904号法律第11条外国制片人就文化和旅游部在2004年7月14日第5224号《关于电影评估、分级和支持的法律》范围内批准的电影作品所购买的、超过第213号《税收程序法》第232条规定的并在相关年度适用的限额的货物和服务所缴纳的增值税,退还给制片人。

增加:2001年12月28日,第4731号法律第5条财政部有权确定可享受退税的货物和服务以及与实施有关的程序和原则。

c) 增加:1986年6月3日,第3297号法律第3条制造商以出口为条件向出口商交付的货物的增值税,出口商无须缴纳。该税款虽未由纳税人收取,但应在相关期间的申报表中申报,由税务局核定、计征后予以缓缴。

上述货物自交付给出口商之日的次月初起3个月内出口的,注销缓缴的税款。

未按上述条件实现出口的,缓缴的税款自计征之日起,连同依照第6183号《关于公共债权征收程序的法律》第51条确定的滞纳金一并征收。但是,以出口为条件交付的货物因《税收程序法》规定的不可抗力而未出口的,缓缴的税款自缓缴之日起,连同依照第6183号《关于公共债权征收程序的法律》第48条在相关期间适用的缓缴利息一并征收。

对于该等缓缴或注销的税款,本法第32条的规定不适用于出口商。

向出口商交付货物的制造商应获退还的增值税,不得超过按照与出口货物有关的制造商销售价格计算的税款减去与不利于制造商的税基变动有关的税款后的余额。

向出口商交付货物的制造商应获退还的增值税,在出口交易完成后退还。应退还或缓缴的税额,通过比对纳税人相关期间申报表中所载信息计算。

增加:2003年4月9日,第4842号法律第21条因不可抗力或意外情况未能在三个月内实现出口的,对最迟自三个月期限届满之日起十五日内提出申请的出口商,可以由财政部或者经财政部认为适当时由税务局给予最长三个月的延长期限。

2. 修订:1986年6月3日,第3297号法律第3条财政和海关部有权根据上一年度营业额、本年度交易情况以及在为保障税收债权而认为必要的情形下,针对出口商和向出口商交付货物的人分别限制不征收增值税而交付的货物数量,并确定与适用上述免税有关的程序和原则以及适用免税的最低数额。

出口交付和为境外客户提供的服务:

土耳其语原文

MADDE 11

1. Aşağıdaki teslim ve hizmetler vergiden müstesnadır:

a) (Değişik: 4/6/2008-5766/12 md.) İhracat teslimleri ve bu teslimlere ilişkin hizmetler, yurt dışındaki müşteriler için yapılan hizmetler, serbest bölgelerdeki müşteriler için yapılan fason hizmetler ve karşılıklı olmak şartıyla uluslararası roaming anlaşmaları çerçevesinde yurt dışındaki müşteriler için Türkiye'de verilen roaming hizmetleri,

b) Türkiye'de ikamet etmeyen yolcuların satın alarak Türkiye dışına götürdükleri malların teslimi anında Katma Değer Vergisi tahsil edilir. Ancak gümrükten malın çıkışı anında fatura veya belgenin ibrazında tahsil edilen Katma Değer Vergisi iade olunur.

(Ek: 28/12/2001-4731/5 md.) Türkiye’de ikametgahı, işyeri, kanuni ve iş merkezi bulunmayanların taşımacılık faaliyetlerine ilişkin olarak satın alacakları mal ve hizmetler ile fuar, panayır ve sergilere katılımları dolayısıyla satın alacakları mal ve hizmetler nedeniyle ödedikleri katma değer vergisi, karşılıklı olmak kaydıyla iade edilir.

(Ek paragraf: 16/6/2009-5904/11 md.) 14/7/2004 tarihli ve 5224 sayılı Sinema Filmlerinin Değerlendirilmesi ve Sınıflandırılması ile Desteklenmesi Hakkında Kanun kapsamında Kültür ve Turizm Bakanlığı tarafından onaylanan sinematografik eserlere ilişkin yabancı yapımcılar tarafından satın alınacak 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 232 nci maddesinde yer alan ve ilgili yılda uygulanmakta olan haddin üzerindeki mal ve hizmetler nedeniyle ödenen katma değer vergisi yapımcılara iade olunur.

(Ek: 28/12/2001-4731/5 md.) Maliye Bakanlığı iadeden faydalanacak mal ve hizmetler ile uygulamaya ilişkin usul ve esasları tespit etmeye yetkilidir.

c) (Ek : 3/6/1986 - 3297/3 md.) İhraç edilmek şartıyla imalatçılar tarafından kendilerine teslim edilen mallara ait katma değer vergisi, ihracatçılar tarafından ödenmez. Mükelleflerce tahsil edilmeyen ancak ilgili dönem beyannamesinde beyan edilecek olan bu vergi, vergi dairesince tarh ve tahakkuk ettirilerek tecil olunur.

Söz konusu malların, ihracatçıya teslim tarihini takip eden ay başından itibaren 3 ay içinde ihraç edilmesi halinde, tecil edilen vergi terkin olunur.

İhracatın yukarıdaki şartlara uygun olarak gerçekleştirilmemesi halinde, tecil olunan vergi tahakkuk ettirildiği tarihten itibaren 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 51 inci maddesine göre belirlenen gecikme zammıyla birlikte tahsil olunur. Ancak, ihraç edilmek şartıyla teslim edilen malların Vergi Usul Kanununda belirtilen mücbir sebepler nedeniyle ihraç edilmemesi halinde, tecil edilen vergi tecil edildiği tarihten itibaren 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 48 inci maddesine göre ilgili dönemler için geçerli tecil faizi ile birlikte tahsil edilir.

Tecil veya terkin edilen bu vergiler hakkında ihracatçılar bakımından bu Kanunun 32 nci maddesi hükmü uygulanmaz.

İhracatçılara mal teslim eden imalatçılara iade edilecek Katma Değer Vergisi, ihraç edilen mala ilişkin imalatçı satış bedeline göre hesaplanan vergiden imalatçı aleyhine matrahta meydana gelen değişikliğe ilişkin verginin düşülmesinden sonra kalan tutardan fazla olamaz.

İhracatçılara mal teslim eden imalatçılara iade edilmesi gereken Katma Değer Vergisi, ihracat işlemlerinin tamamlanmasından sonra yapılır. İade veya tecil olunacak vergi miktarı, mükellefin ilgili dönem beyannamesinde yer alan bilgiler mukayese edilmek suretiyle hesaplanır.

(Ek: 9/4/2003-4842/21 md.) İhracatın mücbir sebepler veya beklenmedik durumlar nedeniyle üç ay içinde gerçekleştirilememesi halinde, en geç üç aylık sürenin dolduğu tarihten itibaren onbeş gün içinde başvuran ihracatçılara, Maliye Bakanlığınca veya Bakanlığın uygun görmesi halinde vergi dairelerince üç aya kadar ek süre verilebilir.

2. (Değişik : 3/6/1986 - 3297/3 md.) Maliye ve Gümrük Bakanlığı, Katma Değer Vergisi tahsil edilmeden teslim edilecek mal miktarını; ihracatçı ve ihracatçıya mal teslim edenlerin her biri için bir önceki yıl iş hacmi, cari yıldaki işlemler ve vergi alacağının emniyet altına alınması amacıyla gerekli görülen hallerde sınırlamaya ve bu istisnaların uygulamasına ilişkin usul ve esaslar ile istisnanın uygulanacağı asgari miktarları tespite yetkilidir.

İhracat teslimi ve yurt dışındaki müşteriler için yapılan hizmetler:

1. 修订:2009年2月18日,第5838号法律第11条一项交付被视为出口交付,应当满足下列条件:

a) 交付应当向境外客户、自由区内的买受人,或者为在依照1999年10月27日第4458号《海关法》第95条第(1)款经营的免税商店中销售而向该商店或其仓库,或者向授权海关保税仓库经营者进行,或者货物应当交存于授权海关保税仓库经营者。

b) 交付标的货物应当离开土耳其共和国关境并到达外国或自由区,或者为在免税商店中销售而存放于该商店或其仓库或授权海关保税仓库。交付标的货物在出口前由代表境外买受人行事的境内企业或者由买受人本人加工或以任何方式利用的,不改变上述情况。

财政部有权在征求海关副国务秘书处意见后,确定授权海关保税仓库以及须在其中开具的凭证,并对存放货物的种类和数量及其在仓库中的存放期限加以限制。

不遵守依照本款就授权海关保税仓库的运营所确定的原则的,仓库经营者与取得增值税退税的人对流失税款、相关应处罚款和应计迟延利息的缴纳承担连带责任。

2. 境外客户一词,是指住所、营业场所、法定所在地和业务中心位于境外的买受人,以及境内企业以自己名义在境外独立经营的分支机构。一项服务被视为为境外客户提供的服务,应当满足下列条件。

a) 服务应当是为境外客户提供的。

b) 服务应当在境外受益。

3) 增加:2008年6月4日,第5766号法律第12条来料加工服务被视为向自由区客户提供,应当满足下列条件。

a) 来料加工服务应当是为在自由区经营的客户提供的。

b) 来料加工服务应当在自由区内受益。

土耳其语原文

MADDE 12

1. (Değişik: 18/2/2009 - 5838/11 md.) Bir teslimin ihracat teslimi sayılabilmesi için aşağıdaki şartlar yerine getirilmiş olmalıdır:

a) Teslim yurt dışındaki bir müşteriye veya bir serbest bölgedeki alıcıya veya 27/10/1999 tarihli ve 4458 sayılı Gümrük Kanununun 95 inci maddesinin (1) numaralı fıkrasına göre faaliyette bulunan gümrüksüz satış mağazalarında satılmak üzere bu mağazalara veya bunların depolarına ya da yetkili gümrük antreposu işleticisine yapılmalı veya mallar yetkili gümrük antreposu işleticisine tevdi edilmelidir.

b) Teslim konusu mal Türkiye Cumhuriyeti gümrük bölgesinden çıkarak bir dış ülkeye veya bir serbest bölgeye vasıl olmalı ya da gümrüksüz satış mağazalarında satılmak üzere bu mağazalara veya bunların depolarına veya yetkili gümrük antreposuna konulmalıdır. Teslim konusu malın ihraç edilmeden önce yurt dışındaki alıcı adına hareket eden yurt içindeki firmalar veya bizzat alıcı tarafından işlenmesi veya herhangi bir şekilde değerlendirilmesi durumu değiştirmez.

Yetkili gümrük antrepoları ile buralarda düzenlenmesi zorunlu belgeleri belirlemeye, konulacak malın cinsi ve miktarı ile bunların antrepoda bekleme sürelerine ilişkin olarak sınırlama getirmeye, Gümrük Müsteşarlığının görüşü alınmak suretiyle Maliye Bakanlığı yetkilidir.

Yetkili gümrük antrepolarının işleyişine ilişkin olarak bu fıkra uyarınca belirlenen esaslara uyulmaması halinde ziyaa uğratılan vergi, buna ilişkin olarak kesilecek ceza ve hesaplanacak gecikme faizinin ödenmesinden katma değer vergisi iadesi alanla birlikte antrepo işleticisi de müteselsilen sorumludur.

2. Yurt dışındaki müşteri tabiri; ikametgahı, işyeri, kanuni ve iş merkezi yurt dışında olan alıcılar ile yurt içinde bulunan bir firmanın yurt dışında kendi adına müstakilen faaliyet gösteren şubelerini ifade eder. Bir hizmetin yurt dışındaki müşteriler için yapılan hizmet sayılabilmesi için aşağıdaki şartlar yerine getirilmiş olmalıdır.

a) Hizmetler yurt dışındaki bir müşteri için yapılmış olmalıdır.

b) Hizmetten yurt dışında faydalanılmalıdır.

3) (Ek: 4/6/2008-5766/12 md.) Fason hizmetlerin serbest bölgelerdeki müşterilere yapılmış sayılması için aşağıdaki şartlar yerine getirilmiş olmalıdır.

a) Fason hizmet serbest bölgelerde faaliyet gösteren müşteriler için yapılmış olmalıdır.

b) Fason hizmetten serbest bölgelerde faydalanılmalıdır.

第二章 运输工具、石油勘探和持有激励证书的投资的免税运输工具、贵金属和石油勘探、国家安全

第13条支出和投资的免税

本条链接 ↗

修订:1985年3月26日,第3174号法律第1条

下列交付和服务免征本税。

a) 修订:1995年5月25日,第4108号法律第33条为此目的向全部或部分从事海运、空运和铁路运输工具以及浮动设施和工具的租赁或以各种形式经营的纳税人交付海运、空运和铁路运输工具以及浮动设施和工具;与此类工具的制造和建造有关的交付和服务,以及以其改装、修理和维护形式提供的服务;以及向从事海运工具和浮动设施及工具制造和建造的人提供的与此类工具制造和建造有关的交付和服务,

b) 废止:2003年12月25日,第5035号法律第49条;重新规定:2004年7月16日,第5228号法律第14条在港口和机场为海运和空运工具提供的服务,增加括号内规定:2024年7月28日,第7524号法律第17条(适用本项时,用于游览、娱乐、体育和业余垂钓等活动的工具以及私人船艇和游艇,不视为海运工具。)

c) 修订:2007年3月28日,第5615号法律第12条向从事金、银、铂勘探、开采、选矿、精炼活动以及依照《土耳其石油法》规定从事石油勘探活动的人提供的与上述活动有关的交付和服务,以及向依照同一法律规定从事管道运输的人提供的与此类管线的建设和现代化有关的交付和服务,

d) 增加:1998年7月22日,第4369号法律第59条向持有投资激励证书的纳税人交付证书范围内的机器和设备,以及证书范围内的软件和无形权利的销售和租赁(但是,投资未按投资激励证书规定的方式实现的,未按时征收的税款应当向买方追征,并加收滞纳利息和适用税款流失罚款。未按时征收的税款和税务罚款的时效,自需要核定税款或者科处罚款的情形发生之日的下一日历年度开始之时起算)。

e) 增加:2004年7月16日,第5228号法律第14条;修订:2006年7月1日,第5538号法律第8条就连接港口的铁路线、港口和机场的建设、更新和扩建工程,向实际自行实施或委托他人实施此类工程的纳税人以及一般预算行政机构提供的与此类工程有关的货物交付和建筑承包工程,

f) 增加:2004年7月16日,第5228号法律第14条为国防和内部安全需要,向国防部、司法部、内政部、(…)国防工业局、国家情报组织局(…)和海关缉私总局提供的与飞机、直升机、舰船、潜艇、坦克、装甲车、装甲运兵车、火箭、导弹和类似工具,武器、弹药、武器材料、装备和系统,以及其研究开发、软件、生产、组装、备件、维修保养和现代化有关的交付和服务;就国防部或国防工业局实施的国防工业项目,在相关项目范围内向上述机构提供的交付和服务;以及在此范围内向实施上述交付和服务的人提供的、其数量和性质经上列机构批准的交付和服务。

g) 增加:2009年6月16日,第5904号法律第12条将2002年6月6日第4760号《特别消费税法》所附第(II)号清单所列货物交付给总统府中央机构,

ğ) 增加:2009年6月16日,第5904号法律第12条依照第5300号《农产品许可仓储法》签发的产品凭证,通过产品专业交易所以及经工业和贸易部许可从事产品凭证买卖的商品交易所进行的首次交付。

h) 增加:2015年3月27日,第6639号法律第13条在土耳其红新月会依照其章程规定的宗旨履行灾害管理和救助、安置、营养、社会救助、提高公众意识、国内和国际人道法及国际红十字与红新月运动活动、战争或紧急状态下的职责以及血液、卫生、移民和难民服务(包括寻求庇护者服务)等职责范围内向其提供的交付和服务;以及土耳其红新月会在其国内和国际合作、国际隶属关系和成员资格、与联合国所属机构和组织及具有国际认证的援助组织共同开展的人道主义援助活动范围内的交付和服务,

ı) 增加:2016年1月29日,第6663号法律第13条粮食、农业和畜牧部登记的肥料的交付和向肥料生产者交付此类产品所含原料,以及油饼(不包括按《土耳其海关税则》第2303.10税目归类的淀粉制造残渣及类似残渣,以及按第2303.30.00.00.00海关税则统计税号归类的酿酒和蒸馏酒工业的糟粕和残渣)、全脂大豆(fullfat)、麸皮、次粉(razmol)、鱼粉、肉粉、骨粉、血粉、木薯(树薯)、高粱及各类配合饲料(猫狗食品除外)、秸秆、饲用芜菁、饲用甜菜、块根饲料、干草、苜蓿、野豌豆、驴食草、青饲和青贮玉米、三叶草、饲用甘蓝、饲用豌豆及类似动物饲料(包括青绿和干燥粗饲料,以及以颗粒形式或根据季节需要使用或不使用粘合剂加工的此类饲料)的交付,

i) 增加:2017年2月23日,第6824号法律第7条以适用于作为住宅或营业场所建造的建筑物的首次交付且价款以外汇形式汇入土耳其为条件,向持工作或居留许可在国外居住六个月以上的土耳其公民(《所得税法》第3条第1款第2项所规定者除外)、未在土耳其定居的外国籍自然人,以及法定所在地和营业中心均不在土耳其且不通过营业场所或常驻代表在土耳其取得收入的机构交付住宅或营业场所(但是,经查明虽不具备本项规定的条件仍适用了免税的,买方与纳税人对未按时征收的税款、税款流失罚款和滞纳利息承担连带责任。在免税范围内受领的住宅或营业场所在三年内处分的,处分人必须在办理土地登记手续之前,缴纳未按时征收的税款以及依照第6183号法律第48条计算的延期利息。),

j) 增加:2018年3月21日,第7103号法律第29条向有组织工业区和小型工业园区或其设立的经济企业提供的、与其供水、排污、净化、天然气、电力、通信、可再生及其他能源设施和道路建设以及小型工业园区内营业场所建设有关的货物交付和服务提供,

k) 增加:2018年3月29日,第7104号法律第4条为捐赠给一般预算和特别预算公共行政机构、省特别行政机构、市政当局和村庄而建造学校、卫生设施、床位不少于一百张(发展优先地区为五十张)的学生宿舍以及托儿所、育幼院、养老院、护理和康复中心、须经地方行政长官许可并受其监督的宗教场所、受宗教事务局监督的提供非正规宗教教育的设施、青年和体育部所属的青年中心以及青年和童子军营地,向将进行捐赠的人提供的交付和服务,

l) 增加:2018年3月29日,第7104号法律第4条经卫生部许可的自然人或法人仅在卫生机构和组织内向未在土耳其定居的外国籍自然人提供的预防医学、诊断、治疗和康复服务(与上述服务一并向未在土耳其定居的外国籍自然人提供的其他交付和服务不属于免税范围。),

m) 增加:2018年3月29日,第7104号法律第4条向在2001年6月26日第4691号《技术开发区法》范围内的技术开发区和专业技术开发区、2008年2月28日第5746号《关于支持研究、开发和设计活动的法》范围内的研发和设计中心、2014年7月3日第6550号《关于支持研究基础设施的法》范围内的研究实验室从事研发、创新和设计活动的人交付专门用于此类活动的新机器和设备(在免税范围内取得的机器和设备,自交付之日的下一日历年度开始之时起三年内用于研发、创新和设计活动以外用途或被处分的,未按时征收的税款应当向买方追征,并加收滞纳利息和适用税款流失罚款。未按时征收的税款和税务罚款的时效,自需要核定税款或者科处罚款的情形发生之日的下一日历年度开始之时起算。),

n) 增加:2019年1月17日,第7161号法律第17条修订:2019年2月21日,第7166号法律第7条印刷书籍和期刊的交付,但依照1927年6月21日第1117号《保护未成年人免受有害出版物侵害法》规定装袋密封出售的除外(适用本项规定时,不适用本条第二款规定的限额。),

o) 增加:2025年7月20日,第7555号法律第6条将第4760号法律所附第(II)号清单中G.T.İ.P.(海关税则统计税号)87.03项下“- 用于运输货物、最大重量不超过3.5吨且载客能力(载客能力按包括驾驶员在内的乘客总数乘以70公斤计算。计算时,即使没有座椅,为安装座椅而设置的固定装置也视为座椅)低于额定载重量(车辆能够安全运载的包括驾驶员和乘客在内的总载荷重量)50%的机动车辆(所有车轮由发动机驱动或可由发动机驱动的车辆、乘用车、旅行车、赛车和越野车除外)”一行所列的机动车辆,以及G.T.İ.P. 87.04和87.11项下的车辆,交付给国防部、内政部、国防工业局和国家情报组织局,专门用于国防和内部安全需要,

增加款:2004年7月16日,第5228号法律第14条总统有权将第213号《税收程序法》第232条规定的、在相关年度适用的限额确定为适用免税的最低金额,并有权将所确定的金额提高至两倍或降低至零。财政部有权界定属于免税范围的交付和服务,并确定与免税有关的程序和原则。

第三章

运输免税

过境运输:

土耳其语原文

MADDE 13 · harcamaları ve yatırımlarda istisna9

(Değişik : 26/3/1985 - 3174/1 md.)

Aşağıdaki teslim ve hizmetler vergiden müstesnadır.

a) (Değişik : 25/5/1995 - 4108/33 md.) Faaliyetleri kısmen veya tamamen deniz, hava ve demiryolu taşıma araçlarının, yüzer tesis ve araçların kiralanması veya çeşitli şekillerde işletilmesi olan mükelleflere bu amaçla yapılan deniz, hava ve demiryolu taşıma araçlarının, yüzer tesis ve araçlarının teslimleri, bu araçların imal ve inşaası ile ilgili olarak yapılan teslim ve hizmetler ile bunların tadili, onarım ve bakımı şeklinde ortaya çıkan hizmetler ve faaliyetleri deniz taşıma araçları ile yüzer tesis ve araçların imal ve inşası olanlara bu araçların imal ve inşası ile ilgili olarak yapılacak teslim ve hizmetler,

b) (Mülga: 25/12/2003-5035/49 md.; Yeniden düzenleme: 16/7/2004-5228/14 md.) Deniz ve hava taşıma araçları için liman ve hava meydanlarında yapılan hizmetler, (Ek parantez içi hüküm: 28/7/2024-7524/17 md.) (Bu bendin uygulanmasında gezi, eğlence, spor ve amatör balıkçılık gibi faaliyetlerde kullanılan araçlar, özel tekne ve yatlar, deniz taşıma aracı olarak kabul edilmez.)

c) (Değişik: 28/3/2007-5615/12 md.) Altın, gümüş, platin arama, işletme, zenginleştirme, rafinaj ve Türk Petrol Kanunu hükümlerine göre petrol arama faaliyetlerine ilişkin olmak üzere, bu faaliyetleri yürütenlere yapılan teslim ve hizmetler ile aynı Kanun hükümlerine göre boru hattıyla taşımacılık yapanlara bu hatların inşa ve modernizasyonuna ilişkin yapılan teslim ve hizmetler,

d) (Ek: 22/7/1998-4369/59 md.) Yatırım Teşvik Belgesi sahibi mükelleflere belge kapsamındaki makina ve teçhizat teslimleri ile belge kapsamındaki yazılım ve gayri maddi hak satış ve kiralamaları (Şu kadar ki, yatırım teşvik belgesinde öngörüldüğü şekilde gerçekleşmemesi halinde, zamanında alınmayan vergi alıcıdan, vergi ziyaı cezası uygulanarak gecikme faizi ile birlikte tahsil edilir. Zamanında alınmayan vergiler ile vergi cezalarında zamanaşımı, verginin tarhini veya cezanın kesilmesini gerektiren durumun meydana geldiği tarihi takip eden takvim yılının başından itibaren başlar).

e) (Ek: 16/7/2004-5228/14 md.; Değişik: 1/7/2006-5538/8 md.) Limanlara bağlantı sağlayan demiryolu hatları, limanlar ve hava meydanlarının inşası, yenilenmesi ve genişletilmesi işlerini fiilen kendisi yapan veya yaptıran mükellefler ile genel bütçeli idarelere bu işlere ilişkin olarak yapılan mal teslimleri ve inşaat taahhüt işleri,

f) (Ek: 16/7/2004-5228/14 md.) Milli Savunma Bakanlığı, Adalet Bakanlığı, İçişleri Bakanlığı, (…)12 Savunma Sanayii Başkanlığı, Milli İstihbarat Teşkilatı Başkanlığı (…)12 ve Gümrük Muhafaza Genel Müdürlüğüne milli savunma ve iç güvenlik ihtiyaçları için uçak, helikopter, gemi, denizaltı, tank, panzer, zırhlı personel taşıyıcı, roket, füze ve benzeri araçlar, silah, mühimmat, silah malzeme, teçhizat ve sistemleri ile bunların araştırma-geliştirme, yazılım, üretim, montaj, yedek parça, bakım-onarım ve modernizasyonuna ilişkin olarak yapılan teslim ve hizmetler, Milli Savunma Bakanlığı veya Savunma Sanayii Başkanlığınca yürütülen savunma sanayii projelerine ilişkin olarak bu kurumlara ilgili projeler kapsamında yapılan teslim ve hizmetler ve bu teslim ve hizmetleri gerçekleştirenlere bu kapsamda yapılacak olan, miktarı ve nitelikleri yukarıda sayılan kuruluşlarca onaylanan teslim ve hizmetler.

g) (Ek: 16/6/2009-5904/12 md.) 6/6/2002 tarihli ve 4760 sayılı Özel Tüketim Vergisi Kanununa ekli (II) sayılı listede yer alan malların, Cumhurbaşkanlığı merkez teşkilatına teslimi,

ğ) (Ek: 16/6/2009-5904/12 md.) 5300 sayılı Tarım Ürünleri Lisanslı Depoculuk Kanununa göre düzenlenen ürün senetlerinin, ürün ihtisas borsaları ile Sanayi ve Ticaret Bakanlığından ürün senedi alım-satımı konusunda izin alan ticaret borsaları aracılığıyla ilk teslimi.

h) (Ek: 27/3/2015-6639/13 md.) Türkiye Kızılay Derneğine tüzüğünde belirtilen amaçlarına uygun olarak afet yönetimi ve yardımları, barınma, beslenme, sosyal yardımlar, toplumu bilinçlendirme, ulusal ve uluslararası insancıl hukuk ve uluslararası Kızılay-Kızılhaç Hareketi faaliyetleri, savaş veya olağanüstü hâllerdeki görevleri ile kan, sağlık, göç ve mülteci hizmetlerini (sığınmacı hizmetleri dâhil) yerine getirmesine yönelik görevler kapsamında yapılan teslim ve hizmetler; Türkiye Kızılay Derneğinin ulusal ve uluslararası işbirlikleri, uluslararası mensubiyet ve üyelikleri, Birleşmiş Milletlere bağlı kurum ve kuruluşlar ile uluslararası akreditasyonu olan yardım kuruluşlarıyla yürüttüğü insani yardım faaliyetleri kapsamındaki teslim ve hizmetleri,

ı) (Ek: 29/1/2016-6663/13 md.) Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı tarafından tescil edilen gübreler ve gübre üreticilerine bu ürünlerin içeriğinde bulunan hammaddelerin teslimi ile küspe (Türk Gümrük Tarife Cetvelinin 2303.10 tarife pozisyon numarasında sınıflandırılan nişastacılık artıkları ve benzeri artıklar ile 2303.30.00.00.00 gümrük tarife istatistik pozisyon numarasında sınıflandırılan biracılık ve damıtık içki sanayinin posa ve artıkları hariç), tam yağlı soya (fullfat), kepek, razmol, balık unu, et unu, kemik unu, kan unu, tapyoka (manyok), sorgum ve her türlü fenni karma yemler (kedi-köpek mamaları hariç), saman, yem şalgamı, hayvan pancarı, kök yemler, kuru ot, yonca, fiğ, korunga, hasıl ve slajlık mısır, üçgül, yemlik lahana, yem bezelyesi ve benzeri hayvan yemleri (yeşil ve kuru kaba yemler ve bunların pellet şeklinde veya mevsimsel ihtiyaçlara göre bir bağlayıcı kullanılarak veya kullanılmadan işlem görmüş olanları dâhil) teslimi,

i) (Ek: 23/2/2017-6824/7 md.) Konut veya iş yeri olarak inşa edilen binaların ilk tesliminde uygulanmak ve bedeli döviz olarak Türkiye’ye getirilmek kaydıyla, Gelir Vergisi Kanununun 3 üncü maddesinin birinci fıkrasının 2 numaralı bendinde belirtilenler hariç olmak üzere çalışma veya oturma izni alarak altı aydan daha fazla yurt dışında yaşayan Türk vatandaşları, Türkiye’de yerleşmiş olmayan yabancı uyruklu gerçek kişiler ile kanuni ve iş merkezi Türkiye’de olmayan ve bir iş yeri ya da daimi temsilci vasıtasıyla Türkiye’de kazanç elde etmeyen kurumlara yapılan konut veya iş yeri teslimleri (Şu kadar ki bentte öngörülen şartları taşımadığı hâlde istisnanın uygulandığının tespit edilmesi hâlinde zamanında tahsil edilmeyen vergi, vergi ziyaı cezası ve gecikme faizinden mükellef ile birlikte alıcı müteselsilen sorumludur. İstisna kapsamında teslim alınan konut veya iş yerinin üç yıl içerisinde elden çıkarılması hâlinde zamanında tahsil edilmeyen verginin, 6183 sayılı Kanunun 48 inci maddesine göre hesaplanan tecil faiziyle birlikte tapu işleminden önce elden çıkaran tarafından ödenmesi şarttır.),

j) (Ek: 21/3/2018-7103/29 md.) Organize sanayi bölgeleri ile küçük sanayi sitelerinin su, kanalizasyon, arıtma, doğalgaz, elektrik, haberleşme, yenilenebilir ve diğer enerji tesisleri ile yol yapımına ve küçük sanayi sitelerindeki işyerlerinin inşasına ilişkin, bunlara veya bunlar tarafından oluşturulan iktisadi işletmelere yapılan mal teslimleri ile hizmet ifaları,

k) (Ek: 29/3/2018-7104/4 md.) Genel ve özel bütçeli kamu idarelerine, il özel idarelerine, belediyelere ve köylere bağışlanmak üzere yapılan okul, sağlık tesisi ve yüz yatak (kalkınmada öncelikli yörelerde elli yatak) kapasitesinden az olmamak üzere öğrenci yurdu ile çocuk yuvası, yetiştirme yurdu, huzurevi, bakım ve rehabilitasyon merkezi, mülki idare amirlerinin izni ve denetimine tabi ibadethaneler, Diyanet İşleri Başkanlığı denetimine tabi yaygın din eğitimi verilen tesisler, Gençlik ve Spor Bakanlığına ait gençlik merkezleri ile gençlik ve izcilik kamplarının inşası dolayısıyla bağışta bulunacaklara yapılan teslim ve hizmetler,

l) (Ek: 29/3/2018-7104/4 md.) Sağlık Bakanlığınca izin verilen gerçek veya tüzel kişiler tarafından, Türkiye’de yerleşmiş olmayan yabancı uyruklu gerçek kişilere, münhasıran sağlık kurum ve kuruluşlarının bünyesinde verilen koruyucu hekimlik, teşhis, tedavi ve rehabilitasyon hizmetleri (Türkiye’de yerleşmiş olmayan yabancı uyruklu gerçek kişilere söz konusu hizmetlerle birlikte sağlanan diğer teslim ve hizmetler istisnanın kapsamına dahil değildir.),19

m) (Ek: 29/3/2018-7104/4 md.) 26/6/2001 tarihli ve 4691 sayılı Teknoloji Geliştirme Bölgeleri Kanunu kapsamındaki teknoloji geliştirme bölgesi ile ihtisas teknoloji geliştirme bölgesinde, 28/2/2008 tarihli ve 5746 sayılı Araştırma, Geliştirme ve Tasarım Faaliyetlerinin Desteklenmesi Hakkında Kanun kapsamındaki Ar-Ge ve tasarım merkezlerinde, 3/7/2014 tarihli ve 6550 sayılı Araştırma Altyapılarının Desteklenmesine Dair Kanun kapsamındaki araştırma laboratuvarlarında Ar-Ge, yenilik ve tasarım faaliyetlerinde bulunanlara, münhasıran bu faaliyetlerinde kullanılmak üzere yapılan yeni makina ve teçhizat teslimleri (İstisna kapsamında alınan makina ve teçhizatın, teslim tarihini takip eden takvim yılının başından itibaren üç yıl içinde, Ar-Ge, yenilik ve tasarım faaliyetleri dışında kullanılması veya elden çıkarılması hallerinde, zamanında alınmayan vergi alıcıdan, vergi ziyaı cezası uygulanarak gecikme faizi ile birlikte tahsil edilir. Zamanında alınmayan vergiler ile vergi cezalarında zamanaşımı, verginin tarhını veya cezanın kesilmesini gerektiren durumun meydana geldiği tarihi takip eden takvim yılının başından itibaren başlar.),17

n) (Ek:17/1/2019-7161/17 md.) (Değişik:21/2/2019-7166/7 md.) 21/6/1927 tarihli ve 1117 sayılı Küçükleri Muzır Neşriyattan Koruma Kanunu hükümlerine göre poşetlenerek satılanlar hariç olmak üzere basılı kitap ve süreli yayınların teslimi (Bu bent hükmünün uygulanmasında, bu maddenin ikinci fıkrasında belirlenen had uygulanmaz.),

o) (Ek:20/7/2025-7555/6 md.) 4760 sayılı Kanuna ekli (II) sayılı listenin 87.03 G.T.İ.P. numarasında yer alan “- Yük taşımasında kullanılıp azami ağırlığı 3,5 tonu aşmayan ve yolcu taşıma kapasitesi (Yolcu taşıma kapasitesi sürücü dahil toplam yolcu sayısının 70 kilogramla çarpılması suretiyle hesaplanır. Bu hesaplamada koltuk olmasa dahi, koltuk montajı için bulunan sabit tertibatlar da koltuk olarak dikkate alınır) istiap haddinin (bir aracın güvenle taşıyabileceği sürücü ve yolcu dahil toplam yük ağırlığı) %50’sinin altında olan motorlu araçlardan (bütün tekerlekleri motordan güç alan veya alabilenler, binek otomobilleri, steyşın vagonlar, yarış arabaları, arazi taşıtları hariç)” satırındaki motorlu taşıtlar ile 87.04 ve 87.11 G.T.İ.P. numaralarında yer alan taşıtların, münhasıran millî savunma ve iç güvenlik ihtiyaçlarında kullanılmak üzere Millî Savunma Bakanlığı, İçişleri Bakanlığı, Savunma Sanayii Başkanlığı ve Millî İstihbarat Teşkilatı Başkanlığına teslimi,

(Ek fıkra: 16/7/2004-5228/14 md.) Cumhurbaşkanı, 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 232 nci maddesinde yer alan ve ilgili yılda uygulanmakta olan haddi, istisna uygulamasında asgari tutar olarak belirlemeye ve belirlenen bu tutarı iki katına kadar artırmaya, sıfıra kadar indirmeye yetkilidir. Maliye Bakanlığı, istisna kapsamına girecek teslim ve hizmetleri tanımlamaya, istisnaya ilişkin usul ve esasları belirlemeye yetkilidir.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Taşımacılık İstisnası

Transit taşımacılık:

1. 在过境运输以及土耳其与外国之间的运输业务中,由总统确定的运输业务免征本税。

2. 本免税以与相关国家互惠为条件,给予住所、法定所在地和营业中心均不在土耳其的纳税人。

3. 增加:2006年4月27日,第5493号法律第2条在第4054号《关于保护竞争的法》和第5015号《石油市场法》规定的框架内,在总统确定的边境口岸,向依照第4458号《海关法》出口制度运送出境货物的卡车、牵引车和配备冷藏装置的半挂车的油箱(以不超过车辆和冷藏装置的标准油箱容量为限),仅在其出境时交付的柴油,免征本税。

财政部有权确定适用本免税的程序和原则。

土耳其语原文

MADDE 14

1. Transit ve Türkiye ile yabancı ülkeler arasında yapılan taşımacılık işlerinde, Cumhurbaşkanı tarafından belirlenecek taşıma işleri vergiden müstesnadır.

2. Bu istisna, ikametgahı, kanuni merkezi ve iş merkezi Türkiye'de bulunmayan mükelleflere, ilgili ülkeler itibariyle karşılıklı olmak şartıyla tanınır.

3. (Ek: 27/4/2006-5493/2 md.) 4054 sayılı Rekabetin Korunması Hakkında Kanun ile 5015 sayılı Petrol Piyasası Kanunu hükümleri çerçevesinde, Cumhurbaşkanınca belirlenen sınır kapılarında 4458 sayılı Gümrük Kanununun ihracat rejimi kapsamında yurt dışına çıkarılacak eşyayı taşıyan kamyon, çekici ve soğutucu ünitesine sahip yarı römorkların depolarına (araçların ve soğutucu ünitelerin standart yakıt deposu miktarlarını aşmamak kaydıyla) yalnızca yurt dışına çıkışlarında yapılacak motorin teslimi vergiden istisnadır.

Maliye Bakanlığı, bu istisna uygulamasına ilişkin usûl ve esasları belirlemeye yetkilidir.

第四章 外交免税

1. 下列交付和服务免征本税:

a) 以互惠为条件,向外国驻土耳其外交代表机构、领事机构及其享有外交特权的成员提供的交付和服务,

b) 向依照国际协定享有税收豁免的国际组织及其成员提供的交付和服务,

2. 财政和海关部有权确定适用上述免税的程序和原则以及适用免税的最低金额。

土耳其语原文

MADDE 15

1. Aşağıdaki teslim ve hizmetler vergiden müstesnadır:

a) Karşılıklı olmak kaydıyla, yabancı devletlerin Türkiye'deki diplomatik temsilciliklerine, konsolosluklarına ve bunların diplomatik haklara sahip mensuplarına yapılan teslim ve hizmetler,

b) Uluslararası anlaşmalar gereğince vergi muafiyeti tanınan uluslararası kuruluşlara ve bunların mensuplarına yapılan teslim ve hizmetler,

2. Bu istisnaların uygulamasına ilişkin usul ve esaslar ile istisnanın uygulanacağı asgari miktarları tespite Maliye ve Gümrük Bakanlığı yetkilidir.

第五章 进口免税

1. 下列交付和服务免征本税:

a) 依照本法其交付免征本税的货物和服务的进口,

b) 修订:2000年1月27日,第4503号法律第1条依照第4458号《海关法》第167条第1款[第(3)项、第(5)项(a)目、第(7)项和第(12)项(a)目除外]以及关于暂准进口和外向加工制度和退运货物的规定免征或豁免关税的货物的进口,(利用本法第11条规定的出口免税出口、但按《海关法》第168条、第169条和第170条规定的方式退运的货物,要享受进口免税,必须就该货物向海关当局缴纳已享受出口免税的金额,或者提供相当于该金额的担保。)

c) 修订:2003年12月25日,第5035号法律第7条适用《海关法》中过境和海关保税仓库制度以及临时存放和自由区规定的货物,

2) 修订:2000年1月27日,第4503号法律第1条依照《海关法》退运的货物在国外经过加工或者对其主要部分进行添加的,货物所获得的价值差额不包括在免税范围内。

土耳其语原文

MADDE 16

1. Aşağıdaki teslim ve hizmetler vergiden müstesnadır:

a) Bu Kanuna göre teslimleri vergiden istisna edilen mal ve hizmetlerin ithali,

b) (Değişik : 27/1/2000 - 4503/1 md.) 4458 sayılı Gümrük Kanununun 167 nci maddesinin birinci fıkrası [(3) numaralı bendi, (5) numaralı bendinin (a) alt bendi, (7) numaralı bendi ile (12) numaralı bendinin (a) alt bendi hariç] geçici ithalat ve hariçte işleme rejimleri ile geri gelen eşyaya ilişkin hükümleri kapsamında gümrük vergisinden muaf veya müstesna olan eşyanın ithali, (Bu Kanunun 11 inci maddesinde düzenlenen ihracat istisnasından yararlanarak ihraç olunan ancak, Gümrük Kanununun 168,169 ve 170 inci maddelerinde belirtildiği şekilde geri gelen eşyanın ithalat istisnasından faydalanabilmesi için, bu eşyayla ilgili olarak ihracat istisnasından faydalanılan miktarın gümrük idarelerine ödenmesi veya bu miktar kadar teminat gösterilmesi şarttır.)

c) (Değişik : 25/12/2003 - 5035/7 md.) Gümrük Kanunundaki transit ve gümrük antrepo rejimleri ile geçici depolama ve serbest bölge hükümlerinin uygulandığı mallar,

2) (Değişik: 27/1/2000-4503/1 md.) Gümrük Kanununa göre geri gelen eşyanın dışarıda bir işleme tabi tutulması veya asli kısmına bir ilave yapılması halinde eşyanın kazandığı değer farkı istisnaya dahil değildir.

第六章 具有社会和军事目的的免税及其他免税

1. 具有文化和教育目的的免税:

一般预算和附加预算机关、省特别行政机构、市政当局、村庄、由其组成的联合会、大学、周转资金机构、依法律和总统令设立的公共机构和组织、具有公共机构性质的职业组织、政党和工会、依法律设立或具有法人资格的养老和互助基金、公益性协会、农业合作社以及经总统给予免税待遇的基金会的下列交付和服务;

a) 为传播、改良和促进科学、技术、美术和农业而进行的交付和服务,

b) 通过经营或管理剧院、音乐厅、图书馆、展览、阅览室和会议厅以及体育设施而开展的与文化和教育活动有关的交付和服务,

2. 具有社会目的的免税:

a) 上述机构和组织通过经营或管理医院、疗养院、诊所、门诊部、预防院、结核病疗养院、血库和器官移植专用库、纪念碑、植物园和动物园、公园以及兽医、细菌学、血清学和distofajin实验室等机构,学生宿舍或抚育院,老年人和残疾人护理院及养老院,免费贫民食堂、济贫院和孤儿院,而进行的符合其设立宗旨的交付和服务,以及其中提供医疗服务者相互之间为诊断和治疗而进行的交付和服务,

b) 修订:2004年7月16日,第5228号法律第15条受2007年2月8日第5580号法律规定约束的私立学校无偿提供的教育和教学服务中不超过其相关期间容量10%的部分,依照1950年3月24日第5661号《高等教育学生宿舍和食堂法补充法》及1992年4月30日第3797号《国民教育部组织和职责法》规定设立的学生宿舍无偿提供的住宿服务中不超过其相关期间容量10%的部分,以及在大学和高等专科学校中不超过50%的部分,所提供的无偿教育和教学服务;根据法律要求无偿进行的货物交付和服务提供;向第一款所列机构和组织无偿进行的各类货物交付和服务提供;以及在财政部确定的程序和原则框架内,向公立济贫院(Darülaceze)以及为救助贫困者而从事食物银行活动的协会和基金会捐赠的食品、清洁用品、衣物和燃料的交付,

c) 增加:2000年11月23日,第4605号法律第6条就外国驻土耳其外交代表机构和领事馆以及外国慈善和救助机构将向本条第1款所列机构和组织无偿进行的交付和服务,而向其进行的交付和服务。

财政部有权确定属于免税范围的货物和服务及其最低金额,以及本项适用的程序和原则。

d) 增加:2004年7月14日,第5226号法律第19条仅限于第2863号《文化和自然遗产保护法》范围内已登记不动产文化遗产的测绘(rölöve)、修复和复原项目,向受益于该等项目设计者提供的建筑设计服务,以及在项目实施范围内进行的交付。

属于免税范围的货物和服务及其最低标准,以及本项适用的程序和原则,由财政部确定。

e) 增加:2004年7月16日,第5228号法律第15条具有公共机构性质的职业组织根据法律赋予其的职责并符合其设立宗旨提供的执照、许可、批准及类似服务,以及该等组织对与这些服务有关使用的印刷文书的交付(机动车登记号牌的交付除外),

3. 具有军事目的的免税:

a) 修订:2014年2月11日,第6519号法律第45条军工厂、造船厂和车间,军官俱乐部及其附属分支机构,军人俱乐部,营房俱乐部,值班宿舍及其附属设施,专门、地方和冬季训练中心,军人小卖部和军事博物馆符合其设立宗旨进行的交付和服务,以及该等机构和组织进行的《所得税法》第70条规定的财产和权利的租赁交易,

b) 废止:1986年6月3日,第3297号法律第18条

c) 废止:1984年12月6日,第3099号法律临时条款

4. 其他免税:

a) 修订:2003年4月9日,第4842号法律第23条根据《所得税法》免税的小商户以及其收益按简易方法确定的纳税人进行的交付和服务,以及作为该法第20/B条之二和临时第94条范围内征税收益之标的的交付和服务,

b) 修订:1986年6月3日,第3297号法律第6条根据《所得税法》不按实际方法纳税的农民以及根据该法第66条免税的自由职业者进行的交付和服务,

c) 修订:2001年6月20日,第4684号法律第19条《所得税法》第81条规定的交易、在该条第一款第(2)项规定条件下普通合伙转为资合公司的交易,以及根据《公司税法》进行的转让和分立交易(就此范围内免税的交易而言,不适用《增值税法》第30条(a)项的规定。在交易结束时停止经营、分立或解散的纳税人所负担且未能抵扣的税款,由开始经营的纳税人或在转让和分立后承接被转让或被分立机构资产的纳税人,根据不受《税收程序法》规定的时效期间限制而进行的税务稽查结果,以不导致重复抵扣的方式予以抵扣。),

ç) 增加:2017年11月28日,第7061号法律第42条在国际漫游协议框架内从国外取得的漫游服务以及将该等服务转向土耳其境内客户收费,

d) 不属于经济企业的不动产的租赁交易,家长学校联合会将国民教育部所属学校中被指定为小卖部的场地出租的交易,以及卫生部所属医院、诊所、门诊部、疗养院等机构和组织进行的《所得税法》第70条规定的财产和权利的租赁交易,

e) 修订:2003年4月9日,第4842号法律第23条属于银行和保险交易税范围的交易,保险中介向保险公司进行的与保险业务有关的交易,以及第5520号法律第4条第一款(1)项和(p)项规定的机构提供信贷担保的交易,

f) 修订:2007年3月14日,第5602号法律第10条造币厂和印花印刷厂进行的交付和服务,

g) 修订:2004年7月16日,第5228号法律第15条金锭和银锭的交付,为在根据2012年12月6日第6362号《资本市场法》在土耳其设立的交易所交易而进口宝石(钻石、明亮式切割钻石、红宝石、祖母绿、托帕石、蓝宝石、橄榄石、珍珠),其向交易所的交付及在交易所会员之间的易手,以及外汇、货币、印花税票、有价证券、股票、债券、(包括以购买债券方式提供的融资服务,以所取得的利息收入为限)资产租赁公司发行的租赁凭证、在土耳其设立的交易所交易的资本市场工具,以及金属、塑料、橡胶、生橡胶、纸张、玻璃的废料和废弃物以及成衣边角料的交付,

ğ) 增加:2026年4月2日,第7577号法律第3条在1983年11月4日第2942号《征收法》范围内,向实施征收的国家和公法人转让不动产,

h) 农业用途的供水,村法人向居住在村内者进行的非商业性零售饮用水供应,以及公共机构、农业合作社和农民联合会提供的土地改良服务,

ı) 增加:1984年12月6日,第3099号法律第1条;修订:2004年7月16日,第5228号法律第15条在自由区内提供的服务,以及运往自由区或从自由区运出的以出口为目的的货物运输业务,

i) 增加:2016年8月19日,第6741号法律第9条向土耳其主权财富基金及其子基金转让资产和权利,以及通过土耳其主权财富基金管理股份公司管理该等资产和权利而进行的交付和服务,

就本项范围内免税的交易而言,不适用第30条第一款(a)项的规定。

j) 增加:1986年6月3日,第3297号法律第6条通过管道运输外国原油、天然气及其产品的服务。

k) 增加:1998年7月22日,第4369号法律第60条为设立有组织工业区和小型工业园区而组建的经济企业的地块和工作场所交付(…)。

l) 增加:2003年4月9日,第4842号法律第23条根据2002年1月30日第4743号法律规定设立的资产管理公司,为收回其从银行、特别金融机构和其他金融机构受让的债权,而交付构成该等债权担保的财产和权利(包括在拍卖场所出售),以及根据该法,因在金融重组框架协议规定范围内重组的债务未获清偿,而交付构成该等债务担保的财产和权利(包括在拍卖场所出售),

m) 增加:2003年4月9日,第4842号法律第23条;修订:2004年7月16日,第5228号法律第15条根据《银行法》:向储蓄存款保险基金交付财产和权利以及储蓄存款保险基金对其进行的交付(包括在拍卖场所出售),为收回该基金受让的债权而交付构成该等债权担保的财产和权利(包括在拍卖场所出售),以及为收回基金债权而交付除股息以外的股东权利及管理和监督权已被接管的公司的资产(包括在拍卖场所进行的出售),

本免税按交易价款中转归基金的金额比例适用。

n) 增加:2003年12月25日,第5035号法律第8条向新闻、出版和信息总局提供的新闻服务。

o) 增加:2004年7月16日,第5228号法律第15条在海关保税仓库、临时存放场所以及提供海关服务的海关监管区域内(…)进行免税销售的工作场所,以及属于该等工作场所的仓库和堆栈等独立单元的租赁,

ö) 增加:2018年3月29日,第7104号法律第5条在海关保税仓库、临时存放场所以及提供海关服务的海关监管区域内,为进出口交易标的货物以及在过境制度下处理的货物提供的堆存、仓储和码头服务,

p) 增加:2004年7月16日,第5228号法律第15条;修订:2008年7月24日,第5793号法律第13条国库进行的不动产交付和租赁、地役权设立、使用许可和预先许可授予交易,城市改造局和集体住房管理局进行的地块和土地交付,以及通过出售市政当局、省特别行政机构和投资监测与协调局所有的不动产以及由基金会总局管理和代表的受托管基金会(mazbut vakıflar)所有的不动产而实现的转让和交付,

r) 增加:2004年12月30日,第5281号法律第33条;修订:2007年3月28日,第5615号法律第13条通过出售在机构资产中(…)持有至少满两年的参股股份而实现的转让和交付,对银行、融资租赁公司和融资公司负有债务的人及其保证人为抵偿其债务而向银行、融资租赁公司和融资公司转让和交付不动产和参股股份(包括在拍卖场所进行的出售),以及融资租赁公司和融资公司对该等不动产和参股股份的转让和交付。

从事免税范围内资产交易的机构为此目的在其资产中持有的(…)参股股份的交付,不属于免税范围。

在取得免税范围内交付的资产时负担且至交付发生期间仍未能通过抵扣消除的增值税,在确定交付发生的会计期间的所得税或公司税税基时作为费用予以考虑。

增加款:2016年7月15日,第6728号法律第43条在计算原始权益人和承租人向第三人出售根据本款(u)项转让给资产租赁公司以及根据(y)项转让给融资租赁公司、参与银行以及开发和投资银行的(…)参股股份时所要求的至少满两年资产持有期间时,该等(…)参股股份在资产租赁公司、融资租赁公司、参与银行以及开发和投资银行资产中的持有期间亦予以计入。

s) 增加:2005年7月1日,第5378号法律第32条专为残疾人的教育、职业和日常生活而生产的各类器具设备和专用计算机软件。

ş) 增加:2007年2月21日,第5582号法律第35条为第2499号《资本市场法》第38/A条所界定的住房融资目的而提供担保或设定抵押的住房,向住房融资机构、集体住房管理局、抵押融资机构或第三人的交付(包括在拍卖场所进行的出售),以及以此方式取得的住房由住房融资机构、集体住房管理局或抵押融资机构进行的交付(包括在拍卖场所进行的出售)。

t) 增加:2009年6月16日,第5904号法律第14条除第1条第一款第(3)项(d)目以及第13条第一款(ğ)项规定的交易外,根据第5300号《农产品持牌仓储法》签发的产品凭证,通过产品专业交易所以及经工业和贸易部许可从事产品凭证买卖的商品交易所进行的交付(就此范围内免税的交易而言,不适用第30条第一款(a)项的规定。)。

u) 增加:2011年2月13日,第6111号法律第85条;修订:2016年7月15日,第6728号法律第43条原始权益人为发行租赁凭证并以合同期满时收回为条件,将各类资产和权利转让给资产租赁公司,以及资产租赁公司对该等资产和权利的出租及将其转让给原转让机构。

在取得免税范围内转让给资产租赁公司的资产和权利时负担且至转让发生期间仍未能通过抵扣消除的增值税,在确定转让发生的会计期间的所得税或公司税税基时作为费用予以考虑。

v) 增加:2012年6月13日,第6327号法律第12条根据2007年6月3日第5684号《保险法》设立的保险仲裁委员会专门就解决争议提供的服务。

y) 增加:2013年7月12日,第6495号法律第29条;修订:2016年7月15日,第6728号法律第43条在2012年11月21日第6361号《融资租赁、保理和融资公司法》范围内,适用于融资租赁公司、参与银行以及开发和投资银行直接从承租人处购买并回租的各类动产和不动产,并以租赁标的资产的所有权在合同期满时转移给承租人为条件,将租赁标的动产和不动产出售给出租人、出租给出售人及转让。

在取得免税范围内转让给融资租赁公司、参与银行以及开发和投资银行的各类动产和不动产时负担且至转让发生期间仍未能通过抵扣消除的增值税,在确定转让发生的会计期间的所得税或公司税税基时作为费用予以考虑。

z) 增加:2014年2月6日,第6518号法律第32条2006年6月13日第5520号《公司税法》第5/B条范围内的研究开发、创新和软件活动所产生的取得专利或实用新型证书的发明相关无形权利的租赁、转让或出售(就此范围内免税的交易而言,不适用本法第30条第一款(a)项的规定。)。

第七章

放弃免税及免税的限制

放弃免税:

土耳其语原文

MADDE 17

1. Kültür ve Eğitim Amacı Taşıyan İstisnalar:

Genel ve katma bütçeli daireler, il özel idareleri, belediyeler, köyler, bunların teşkil ettikleri birlikler, üniversiteler, döner sermayeli kuruluşlar, kanunla ve Cumhurbaşkanlığı kararnamesiyle kurulan kamu kurum ve kuruluşları, kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları, siyasi partiler ve sendikalar, kanunla kurulan veya tüzelkişiliği haiz emekli ve yardım sandıkları, kamu menfaatine yararlı dernekler, tarımsal amaçlı kooperatifler ve Cumhurbaşkanınca vergi muafiyeti tanınan vakıfların;

a) İlim, fen ve güzel sanatları, tarımı yaymak, islah ve teşvik etmek amacıyla yaptıkları teslim ve hizmetleri,

b) Tiyatro, konser salonu, kütüphane, sergi, okuma ve konferans salonları ile spor tesisleri işletmek veya yönetmek suretiyle ifa ettikleri kültür ve eğitim faaliyetlerine ilişkin teslim ve hizmetleri,

2. Sosyal Amaç Taşıyan İstisnalar:

a) Yukarıda sayılan kurum ve kuruluşların hastane, nekahathane, klinik, dispanser, prevantoryum, sanatoryum, kan bankası ve organ nakline mahsus bankalar, anıtlar, botanik ve zooloji bahçeleri, parklar ile veteriner, bakteriyoloji, seroloji ve distofajin laboratuvarları gibi kuruluşlar, öğrenci veya yetiştirme yurtları, yaşlı ve engelli bakım ve huzurevleri, parasız fukara aşevleri, düşkünevleri ve yetimhaneleri işletmek veya yönetmek suretiyle ifa ettikleri kuruluş amaçlarına uygun teslim ve hizmetleri ile bunlardan sağlık hizmeti sunanların teşhis ve tedaviye yönelik olarak birbirlerine yapacakları teslim ve hizmetler,

b) (Değişik: 16/7/2004-5228/15 md.) 8/2/2007 tarihli ve 5580 sayılı Kanun hükümlerine tâbi özel okullarca bedelsiz verilen eğitim, öğretim hizmetlerinde ilgili dönemdeki kapasitelerinin % 10’unu, 24/3/1950 tarihli ve 5661 sayılı Yüksek Öğrenim Öğrenci Yurtları ve Aşevleri Hakkındaki Kanuna Ek Kanun ile 30/4/1992 tarihli ve 3797 sayılı Milli Eğitim Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun hükümlerine göre kurulan öğrenci yurtları tarafından bedelsiz verilen yurt hizmetlerinde ilgili dönemdeki kapasitelerinin % 10’unu, üniversite ve yüksekokullarda ise % 50’sini geçmemek üzere verilen bedelsiz eğitim ve öğretim hizmetleri, kanunların gösterdiği gerek üzerine bedelsiz olarak yapılan mal teslimi ve hizmet ifaları, birinci fıkrada sayılan kurum ve kuruluşlara bedelsiz olarak yapılan her türlü mal teslimi ve hizmet ifaları ile fakirlere yardım amacıyla gıda bankacılığı faaliyetinde bulunan Darülacezeye, dernek ve vakıflara Maliye Bakanlığınca belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde bağışlanan gıda, temizlik, giyecek ve yakacak maddelerinin teslimi,

c) (Ek: 23/11/2000-4605/6 md.) Yabancı devletlerin Türkiye’deki diplomatik temsilcilik ve konsoloslukları ile yabancı hayır ve yardım kurumlarına, bu maddenin 1 numaralı fıkrasında sayılan kurum ve kuruluşlara bedelsiz olarak yapacakları teslim ve hizmetlere ilişkin olarak yapılan teslim ve hizmetler.

Maliye Bakanlığı, istisna kapsamına girecek mal ve hizmetler ile bunların asgari tutarlarını ve bu bendin uygulamasına ilişkin usul ve esasları tespit etmeye yetkilidir.

d) (Ek: 14/7/2004-5226/19md.) 2863 sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanunu kapsamındaki tescilli taşınmaz kültür varlıklarının rölöve, restorasyon ve restitüsyon projelerine münhasır olmak üzere, bu projelendirmelerden yararlananlara verilen mimarlık hizmetleri ile projelerin uygulanması kapsamında yapılacak teslimler.

İstisna kapsamına girecek mal ve hizmetler ile bunların asgarî standartları ve bu bendin uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar Maliye Bakanlığınca belirlenir.28

e) (Ek: 16/7/2004-5228/15 md.) Kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarının, kanunlarla kendilerine verilen görev gereği ve kuruluş amaçlarına uygun ruhsat, izin, onay ve benzeri hizmetleri ile bu hizmetlerle ilgili olarak kullanılacak basılı kâğıtların bu kuruluşlar tarafından teslimi (motorlu taşıtlar tescil plaka teslimleri hariç),

3. Askeri Amaç Taşıyan İstisnalar:

a) (Değişik: 11/2/2014-6519/45 md.) Askerî fabrika, tersane ve atölyeler, orduevi ve bağlı şubeleri, askerî gazinolar, kışla gazinoları, vardiya yatakhaneleri ve bunların müştemilatı, özel, yerel ve kış eğitim merkezleri, askerî kantinler ve askerî müzelerin kuruluş amaçlarına uygun olarak yaptıkları teslim ve hizmetler ile bu kurum ve kuruluşların yapacağı Gelir Vergisi Kanununun 70 inci maddesinde belirtilen mal ve hakların kiralanması işlemleri,

b) (Mülga: 3/6/1986-3297/18 md.)

c) (Mülga: 6/12/1984-3099/geçici md.)

4. Diğer İstisnalar:

a) (Değişik: 9/4/2003-4842/23 md.) Gelir Vergisi Kanununa göre vergiden muaf esnaf ile kazançları basit usulde tespit edilen mükellefler tarafından yapılan teslim ve hizmetler, aynı Kanunun mükerrer 20/B ve geçici 94 üncü maddeleri kapsamında vergilendirilen kazançlara konu teslim ve hizmetler,

b) (Değişik: 3/6/1986-3297/6 md.) Gelir Vergisi Kanununa göre gerçek usulde vergiye tabi olmayan çiftçiler ile aynı Kanunun 66 ncı maddesine göre vergiden muaf olan serbest meslek erbabı, tarafından yapılan teslim ve hizmetler,

c) (Değişik: 20/6/2001-4684/19 md.) Gelir Vergisi Kanununun 81 inci maddesinde belirtilen işlemler ile aynı maddenin birinci fıkrasının (2) numaralı bendinde yazılı şartlar dahilinde adi ortaklıkların sermaye şirketine dönüşmesi işlemleri ve Kurumlar Vergisi Kanununa göre yapılan devir ve bölünme işlemleri (Bu kapsamda vergiden istisna edilen işlemler bakımından Katma Değer Vergisi Kanununun 30 uncu maddesinin (a) bendi hükmü uygulanmaz. İşlem sonunda faaliyetini bırakan, bölünen veya infisah eden mükelleflerce yüklenilen ve indirilemeyen vergiler, faaliyete başlayan veya devir ve bölünme sonrasında devredilen veya bölünen kurumların varlıklarını devralan mükellefeler tarafından mükerrer indirime yol açmayacak şekilde, Vergi Usul Kanununda düzenlenen zamanaşımı süreleri ile bağlı olmaksızın yapılacak vergi incelemesi sonucuna göre indirim konusu yapılır.),

ç) (Ek: 28/11/2017-7061/42 md.) Uluslararası roaming anlaşmaları çerçevesinde yurt dışından alınan roaming hizmetleri ile bu hizmetlerin Türkiye’deki müşterilere yansıtılması,

d) İktisadi işletmelere dahil olmayan gayrimenkullerin kiralanması işlemleri, Milli Eğitim Bakanlığına bağlı okullarda kantin olarak belirlenen alanların okul aile birlikleri tarafından kiraya verilmesi işlemleri ile Sağlık Bakanlığına bağlı hastane, klinik, dispanser, sanatoryum gibi kurum ve kuruluşların yapacağı Gelir Vergisi Kanununun 70 inci maddesinde belirtilen mal ve hakların kiralanması işlemleri,

e) (Değişik: 9/4/2003-4842/23 md.) Banka ve sigorta muameleleri vergisi kapsamına giren işlemler ve sigorta aracılarının sigorta şirketlerine yaptığı sigorta muamelelerine ilişkin işlemleri ile 5520 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (1) ve (p) bentlerinde belirtilen kurumların kredi teminatı sağlama işlemleri,

f) (Değişik: 14/3/2007-5602/10 md.) Darphane ve Damga Matbaası tarafından yapılan teslim ve hizmetler,

g) (Değişik: 16/7/2004-5228/15 md.) Külçe altın ve külçe gümüş teslimleri ile kıymetli taşların (elmas, pırlanta, yakut, zümrüt, topaz, safir, zebercet, inci) 6/12/2012 tarihli ve 6362 sayılı Sermaye Piyasası Kanununa göre Türkiye’de kurulu borsalarda işlem görmek üzere ithali, borsaya teslimi ve borsa üyeleri arasında el değiştirmesi, döviz, para, damga pulu, değerli kâğıtlar, hisse senedi, tahvil, (elde edilen faiz gelirleri ile sınırlı olmak üzere tahvil satın almak suretiyle verilen finansman hizmetleri dâhil) varlık kiralama şirketleri tarafından ihraç edilen kira sertifikaları, Türkiye’de kurulu borsalarda işlem gören sermaye piyasası araçları ile metal, plastik, lastik, kauçuk, kâğıt, cam hurda ve atıkları ile konfeksiyon kırpıntılarının teslimi,

ğ) (Ek:2/4/2026-7577/3 md.) 4/11/1983 tarihli ve 2942 sayılı Kamulaştırma Kanunu kapsamında taşınmazların kamulaştırmayı yapan Devlet ve kamu tüzel kişilerine devri,

h) Zirai amaçlı su teslimleri ile köy tüzel kişiliklerince köyde ikamet edenlere yapılan ticari amaçlı olmayan perakende içme suyu teslimleri, kamu kuruluşları, tarımsal kooperatifler ve çiftçi birliklerince yapılan arazi ıslahına ait hizmetler,

ı) (Ek:6/12/1984-3099/1 md.;Değişik: 16/7/2004-5228/15 md.) Serbest bölgelerde verilen hizmetler ile serbest bölgelere veya bu bölgelerden yapılan ihraç amaçlı yük taşıma işleri,

i) (Ek: 19/8/2016-6741/9 md.) Varlık ve hakların, Türkiye Varlık Fonu ve alt fonlara devri ile bu varlık ve hakların Türkiye Varlık Fonu Yönetimi Anonim Şirketi tarafından yönetilmesi suretiyle yapılan teslim ve hizmetler,

Bu bent kapsamında istisna edilen işlemler bakımından, 30 uncu maddenin birinci fıkrasının (a) bendi hükmü uygulanmaz.

j) (Ek : 3/6/1986 - 3297/6 md.) Boru hattı ile yapılan yabancı ham petrol, gaz ve bunların ürünlerinin taşınması hizmetleri.

k) (Ek : 22/7/1998 - 4369/60 md.) Organize sanayi bölgeleri ile küçük sanayi sitelerinin kurulması amacıyla oluşturulan iktisadi işletmelerin arsa ve işyeri teslimleri(…).

l) (Ek: 9/4/2003-4842/23 md.) 30.1.2002 tarihli ve 4743 sayılı Kanun hükümlerine göre kurulan varlık yönetim şirketlerinin bankalar, özel finans kurumları ve diğer mali kurumlardan devraldığı alacakların tahsili amacıyla bu alacakların teminatını oluşturan mal ve hakların (müzayede mahallinde satışı dahil) teslimi ile aynı Kanuna göre finansal yeniden yapılandırma çerçeve anlaşmaları hükümleri kapsamında yeniden yapılandırılan borçların ödenmemesi nedeniyle bu borçların teminatını oluşturan mal ve hakların (müzayede mahallinde satışı dahil) teslimi,

m) (Ek: 9/4/2003-4842/23 md.; Değişik: 16/7/2004-5228/15 md.) Bankalar Kanunu uyarınca; mal ve hakların Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonuna teslimi ile bunların Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonu tarafından (müzayede mahallinde satışı dahil) teslimi, bu Fonun devraldığı alacakların tahsili amacıyla, bunların teminatını oluşturan mal ve hakların (müzayede mahallinde satışı dahil) teslimi ve temettü hariç ortaklık haklarıyla yönetim ve denetimleri devralınan şirketlerin aktiflerinin Fon alacaklarının tahsili amacıyla (müzayede mahallerinde yapılan satışlar dahil) teslimi,

Bu istisna işlem bedelinden Fona intikal eden tutarla orantılı uygulanır.

n) (Ek:25/12/2003-5035/8 md.) Basın, Yayın ve Enformasyon Genel Müdürlüğüne verilen haber hizmetleri.

o) (Ek: 16/7/2004-5228/15 md.) Gümrük antrepoları ve geçici depolama yerleri ile gümrük hizmetlerinin verildiği gümrüklü sahalarda (…)54 vergisiz satış yapılan işyerlerinin ve bu işyerlerine ait depo ve ardiye gibi bağımsız birimlerin kiralanması,

ö) (Ek: 29/3/2018-7104/5 md.) Gümrük antrepoları ve geçici depolama yerleri ile gümrük hizmetlerinin verildiği gümrüklü sahalarda, ithalat ve ihracat işlemlerine konu mallar ile transit rejim kapsamında işlem gören mallar için verilen ardiye, depolama ve terminal hizmetleri,

p) (Ek: 16/7/2004-5228/15 md.; Değişik: 24/7/2008-5793/13 md.) Hazinece yapılan taşınmaz teslimi ve kiralamaları, irtifak hakkı tesisi, kullanma izni ve ön izin verilmesi işlemleri ile Kentsel Dönüşüm Başkanlığı ve Toplu Konut İdaresi Başkanlığınca yapılan arsa ve arazi teslimleri, belediyeler, il özel idareleri ve yatırım izleme ve koordinasyon başkanlıklarının mülkiyetindeki taşınmazların ve Vakıflar Genel Müdürlüğünün yönettiği ve temsil ettiği mazbut vakıfların mülkiyetinde bulunan taşınmazların satışı suretiyle gerçekleşen devir ve teslimler,

r) (Ek: 30/12/2004-5281/33 md.; Değişik: 28/3/2007-5615/13 md.) Kurumların aktifinde (…) en az iki tam yıl süreyle bulunan iştirak hisselerinin satışı suretiyle gerçekleşen devir ve teslimler ile bankalara, finansal kiralama ve finansman şirketlerine borçlu olanların ve kefillerinin borçlarına karşılık taşınmaz ve iştirak hisselerinin (müzayede mahallerinde yapılan satışlar dahil) bankalara, finansal kiralama ve finansman şirketlerine devir ve teslimleri ile bu taşınmaz ve iştirak hisselerinin finansal kiralama ve finansman şirketlerince devir ve teslimi.

İstisna kapsamındaki kıymetlerin ticaretini yapan kurumların, bu amaçla aktiflerinde bulundurdukları (…)62 iştirak hisselerinin teslimleri istisna kapsamı dışındadır.

İstisna kapsamında teslim edilen kıymetlerin iktisabında yüklenilen ve teslimin yapıldığı döneme kadar indirim yoluyla giderilemeyen katma değer vergisi, teslimin yapıldığı hesap dönemine ilişkin gelir veya kurumlar vergisi matrahının tespitinde gider olarak dikkate alınır.

(Ek paragraf: 15/7/2016-6728/43 md.) Bu fıkranın (u) bendi kapsamında varlık kiralama şirketlerine ve (y) bendi kapsamında finansal kiralama şirketleri, katılım bankaları ile kalkınma ve yatırım bankalarına devredilen (…)62 iştirak hisselerinin, kaynak kuruluş ve kiracı tarafından üçüncü kişilere satışına ilişkin en az iki tam yıl aktifte bulundurma süresinin hesabında, bu (…)62 iştirak hisselerinin varlık kiralama şirketleri, finansal kiralama şirketleri, katılım bankaları ile kalkınma ve yatırım bankalarının aktifinde bulunduğu süreler de dikkate alınır.

s) (Ek: 1/7/2005-5378/32 md.) Engellilerin eğitimleri, meslekleri, günlük yaşamları için özel olarak üretilmiş her türlü araç-gereç ve özel bilgisayar programları.

ş) (Ek: 21/2/2007-5582/35 md.) 2499 sayılı Sermaye Piyasası Kanununun 38/A maddesinde tanımlanan konut finansmanı amacıyla teminat gösterilen veya ipotek konulan konutun, konut finansman kuruluşları, Toplu Konut İdaresi Başkanlığı, ipotek finansmanı kuruluşları ya da üçüncü kişilere teslimi (müzayede mahallinde yapılan satışlar dahil) ile bu şekilde alınan konutun, konut finansman kuruluşları, Toplu Konut İdaresi Başkanlığı veya ipotek finansmanı kuruluşları tarafından teslimi (müzayede mahallinde yapılan satışı dahil).

t) (Ek: 16/6/2009-5904/14 md.) 5300 sayılı Tarım Ürünleri Lisanslı Depoculuk Kanunu kapsamında düzenlenen ürün senetlerinin, 1 inci maddenin birinci fıkrasının (3) numaralı bendinin (d) alt bendi ile 13 üncü maddenin birinci fıkrasının (ğ) bendinde belirtilen işlemler hariç olmak üzere, ürün ihtisas borsaları ile Sanayi ve Ticaret Bakanlığından ürün senedi alım-satımı konusunda izin alan ticaret borsaları aracılığıyla teslimleri (Bu kapsamda vergiden istisna edilen işlemler bakımından 30 uncu maddenin birinci fıkrasının (a) bendi hükmü uygulanmaz.).

u) (Ek: 13/2/2011-6111/85 md.; Değişik: 15/7/2016-6728/43 md.) Her türlü varlık ve hakkın, kaynak kuruluşlarca, kira sertifikası ihracı amacıyla ve sözleşme süresi sonunda geri alınması şartıyla varlık kiralama şirketlerine devri ile bu varlık ve hakların varlık kiralama şirketlerince kiralanması ve devralınan kuruma devri.

İstisna kapsamında, varlık kiralama şirketlerine devredilen varlık ve hakların iktisabında yüklenilen ve devrin yapıldığı döneme kadar indirim yoluyla giderilemeyen katma değer vergisi, devrin yapıldığı hesap dönemine ilişkin gelir veya kurumlar vergisi matrahının tespitinde gider olarak dikkate alınır.

v) (Ek: 13/6/2012-6327/12 md.) 3/6/2007 tarihli ve 5684 sayılı Sigortacılık Kanunu uyarınca oluşturulan Sigorta Tahkim Komisyonu tarafından münhasıran uyuşmazlıkların çözümüne ilişkin olarak verilen hizmetler.

y) (Ek: 12/7/2013-6495/29 md.; Değişik: 15/7/2016-6728/43 md.) 21/11/2012 tarihli ve 6361 sayılı Finansal Kiralama, Faktoring ve Finansman Şirketleri Kanunu kapsamında; finansal kiralama şirketleri, katılım bankaları ile kalkınma ve yatırım bankalarınca bizzat kiracıdan satın alınıp geriye kiralanan her türlü taşınır ve taşınmazlara uygulanmak üzere ve kiralamaya konu kıymetin mülkiyetinin sözleşme süresi sonunda kiracıya devredilecek olması koşulu ile kiralamaya konu taşınır ve taşınmazın kiralayana satılması, satan kişilere kiralanması ve devri.

İstisna kapsamında, finansal kiralama şirketleri, katılım bankaları ile kalkınma ve yatırım bankalarına devredilen her türlü taşınır ve taşınmaz malların iktisabında yüklenilen ve devrin yapıldığı döneme kadar indirim yoluyla giderilemeyen katma değer vergisi, devrin yapıldığı hesap dönemine ilişkin gelir veya kurumlar vergisi matrahının tespitinde gider olarak dikkate alınır.

z) (Ek: 6/2/2014-6518/32 md.) 13/6/2006 tarihli ve 5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanununun 5/B maddesi kapsamındaki araştırma ve geliştirme, yenilik ile yazılım faaliyetleri neticesinde ortaya çıkan patentli veya faydalı model belgeli buluşa ilişkin gayri maddi hakların kiralanması, devri veya satışı (Bu kapsamda vergiden istisna edilen işlemler bakımından bu Kanunun 30 uncu maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi hükmü uygulanmaz.).

YEDİNCİ BÖLÜM

İstisnadan Vazgeçme ve İstisnaların Sınırı

İstisnadan vazgeçme:

1. 修订:2004年7月16日,第5228号法律第16条进行免税交易者,可以向主管税务局提出书面申请,要求就其指明的交易类型纳税。该申请必须涵盖申请书中指明且在申请书日期之后进行的全部交易。但纳税义务不适用于正在进行中的交易。

2. 修订:2004年7月16日,第5228号法律第16条除与公益性协会和经总统给予免税待遇的基金会符合其设立宗旨通过经营或管理而进行的交付和服务有关的免税外,上述第(1)款的规定不适用于第17条第(1)款和第(2)款以及第(3)款(a)项和第(4)款(e)项规定的免税。

3. 应放弃免税者的申请,税务局自申请之日起确立其纳税义务。以此方式成为纳税人者,未满三年不得退出纳税义务。纳税人未在三年期满前申请退出纳税义务的,纳税义务视为再延长三年。

免税的限制:

土耳其语原文

MADDE 18

1. (Değişik: 16/7/2004-5228/16 md.) Vergiden istisna edilmiş işlemleri yapanlar, ilgili vergi dairesine yazılı başvuruda bulunarak, belirtecekleri işlem türleri için vergiye tâbi tutulmalarını talep edebilirler. Bu talebin dilekçede belirtilen ve dilekçe tarihinden sonra ifa edilen işlemlerin tamamını kapsaması şarttır. Şu kadar ki, mükellefiyetin devam etmekte olan işlemlere şümulü yoktur.

2. (Değişik: 16/7/2004-5228/16 md.) Kamu menfaatine yararlı dernekler ve Cumhurbaşkanınca vergi muafiyeti tanınan vakıfların kuruluş amaçlarına uygun olarak işletmek veya yönetmek suretiyle ifa ettikleri teslim ve hizmetlere ilişkin istisnalar hariç olmak üzere, 17 nci maddenin (1) ve (2) numaralı fıkralarıyla (3) numaralı fıkranın (a) ve (4) numaralı fıkranın (e) bentlerinde yazılı istisnalar hakkında yukarıdaki (1) numaralı fıkra hükmü uygulanmaz.

3. İstisnadan vazgeçeceklerin talepleri üzerine, vergi dairesince, vergi mükellefiyetleri talep tarihinden itibaren tesis olunur. Bu şekilde mükellef olanlar üç yıl geçmedikçe mükellefiyetten çıkamazlar. Mükellefler üç yıllık sürenin bitiminden önce mükellefiyetten çıkma talebinde bulunmadıkları takdirde mükellefiyet yeniden üç yıl süre ile uzatılmış sayılır.

İstisnaların sınırı:

1. 其他法律中的税收豁免和免税规定对本税无效。与增值税有关的免税和豁免,只能通过在本法中增加规定或者修改本法予以规定。

2. 国际协定的规定不受影响。

第三编

税基、税率和抵扣

第一章

税基

交付和服务交易的税基:

土耳其语原文

MADDE 19

1. Diğer kanunlardaki vergi muaflık ve istisna hükümleri bu vergi bakımından geçersizdir. Katma değer vergisine ilişkin istisna ve muafiyetler ancak bu Kanuna hüküm eklenmek veya bu Kanunda değişiklik yapılmak suretiyle düzenlenir.

2.Uluslararası anlaşma hükümleri saklıdır.

ÜÇÜNCÜ KISIM

Matrah, Nispet ve İndirim

BİRİNCİ BÖLÜM

Matrah

Teslim ve hizmet işlemlerinde matrah:

1. 交付和服务交易的税基为构成该等交易对价的价款。

2. 价款一词,是指为换取该等交易,以任何方式从接受货物交付者或接受服务者或代表其行事者处收取的或由其负债的金钱、货物以及以其他方式提供的可用金钱表示的利益、服务和价值的总和。

3. 废止:1998年7月22日,第4369号法律第82条

4. 对于按照特定价目表确定价格的业务以及以票据收取价款的情形,价目表和票价应包含增值税确定,税款不另行转嫁给客户。

进口的税基:

土耳其语原文

MADDE 20

1. Teslim ve hizmet işlemlerinde matrah, bu işlemlerin karşılığını teşkil eden bedeldir.

2. Bedel deyimi, malı teslim alan veya kendisine hizmet yapılan veyahut bunlar adına hareket edenlerden bu işlemler karşılığında her ne suretle olursa olsun alınan veya bunlarca borçlanılan para, mal ve diğer suretlerde sağlanan ve para ile temsil edilebilen menfaat, hizmet ve değerler toplamını ifade eder.

3. (Mülga : 22/7/1998 - 4369/82 md.)

4. Belli bir tarifeye göre fiyatı tespit edilen işler ile bedelin biletle tahsil edildiği hallerde tarife ve bilet bedeli Katma Değer Vergisi dahil edilerek tespit olunur ve vergi müşteriye ayrıca intikal ettirilmez.

İthalatta matrah:

进口时,税基为下列各要素的总和:

a) 作为核定关税依据的进口货物价值;关税不按从价计征或货物免征关税的,为包括保险费和运费在内的价值(CIF);该价值不明确的,为海关确定的货物价值,

b) 进口时缴纳的各种税、费、规费和份额,

c) 截至海关申报单登记之日发生的其他费用和付款中未征税的部分,以及按货物价款计算的价格差额、汇率差额等付款。

ç) 增加:2025年7月20日,第7555号法律第8条根据第4760号法律第16条第(4)款凭担保进口的货物,作为计算其担保依据的特别消费税金额。

国际货物和旅客运输的税基:

土耳其语原文

MADDE 21

İthalatta, verginin matrahı aşağıda gösterilen unsurların toplamıdır:

a) İthal edilen malın gümrük vergisi tarhına esas olan kıymeti, gümrük vergisinin kıymet esasına göre alınmaması veya malın gümrük vergisinden muaf olması halinde sigorta ve navlun bedelleri dahil (CIF) değeri, bunun belli olmadığı hallerde malın gümrükçe tespit edilecek değeri,

b) İthalat sırasında ödenen her türlü vergi, resim, harç ve paylar,

c) Gümrük beyannamesinin tescil tarihine kadar yapılan diğer giderler ve ödemelerden vergilendirilmeyenler ile mal bedeli üzerinden hesaplanan fiyat farkı, kur farkı gibi ödemeler.

ç) (Ek : 20/7/2025-7555/8 md.) 4760 sayılı Kanunun 16 ncı maddesinin (4) numaralı fıkrası uyarınca teminat karşılığı ithal edilen malın teminatının hesaplanmasına esas özel tüketim vergisi tutarı.

Uluslararası yük ve yolcu taşımalarında matrah:

对于住所、法定所在地和营业中心不在土耳其境内者在外国与土耳其之间进行的运输以及过境运输,财政和海关部有权参照国内按人公里和吨公里计算的同类标准确定税基。

特别税基形式:

土耳其语原文

MADDE 22

İkametgahı, kanuni merkezi ve iş merkezi Türkiye'de bulunmayanlar tarafından yabancı ülkeler ile Türkiye arasında yapılan taşımacılık ile transit taşımacılıkta şahıs ve ton başına kilometre itibariyle yurt içi emsalleri göz önüne alınmak suretiyle matrah tespitine Maliye ve Gümrük Bakanlığı yetkilidir.

Özel matrah şekilleri:

特殊计税依据形式如下:

a) 体育彩票(Spor-Toto)游戏以及包括国家彩票在内的各类彩票中,参与游戏和彩票的价款;

b) 赛马及其他共同投注和博彩游戏中,为参与此类比赛和游戏而收取的价款,以及为进入举办场所而收取的价款;

c) 在组织和举办有职业艺术家参演的表演和音乐会,以及有职业运动员参加的体育活动、比赛、竞赛和竞技时,为进入举办场所而收取的价款,以及在该场所内进行的交付和服务的价款;

d) 修订:2009年6月16日,第5904号法律第15条在海关仓库和拍卖场所进行的销售中,为最终销售价款;依据第5300号《农产品许可仓储法》签发的产品凭证向将从仓库提取该凭证所代表产品的人交付时,为该凭证最后一次交易所在交易所形成的价值。

e) 增加:1984年12月6日,第3099号法律第2条在交付和进口黄金制成或含有黄金的首饰以及金币时,计税依据为扣除金条价款后的余额。

f) 增加:2018年3月29日,第7104号法律第6条从事二手机动陆路车辆或不动产贸易的纳税人,从非增值税纳税人处(包括在免税范围内从纳税人处进行的购买)购入,并在未对其性质作实质性改变的情况下出售的二手机动陆路车辆或不动产,在交付时计税依据为扣除购入价款后的余额。

g) 增加:1984年12月6日,第3099号法律第2条财政和海关部有权考虑交易性质确定特殊计税依据形式。

计入计税依据的要素:

土耳其语原文

MADDE 23

Özel matrah şekilleri şunlardır:

a) Spor - Toto oyununda ve Milli Piyango dahil her türlü piyangoda, oyuna ve piyangoya katılma bedeli,

b) At yarışları ve diğer müşterek bahis ve talih oyunlarında bu yarış ve oyunlara katılma karşılığında alınan bedel ile bunların icra edildiği mahallere giriş karşılığında alınan bedel,

c) Profesyonel sanatçıların yer aldığı gösteriler ve konserler ile profesyonel sporcuların katıldığı sportif faaliyetler, maçlar ve yarışlar ve yarışmalar tertiplenmesi ve gösterilmesinde bunların icra edildiği mahallere giriş karşılığında alınan bedel ile bu mahallerde yapılan teslim ve hizmetlerin bedeli,

d) (Değişik: 16/6/2009-5904/15 md.) Gümrük depolarında ve müzayede mahallerinde yapılan satışlarda kesin satış bedeli ile 5300 sayılı Tarım Ürünleri Lisanslı Depoculuk Kanunu kapsamında düzenlenen ürün senetlerinin, senedin temsil ettiği ürünü depodan çekecek olanlara tesliminde, senedin en son işlem gördüğü borsada oluşan değeri.

e) (Ek : 6/12/1984 - 3099/2 md.) Altından mamül veya altın ihtiva eden ziynet eşyaları ile sikke altınların teslim ve ithalinde matrah, külçe altın bedeli düşüldükten sonra kalan miktardır.

f) (Ek: 29/3/2018-7104/6 md.) İkinci el motorlu kara taşıtı veya taşınmaz ticaretiyle iştigal eden mükelleflerce, katma değer vergisi mükellefi olmayanlardan (mükellef olanlardan istisna kapsamında yapılan alımlar dâhil) alınarak vasfında esaslı değişiklik yapılmaksızın satılan ikinci el motorlu kara taşıtı veya taşınmazların tesliminde matrah, alış bedeli düşüldükten sonra kalan tutardır.

g) (Ek : 6/12/1984 - 3099/2 md.) Maliye ve Gümrük Bakanlığı işin mahiyetini gözönünde tutarak özel matrah şekilleri tespit etmeye yetkilidir.

Matraha dahil olan unsurlar:

下列要素计入计税依据:

a) 由出卖人承担的、至受领人指定地点为止的运输、装卸费用;

b) 包装费用,保险、佣金及类似费用的对价,以及税、捐、规费、分摊额、基金缴款等要素;

c) 延期付款差额、价格差额、汇率差额、利息、奖金等各种收入,以及以服务费及类似名义提供的各种利益、服务和价值。

不计入计税依据的要素:

土耳其语原文

MADDE 24

Aşağıda yazılı unsurlar matraha dahildir:

a) Teslim alanın gösterdiği yere kadar satıcı tarafından yapılan taşıma, yükleme ve boşaltma giderleri,

b) Ambalaj giderleri, sigorta, komisyon ve benzeri gider karşılıkları ile vergi, resim, harç, pay, fon karşılığı gibi unsurlar,

c) Vade farkı, fiyat farkı, kur farkı, faiz, prim gibi çeşitli gelirler ile servis ve benzer adlar altında sağlanan her türlü menfaat, hizmet ve değerler.

Matraha dahil olmayan unsurlar:

下列要素不计入计税依据:

a) 交付和服务交易中,在发票及类似凭证上载明的、符合商业惯例数额的折扣;

b) 计算出的增值税。

以外币进行的交易:

土耳其语原文

MADDE 25

Aşağıda yazılı unsurlar matraha dahil değildir:

a) Teslim ve hizmet işlemlerinde fatura ve benzeri vesikalarda gösterilen ticari teamüllere uygun miktardaki iskontolar,

b) Hesaplanan katma değer vergisi.

Döviz ile yapılan işlemler:

价款以外币计算的,外币按应税事件发生时的现行汇率折算为土耳其货币。无明确现行汇率的外币折算为土耳其货币的原则,由财政和海关部确定。

可比价值和可比报酬:

土耳其语原文

MADDE 26

Bedelin döviz ile hesaplanması halinde döviz, vergiyi doğuran olayın meydana geldiği andaki cari kur üzerinden Türk parasına çevrilir. Cari kuru belli olmayan dövizlerin Türk parasına çevrilmesine ilişkin esasları Maliye ve Gümrük Bakanlığı belirler.

Emsal bedeli ve emsal ücreti:

1. 对于无价款或价款不明的交易,以及价款为货物、利益、服务等非货币价值的,计税依据根据交易性质为可比价值或可比报酬。

2. 价款明显低于可比价值或可比报酬,且纳税人不能以正当理由说明该偏低情形的,亦以可比价值或可比报酬作为计税依据。

3. 可比价值和可比报酬依照《税收程序法》的规定确定。

4. 就增值税的适用而言,在确定可比价值时,必须将一般管理费用和一般费用中分摊至制成品的份额计入价款。

5. 自由职业活动有相关职业组织确定的收费标准的,服务价款不得低于该收费标准所列报酬。

6. 增加:2018年3月29日,第7104号法律第7条在确定以土地换建房工程的价款时,以承包人交给土地所有人的住宅或营业场所,按照《税收程序法》第267条第二款所规定的第二顺序成本价值原则确定的金额为依据。

第二章

税率

税率:

土耳其语原文

MADDE 27

1. Bedeli bulunmayan veya bilinmeyen işlemler ile bedelin mal, menfaat, hizmet gibi paradan başka değerler olması halinde matrah işlemin mahiyetine göre emsal bedeli veya emsal ücretidir.

2. Bedelin emsal bedeline veya emsal ücretine göre açık bir şekilde düşük olduğu ve bu düşüklüğün mükellefçe haklı bir sebeple açıklanamadığı hallerde de, matrah olarak emsal bedeli veya emsal ücreti esas alınır.

3. Emsal bedeli ve emsal ücreti Vergi Usul Kanunu hükümlerine göre tespit olunur.

4. Katma değer vergisi uygulaması bakımından emsal bedelin tayininde genel idare giderleri ve genel giderlerden mamule düşen hissenin bedele katılması mecburidir.

5. Serbest meslek faaliyetleri için ilgili meslek teşekküllerince tespit edilmiş bir tarife varsa, hizmetin bedeli, bu tarifede gösterilen ücretten düşük olamaz.

6. (Ek: 29/3/2018-7104/7 md.) Arsa karşılığı inşaat işlerine ilişkin bedelin tespitinde, müteahhit tarafından arsa sahibine bırakılan konut veya işyerinin, Vergi Usul Kanununun 267 nci maddesinin ikinci fıkrasında yer alan ikinci sıradaki maliyet bedeli esasına göre belirlenen tutarı esas alınır.

İKİNCİ BÖLÜM

Oran

Oran:

修订:1988年12月3日,第3505号法律第23条

每项应税交易的增值税税率为10%。总统有权将该税率提高至四倍,降低至1%,并在上述税率范围内,就各类货物和服务、某些货物的零售环节,以及根据建房所在土地或住宅的计税价值及其所在地点,就住宅交付规定不同的税率。

第三章

抵扣

税款抵扣:

土耳其语原文

MADDE 28

(Değişik : 3/12/1988 - 3505/23 md.)

Katma değer vergisi oranı, vergiye tabi her bir işlem için % 10'dur. Cumhurbaşkanı bu oranı, dört katına kadar artırmaya, % 1 'e kadar indirmeye, bu oranlar dahilinde muhtelif mal ve hizmetler ile bazı malların perakende safhası ve inşaatın yapıldığı arsanın veya konutun vergi değeri ve bulunduğu yeri esas alarak konut teslimleri için farklı vergi oranları tespit etmeye yetkilidir.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

İndirim

Vergi indirimi:

1. 除本法另有规定外,纳税人可以从其应税交易计算出的增值税中抵扣与其活动有关的下列税款:

a) 就向其进行的交付和服务计算并在所开具发票及类似凭证上载明的增值税;

b) 就进口货物和服务缴纳的增值税;

c) 增加:1986年6月3日,第3297号法律第9条按定额或补偿办法纳税的纳税人转为按实际办法纳税的,根据所编制的存货清单,在与会计期间开始时存有货物相关的发票及类似凭证上载明的增值税;

ç) 增加:2023年12月27日,第7491号法律第30条负有代扣税款责任的人以责任人身份申报并缴纳的增值税;

2. 修订:2003年12月25日,第5035号法律第9条一个纳税期内应抵扣增值税总额超过纳税人应税交易计算出的增值税总额的,差额结转至以后各期,不予退还。但是,与总统依据第28条降低税率的交付和服务相关、(…)未能抵扣且金额超过总统所确定限额的税款,以抵销该等纳税人的税款和社会保险费债务、其对一般预算和附加预算行政机关及市政机关的债务,或其因从循环资金机构、资本51%或以上属于公共部门或处于私有化范围内的企业以及有组织工业区获取货物和服务而产生的价款债务的方式支付。增加句:2017年1月18日,第6770号法律第16条但是,未以抵销方式退还的税款,可以按照财政部确定的行业、货物和服务类别及期间,在当年内以现金退还。当年内未能以抵销方式退还的税款,以在次年内提出申请为条件,以现金或抵销纳税人上述债务的方式退还。总统有权按照降低税率的货物和服务类别及行业,部分或全部取消退税权,或将退税权限于就应计提折旧的经济资产所负担的增值税;财政部有权确定本款适用的程序和原则。

3. 增加:1986年6月3日,第3297号法律第9条抵扣权可以在相关凭证记入法定账簿的纳税期内行使,但不得超过应税事件发生之日历年度的下一个日历年度。增加句:2023年3月9日,第7440号法律第16条但是,就以管道或电线输送且处于持续流动状态的货物的进口,在进口所在纳税期增值税申报表提交期限届满前缴纳的增值税,可以在进口所在期间予以抵扣。

4. 增加:2018年3月29日,第7104号法律第8条就依据《税收程序法》第322条已成为无价值的债权计算并申报的增值税,可以在该债权作为损失核销的纳税期内予以抵扣(但是,依据《税收程序法》第323条以计提准备金方式在确定所得税或公司税计税依据时作为费用考虑的增值税,须在确定所得税或公司税计税依据时作为收入考虑,方可依本款予以抵扣)。

5. 财政和海关部有权以不导致重复征税和免税的方式,依照本法基本原则消除税款抵扣适用中可能出现的问题,并规定与抵扣有关的程序和原则。

不得抵扣的增值税:

土耳其语原文

MADDE 29

1. Mükellefler, yaptıkları vergiye tabi işlemler üzerinden hesaplanan katma değer vergisinden, bu Kanunda aksine hüküm olmadıkça, faaliyetlerine ilişkin olarak aşağıdaki vergileri indirebilirler:

a) Kendilerine yapılan teslim ve hizmetler dolayısıyla hesaplanarak düzenlenen fatura ve benzeri vesikalarda gösterilen katma değer vergisi,

b) İthal olunan mal ve hizmetler dolayısıyla ödenen katma değer vergisi,

c) (Ek : 3/6/1986 - 3297/9 md.) Götürü veya telafi edici usulde vergiye tabi mükelleflerden gerçek usulde vergilendirmeye geçenlerin, çıkarılan envantere göre hesap dönemi başındaki mallara ait fatura ve benzeri vesikalarda gösterilen katma değer vergisi,

ç) (Ek:27/12/2023-7491/30 md.) Vergi kesintisi yapmakla sorumlu tutulanlar tarafından sorumlu sıfatıyla beyan edilerek ödenen katma değer vergisi,

2. (Değişik: 25/12/2003-5035/9 md.) Bir vergilendirme döneminde indirilecek katma değer vergisi toplamı, mükellefin vergiye tâbi işlemleri dolayısıyla hesaplanan katma değer vergisi toplamından fazla olduğu takdirde, aradaki fark sonraki dönemlere devrolunur ve iade edilmez. Şu kadar ki, 28 inci madde uyarınca Cumhurbaşkanı tarafından vergi nispeti indirilen teslim ve hizmetlerle ilgili olup (…) indirilemeyen ve tutarı Cumhurbaşkanınca tespit edilecek sınırı aşan vergi, bu mükelleflerin vergi ve sosyal sigorta prim borçları ile genel ve katma bütçeli idareler ile belediyelere olan borçlarına ya da döner sermayeli kuruluşlar ile sermayesinin % 51'i veya daha fazlası kamuya ait olan veya özelleştirme kapsamında bulunan işletmeler ile organize sanayi bölgelerinden temin ettikleri mal ve hizmet bedellerine ilişkin borçlarına mahsuben ödenir. (Ek cümle: 18/1/2017-6770/16 md.) Ancak mahsuben iade edilmeyen vergi, Maliye Bakanlığınca belirlenen sektörler, mal ve hizmet grupları ve dönemler itibarıyla yılı içinde nakden iade edilebilir. Yılı içinde mahsuben iade edilemeyen vergi izleyen yıl içinde talep edilmesi şartıyla nakden veya mükellefin yukarıda sayılan borçlarına mahsuben iade edilir. Cumhurbaşkanı, vergi nispeti indirilen mal ve hizmet grupları ile sektörler itibarıyla, iade hakkını kısmen veya tamamen ya da amortismana tabi iktisadi kıymetler dolayısıyla yüklenilen katma değer vergisi ile sınırlı olmak üzere kaldırmaya; Maliye Bakanlığı, bu fıkranın uygulanmasına ilişkin usul ve esasları belirlemeye yetkilidir.

3. (Ek: 3/6/1986 – 3297/9 md.) İndirim hakkı vergiyi doğuran olayın vuku bulduğu takvim yılını takip eden takvim yılı aşılmamak şartıyla, ilgili vesikaların kanuni defterlere kaydedildiği vergilendirme döneminde kullanılabilir. (Ek cümle:9/3/2023-7440/16 md.) Şu kadar ki, boru hatları veya elektrik telleri ile taşınan ve sürekli akış hâlinde olan malların ithaline ilişkin olarak ithalatın yapıldığı vergilendirme dönemine ait katma değer vergisi beyannamesinin verilme süresi sonuna kadar ödenen katma değer vergisi, ithalatın yapıldığı dönemde indirim konusu yapılabilir.

4. (Ek: 29/3/2018-7104/8 md.) Vergi Usul Kanununun 322 nci maddesine göre değersiz hale gelen alacaklara ilişkin hesaplanan ve beyan edilen katma değer vergisi, alacağın zarar yazıldığı vergilendirme döneminde indirim konusu yapılabilir (Şu kadar ki Vergi Usul Kanununun 323 üncü maddesine göre karşılık ayrılmak suretiyle gelir veya kurumlar vergisi matrahının tespitinde gider olarak dikkate alınan katma değer vergisinin bu fıkra kapsamında indirim konusu yapılabilmesi için gelir veya kurumlar vergisi matrahının tespitinde gelir olarak dikkate alınması şarttır.).

5. Maliye ve Gümrük Bakanlığı vergi indirimi uygulamasında doğabilecek aksaklıkları, vergi mükerrerliğine ve vergi muafiyetine meydan vermeyecek şekilde, bu Kanunun anailkelerine uygun olarak gidermeye ve indirimle ilgili usul ve esasları düzenlemeye yetkilidir.

İndirilemeyecek katma değer vergisi:

下列税款不得从纳税人应税交易计算出的增值税中抵扣:

a) 与不征税或免税的货物交付和服务提供(依据本法第17条第(2)款(b)、(c)、(d)项以及第(4)款(ı)、(ö)项免征增值税的交易除外)相关的购进凭证上载明的,或计入该等货物和服务成本的增值税;

b) 修订:1986年6月3日,第3297号法律第10条企业所属乘用车购进凭证上载明的增值税,但部分或全部从事乘用车租赁或以各种方式经营乘用车的人为此目的而使用的除外;

c) 修订:2004年7月16日,第5228号法律第17条灭失货物的增值税,但因地震、洪灾以及在财政部因火灾宣布不可抗力的地点发生火灾而灭失的除外,增加括号内规定:2018年3月29日,第7104号法律第9条(但是,就依据《税收程序法》第315条在财政部确定的使用年限届满后灭失或在免税范围内交付的应计提折旧的经济资产所负担的增值税,以及就在使用年限届满前灭失或在免税范围内交付的应计提折旧的经济资产所负担的增值税中与已使用期间相对应的部分,可以抵扣。)

d) 因依照所得税法和公司税法在确定所得时不准扣除的费用而缴纳的增值税。增加规定:2016年7月15日,第6728号法律第44条(与依据第5520号法律第13条通过转让定价方式变相分配的所得以及依据《所得税法》第41条第一款第(5)项产生的不利于企业的差额相关的、在进口时或以责任人身份缴纳的增值税,以及在国内交易中进行货物交付或服务提供的纳税人在相关纳税期申报并缴纳的增值税除外)

e) 增加:2018年3月29日,第7104号法律第9条就依据《税收程序法》第322条已成为无价值的债权,购买方未支付的增值税。

应计提折旧的经济资产的抵扣:

土耳其语原文

MADDE 30

Aşağıdaki vergiler mükellefin vergiye tabi işlemleri üzerinden hesaplanan katma değer vergisinden indirilemez:

a) Vergiye tabi olmayan veya vergiden istisna edilmiş bulunan malların teslimi ve hizmet ifası (Bu Kanunun 17 nci maddesinin (2) numaralı fıkrasının (b), (c) ve (d) bentleri ile (4) numaralı fıkrasının (ı) ve (ö) bentleri uyarınca katma değer vergisinden istisna edilen işlemler hariç) ile ilgili alış vesikalarında gösterilen veya bu mal ve hizmetlerin maliyetleri içinde yer alan katma değer vergisi,

b) (Değişik : 3/6/1986 - 3297/10 md.) Faaliyetleri kısmen veya tamamen binek otomobillerinin kiralanması veya çeşitli şekillerde işletilmesi olanların bu amaçla kullandıkları hariç olmak üzere işletmelere ait binek otomobillerinin alış vesikalarında gösterilen katma değer vergisi,

c) (Değişik: 16/7/2004-5228/17 md.) Deprem, sel felaketi ve Maliye Bakanlığının yangın sebebiyle mücbir sebep ilân ettiği yerlerdeki yangın sonucu zayi olanlar hariç olmak üzere, zayi olan mallara ait katma değer vergisi, (Ek parantez içi hüküm: 29/3/2018-7104/9 md.) (Şu kadar ki Vergi Usul Kanununun 315 inci maddesine göre Maliye Bakanlığınca belirlenen faydalı ömürlerini tamamladıktan sonra zayi olan veya istisna kapsamında teslim edilen amortismana tabi iktisadi kıymetlere ilişkin yüklenilen katma değer vergisi ile faydalı ömrünü tamamlamadan zayi olan veya istisna kapsamında teslim edilen amortismana tabi iktisadi kıymetlere ilişkin yüklenilen katma değer vergisinin kullanılan süreye isabet eden kısmı indirilebilir.)

d) Gelir ve Kurumlar Vergisi kanunlarına göre kazancın tespitinde indirimi kabul edilmeyen giderler dolayısıyla ödenen katma değer vergisi. (Ek hüküm: 15/7/2016-6728/44 md.) (5520 sayılı Kanunun 13 üncü maddesine göre transfer fiyatlandırması yoluyla örtülü olarak dağıtılan kazançlar ile Gelir Vergisi Kanununun 41 inci maddesinin birinci fıkrasının (5) numaralı bendine göre işletme aleyhine oluşan farklara ilişkin ithalde veya sorumlu sıfatıyla ödenen katma değer vergisi ile yurt içindeki işlemlerde mal teslimi veya hizmet ifasında bulunan mükellefler tarafından ilgili vergilendirme döneminde beyan edilerek ödenen katma değer vergisi hariç)

e) (Ek: 29/3/2018-7104/9 md.) Vergi Usul Kanununun 322 nci maddesine göre değersiz hale gelen alacaklara ilişkin alıcı tarafından ödenmeyen katma değer vergisi.

Amortismana tabi iktisadi kıymetlere ait indirim:

废止:1998年7月22日,第4369号法律第82条

免税交易的抵扣:

土耳其语原文

MADDE 31

(Mülga : 22/7/1998 - 4369/82 md.)

İstisna edilmiş işlemlere indirim:

依据本法第11条、第13条、第14条和第15条以及第17条第(4)款(s)项免税的交易相关的发票及类似凭证上载明的增值税,从纳税人应税交易应计算的增值税中抵扣。无应税交易或计算出的税款少于应抵扣税款的,未能抵扣的增值税,以在交易发生期间之后第二个日历年度结束前提出申请为条件,由财政和海关部按照其确定的原则退还给进行该等交易的人。

增加款:2003年12月25日,第5035号法律第10条;废止:2004年7月16日,第5228号法律第60条

增加款:2003年12月25日,第5035号法律第10条财政部有权将增值税退税限于以抵销权利人的税款和社会保险费债务、其对一般预算和附加预算部门及市政机关的债务,或其因从循环资金机构以及资本51%或以上属于公共部门或处于私有化范围内的企业获取货物和服务而产生的价款债务的方式进行;并有权在制造商进行出口交易所产生的退税中,按行业以出口价款的一定比例为限办理退税,以取代所负担的增值税。

部分税款抵扣:

土耳其语原文

MADDE 32

Bu Kanunun 11, 13, 14 ve 15 inci maddeleri ile 17 nci maddenin (4) numaralı fıkrasının (s) bendi uyarınca vergiden istisna edilmiş bulunan işlemlerle ilgili fatura ve benzeri vesikalarda gösterilen Katma Değer Vergisi, mükellefin vergiye tabi işlemleri üzerinden hesaplanacak Katma Değer Vergisinden indirilir. Vergiye tabi işlemlerin mevcut olmaması veya hesaplanan verginin indirilecek vergiden az olması hallerinde indirilemeyen Katma Değer Vergisi, işlemin gerçekleştiği dönemi izleyen ikinci takvim yılının sonuna kadar talep edilmesi şartıyla Maliye ve Gümrük Bakanlığınca, tespit edilecek esaslara göre bu işlemleri yapanlara iade olunur.

(Ek fıkra: 25/12/2003-5035/10 md.; Mülga:16/7/2004-5228/60 md.)

(Ek fıkra: 25/12/2003-5035/10 md.) Maliye Bakanlığı katma değer vergisi iadesini, hak sahiplerinin vergi ve sosyal sigorta prim borçları ile genel ve katma bütçeli daireler ile belediyelere olan borçlarına ya da döner sermayeli kuruluşlar ile sermayesinin % 51'i veya daha fazlası kamuya ait olan veya özelleştirme kapsamında bulunan işletmelerden temin ettikleri mal ve hizmet bedellerine ilişkin borçlarına mahsup suretiyle sınırlamaya; imalatçılar tarafından yapılan ihracat işlemlerinden kaynaklanan iadelerde, yüklenilen katma değer vergisi yerine sektörler itibarıyla ihracat bedelinin belli bir oranına kadar iade yaptırmaya yetkilidir.

Kısmi vergi indirimi:

1. 同时进行依本法享有抵扣权的交易和不享有抵扣权的交易的,发票及类似凭证上载明的增值税中仅与享有抵扣权的交易相对应的部分可以抵扣。

2. 财政和海关部有权确定与部分税款抵扣有关的程序和原则。

抵扣的凭证要求:

土耳其语原文

MADDE 33

1. Bu Kanuna göre indirim hakkı tanınan işlemlerle indirim hakkı tanınmayan işlemlerin bu arada yapılması halinde, fatura ve benzeri vesikalarda gösterilen Katma Değer Vergisinin ancak indirim hakkı tanınan işlemlere isabet eden kısmı indirim konusu yapılır.

2. Kısmi vergi indirimine ilişkin usul ve esasları tespite Maliye ve Gümrük Bakanlığı yetkilidir.

İndirimin belgelendirilmesi:

1. 从国内取得或进口的货物和服务的增值税,以在购进发票或类似凭证以及海关收据上单独载明,且该等凭证记入法定账簿为条件,方可抵扣。

2. 在无需在发票及类似凭证上单独载明增值税的交易中,税款抵扣如何提供凭证,由财政和海关部确定。

计税依据和抵扣金额的变动:

土耳其语原文

MADDE 34

1. Yurt içinden sağlanan veya ithal olunan mal ve hizmetlere ait Katma Değer Vergisi, alış faturası veya benzeri vesikalar ve gümrük makbuzu üzerinden ayrıca gösterilmek ve bu vesikalar kanuni defterlere kaydedilmek şartıyla indirilebilir.

2. Katma Değer Vergisinin fatura ve benzeri vesikalarda ayrıca gösterilmesine gerek görülmeyen işlemlerde Vergi indiriminin nasıl belgelendirileceği Maliye ve Gümrük Bakanlığınca tespit olunur.

Matrah ve indirim miktarlarının değişmesi:

因货物退回、交易未实现、放弃交易或其他原因导致计税依据发生变动的,进行应税交易的纳税人应对其所负担的税款,该等交易的相对方纳税人应对其有权抵扣的税款,按照变动的性质并在变动发生的期间内予以更正。但是,退回的货物须已实际进入企业,且该进入须在账簿记录和申报表中载明。

授权:

土耳其语原文

MADDE 35

Malların iade edilmesi, işlemin gerçekleşmemesi, işlemden vazgeçilmesi veya sair sebeplerle matrahta değişiklik vukubulduğu hallerde, vergiye tabi işlemleri yapmış olan mükellef bunlar için borçlandığı vergiyi bu işlemlere muhatap olan mükellef ise indirme hakkı bulunan vergiyi değişikliğin mahiyetine uygun şekilde ve değişikliğin vukubulduğu dönem içinde düzeltilir. Şu kadar ki, iade olunan malların fiilen işletmeye girmiş olması ve bu girişin defter kayıtları ile beyannamede gösterilmesi şarttır.

Yetki:

总统有权部分或全部取消或重新设立抵扣(…)权,并据此确定抵扣(…)权受到限制的货物或服务;有权允许将未在期限内申请退还并结转以后各期以通过抵扣方式消化的增值税,在确定所得税或公司税计税依据时作为费用列支;并有权确定可以提出退税申请的最低金额。

增加款:2018年3月29日,第7104号法律第11条增加句:2024年7月28日,第7524号法律第21条依照本法规定因产生退税权的交易而提出的退税申请,原则上根据税务稽查报告的结果办理。但是,财政和国库部有权依据纳税义务存续期间、雇员人数、资产和自有资本规模、已缴税额、税收义务是否按时履行、是否存在关于开具或使用虚假凭证或内容具有误导性凭证的不利报告或认定等标准,确定纳税人的税收遵从等级以及根据该等遵从等级适用的不同退税方式,并确定退税债权所抵销的税收债务以及与退税有关的其他程序和原则。

第四编

税款的核定和缴纳

第一章

征税办法

按实际办法征税:

土耳其语原文

MADDE 36

Cumhurbaşkanı indirim (…) hakkını kısmen veya tamamen kaldırmaya veya yeniden koymaya ve bu şekilde indirim (…)91 hakkı kısıtlanan mal veya hizmetleri belirlemeye, süresi içinde iadesi talep edilmeyen ve indirim yoluyla giderilmek üzere sonraki dönemlere devrolunan katma değer vergisinin gelir veya kurumlar vergisi matrahının tespitinde gider olarak yazılmasına imkân vermeye, iade talebinde bulunulabilecek asgari tutarı belirlemeye yetkilidir.

(Ek fıkra: 29/3/2018-7104/11 md.) (Ek cümle: 28/7/2024-7524/21 md.) Bu Kanun hükümleri uyarınca iade hakkı doğuran işlemlerden kaynaklanan iade taleplerinin vergi inceleme raporu sonucuna göre yerine getirilmesi esastır. Şu kadar ki, Hazine ve Maliye Bakanlığı; mükellefiyet süresi, çalışan sayısı, aktif ve özsermaye büyüklüğü, ödenen vergi tutarı, vergisel ödevlerin zamanında yerine getirilip getirilmediği, sahte veya muhteviyatı itibarıyla yanıltıcı belge düzenleme veya kullanma yönünde olumsuz rapor ya da tespit bulunup bulunmadığı gibi kriterleri esas alarak mükelleflerin vergisel uyum seviyeleri ve bu uyum seviyelerine göre farklı iade yöntemleri tespit etmeye, iade alacağının mahsup edileceği vergi borçları ile iadeye ilişkin diğer usul ve esasları belirlemeye yetkilidir.

DÖRDÜNCÜ KISIM

Verginin Tarhı ve Ödenmesi

BİRİNCİ BÖLÜM

Vergilendirme Usulleri

Gerçek usulde vergilendirme:

除另有规定外,纳税人按实际办法纳税。

土耳其语原文

MADDE 37

Aksine hüküm bulunmadıkça mükellefler gerçek usulde vergilendirilirler.

第38条按营业收入征税

本条链接 ↗

废止:1998年7月22日,第4369号法律第82条;重新制定:2018年3月29日,第7104号法律第12条

商业所得按经营账户原则确定的人以及职业所得按自由职业所得账簿确定的人中,属于总统确定的行业和职业类别范围的,经其申请,对构成应税交易对价的价款(含增值税),适用总统为相关行业或职业类别确定的、不超过依本法第28条确定的最高税率的税率计算增值税,并在不与应抵扣增值税相关联的情况下申报缴纳。

依第一款按营业收入征税办法纳税的纳税人,在确定其所得时,应将就向其进行的交付和服务在购进凭证上载明的增值税以及其按营业收入征税办法申报缴纳的增值税,根据交易性质作为费用或成本考虑,并将其就所进行的交付和服务计算的增值税作为收入考虑。

转为按营业收入征税办法的纳税人,未满两年不得退出该办法。

修订第四款:2018年5月16日,第7144号法律第6条总统有权根据其按行业和职业类别确定的年营业额,将依照《税收程序法》规定按资产负债表原则记账的所得税和公司税纳税人纳入按营业收入征税办法的范围;财政部有权确定本条适用的程序和原则。

第二章

纳税期和申报原则

纳税期:

土耳其语原文

MADDE 38 · Hasılat esaslı vergilendirme

(Mülga : 22/7/1998-4369/82 md.; Yeniden düzenleme: 29/3/2018-7104/12 md.)

Ticari kazancı işletme hesabı esasına göre tespit edilenler ile mesleki kazancı serbest meslek kazanç defterine göre tespit edilenlerden Cumhurbaşkanı tarafından belirlenen sektör ve meslek grupları kapsamında yer alanlar, talep etmeleri halinde vergiye tabi işlemlerin karşılığını teşkil eden (katma değer vergisi dâhil) bedel üzerinden, bu Kanunun 28 inci maddesi uyarınca belirlenen en yüksek oranı geçmemek üzere, Cumhurbaşkanınca ilgili sektör veya meslek grubu için belirlenen oran uygulanmak suretiyle hesapladıkları katma değer vergisini, indirilecek katma değer vergisi ile ilişkilendirmeksizin beyan ederek öderler.

Birinci fıkra kapsamında hasılat esaslı vergilendirme usulüne göre vergilendirilen mükellefler, kazançlarının tespitinde kendilerine yapılan teslim ve hizmetler dolayısıyla alış vesikalarında gösterilen katma değer vergisi ile hasılat esaslı vergilendirme usulüne göre beyan ederek ödedikleri katma değer vergisini işlemin mahiyetine göre gider veya maliyet, yaptıkları teslim ve hizmetler dolayısıyla hesapladıkları katma değer vergisini gelir olarak dikkate alırlar.

Hasılat esaslı vergilendirme usulüne geçen mükellefler, iki yıl geçmedikçe bu usulden çıkamazlar.

(Değişik dördüncü fıkra: 16/5/2018-7144/6 md.) Cumhurbaşkanı Vergi Usul Kanunu hükümleri uyarınca bilanço esasına göre defter tutan gelir ve kurumlar vergisi mükelleflerini, sektörler ve meslek grupları itibarıyla belirleyeceği yıllık iş hacimlerine göre hasılat esaslı vergilendirme usulü kapsamına almaya, Maliye Bakanlığı bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esasları belirlemeye yetkilidir.

İKİNCİ BÖLÜM

Vergilendirme Dönemi ve Beyan Esası

Vergilendirme dönemi:

1. 增值税的纳税期为开展活动之日历年度的各三个月期间。但是,财政和海关部有权根据纳税人的年度总收入,确定以一个月为纳税期以取代三个月纳税期。

2. 下列情形的纳税期为:

a) 按定额办法纳税的纳税人,为一个日历年度;

b) 负有代扣税款责任的人,为一个月;

c) 在进口、过境以及土耳其与外国之间的运输业务中,修订用语:2000年1月27日,第4503号法律第3条为进入或离开海关区域之时。

3. 财政和海关部有权将纳税人分组,并确定各组纳税期的起始月份。在此情形下,不要求三个月期间处于同一日历年度内。

申报原则:

土耳其语原文

MADDE 39

1. Katma Değer Vergisinde vergilendirme dönemi, faaliyet gösterilen takvim yılının üçer aylık dönemleridir. Ancak, Maliye ve Gümrük Bakanlığı mükelleflerin yıllık gayri safi hasılatlarına göre üç aylık vergilendirme dönemi yerine birer aylık vergilendirme dönemi tespit etmeye yetkilidir.

2. Aşağıdaki hallerde vergilendirme dönemi:

a) Götürü usulde vergilendirilen mükellefler için bir takvim yılı,

b) Vergi kesintisi yapmakla sorumlu tutulanlar için bir ay,

c) İthalat, transit ve Türkiye ile yabancı ülkeler arasındaki taşımacılık işlerinde (Değişik ibare: 27/1/2000-4503/3 md.) gümrük bölgesine girildiği veya gümrük bölgesinden çıkıldığı andır.

3. Maliye ve Gümrük Bakanlığı, mükellefleri gruplar içinde toplamaya ve gruplar için vergilendirme dönemlerinin başlangıç aylarını tespit etmeye yetkilidir. Bu takdirde üçer aylık dönemlerin aynı takvim yılı içinde olması şartı aranmaz.

Beyan esası:

1. 除本法另有规定外,增值税根据纳税人的书面申报核定。

2. 在本法第9条规定的情形下,该申报由负有代扣税款责任的人进行。

3. 在任何纳税期内无应税交易的纳税人,亦有义务提交申报表。

4. 进口环节征收的增值税,根据海关进口报关单中的申报核定;未提交海关进口报关单的情形,以及与机动陆路车辆、土耳其与外国之间的货物和旅客运输以及过境运输有关的增值税,根据纳税人所作的特别申报核定。依本款规定作为核定依据的申报表中,应明确载明计税依据的要素和税率。

5. 增加:1995年5月25日,第4108号法律第35条财政部有权要求本法第17条第一款所列机构和组织仅就存在应税交易的期间提交申报表,有权接受作为交易依据的凭证以代替申报表,并有权确定该等纳税人税款的申报和缴纳时间以及征收的程序和原则。

申报表提交时间:

土耳其语原文

MADDE 40

1. Katma Değer Vergisi, bu Kanunda aksine hüküm bulunmadıkça mükelleflerin yazılı beyanları üzerine tarholunur.

2. Bu Kanunun 9 uncu maddesinde belirtilen hallerde bu beyan, vergi kesintisi yapmakla sorumlu tutulanlar tarafından yapılır.

3. Herhangi bir vergilendirme döneminde vergiye tabi işlemleri bulunmayan mükellefler de beyanname vermek mecburiyetindedirler.

4. İthalatta alınan Katma Değer Vergisi, gümrük giriş beyannamesindeki beyan üzerine, gümrük giriş beyannamesi verilmeyen haller ve motorlu kara taşıtları ile Türkiye ile yabancı ülkeler arasında yapılan yük ve yolcu taşımaları ile transit taşımalara ait Katma Değer Vergisi mükelleflerin yapacakları özel beyan üzerine tarholunur. Bu fıkra hükmüne göre tarhiyata esas alınacak beyannamelerde, vergi matrahının unsurları ile vergi oranının açıkça gösterilmesi gereklidir.

5. (Ek : 25/5/1995-4108/35 md.) Maliye Bakanlığı, bu Kanunun 17 nci maddesinin 1 inci fıkrasında sayılan kurum ve kuruluşlara sadece vergiye tabi işlemlerinin bulunduğu dönemler için beyanname verdirmeye, beyanname yerine kaim olmak üzere işleme esas olan belgeleri kabul etmeye, bu mükelleflere ait verginin beyan ve ödeme zamanı ile tahsiline ilişkin usul ve esasları belirlemeye yetkilidir.

Beyanname verme zamanı:

1. 纳税人(…)应于纳税期次月第二十四日傍晚前,负有代扣税款责任的人应于纳税期次月第二十一日傍晚前,向相关税务局提交增值税申报表。

2. 增值税须以海关进口报关单或特别申报表进行申报的,该等申报表应在纳税义务开始之时提交相关海关机关。

3. 废止:1995年5月25日,第4108号法律第39条

4. 增加:1986年6月3日,第3297号法律第13条停业纳税人的增值税申报表,应于停业之日次月第二十四日傍晚前提交。

申报表的格式和内容:

土耳其语原文

MADDE 41

1. Mükellefler (…) Katma Değer Vergisi beyannamelerini, vergilendirme dönemini takibeden ayın yirmidördüncü günü akşamına kadar, vergi kesintisi yapmakla sorumlu tutulanlar Katma Değer Vergisi beyannamelerini, vergilendirme dönemini takibeden ayın yirmibirinci günü akşamına kadar ilgili vergi dairesine vermekle yükümlüdürler.

2. Katma Değer Vergisi beyanının gümrük giriş beyannamesi veya özel beyanname ile yapılması gerektiği hallerde bu beyannameler vergi mükellefiyetinin başladığı anda ilgili gümrük idaresine verilir.

3. (Mülga : 25/5/1995 - 4108/39 md.)

4. (Ek : 3/6/1986 - 3297/13 md.) İşi bırakan mükelleflerin katma değer vergisi beyannamesi, işin bırakıldığı tarihi izleyen ayın yirmidördüncü günü akşamına kadar verilir.100

Beyannamelerin şekil ve muhtevası:

增值税申报表的格式和内容以及海关进口报关单中应载明的与增值税有关的信息,由财政和海关部确定和规定。

第三章

核定程序

核定地点:

土耳其语原文

MADDE 42

Katma Değer Vergisi beyannamelerinin şekil ve muhtevası ile gümrük giriş beyannamelerinde Katma Değer Vergisine ilişkin olarak yer alacak bilgiler Maliye ve Gümrük Bakanlığınca tespit ve tanzim olunur.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Tarh İşlemleri

Tarh yeri:

1. 增值税由纳税人营业场所所在地税务局核定。

2. 纳税人在不同税务局的管辖区域内均有营业场所的,增值税由其在所得税或公司税方面所隶属的税务局核定。

3. 在不动产交付中,经纳税人申请,增值税可根据申报由不动产所在地税务局核定。

4. 进口环节征收的增值税由有关海关机关核定。

5. 住所、法定所在地及营业中心均不在土耳其的人以机动陆路车辆在土耳其与外国之间进行的运输以及过境运输的增值税,亦由有关海关机关核定。

6. 财政和海关部有权根据活动的需要,依纳税人申请或依职权确定核定地点。

核定对象:

土耳其语原文

MADDE 43

1. Katma Değer Vergisi, mükellefin iş yerinin bulunduğu yer vergi dairesince tarholunur.

2. Mükellefin, ayrı ayrı vergi dairelerinin faaliyet bölgelerinde iş yerleri varsa, Katma Değer Vergisi, gelir veya Kurumlar Vergisi yönünden bağlı olduğu vergi dairesi tarafından tarholunur.

3. Gayrimenkul teslimlerinde mükellefin istemi halinde, Katma Değer Vergisi beyan üzerine gayrimenkulün bulunduğu yer vergi dairesince tarholunur.

4. İthalde alınan katma değer vergisi ilgili gümrük idaresince tarholunur.

5. İkametgahı, kanuni merkezi ve iş merkezi Türkiye'de bulunmayanlar tarafından motorlu kara taşıtlarıyla Türkiye ile yabancı ülkeler arasında yapılan taşımacılık ile transit taşımacılığa ait Katma Değer Vergisi de, ilgili gümrük idaresince tarholunur.

6. Maliye ve Gümrük Bakanlığı, faaliyetin gereğini göz önünde tutarak mükellefin müracaatı üzerine veya resen tarh yerini tayin etmeye yetkilidir.

Tarhiyatın muhatabı:

增值税以负有本税纳税义务的自然人或法人的名义核定。

但是:

a) 在普通合伙中,合伙人中的任何一人,并对税款的缴纳承担连带责任,

b) 对于未在土耳其定居的自然人,以及法定所在地和营业中心均不在土耳其境内的法人,为依本法负有代扣税款责任的人;找不到负有代扣税款责任的人的,为纳税人在土耳其的常驻代表;纳税人在土耳其有一名以上代表的,为纳税人指定的代表;至核定之日尚未作出此种指定的,为代表中的任何一人;没有常驻代表的,为代表纳税人办理事务的人,

作为核定对象。

核定时间:

土耳其语原文

MADDE 44

Katma Değer Vergisi, bu vergiyle mükellef gerçek veya tüzelkişiler adına tarholunur.

Şu kadar ki:

a) Adi ortaklıklarda, verginin ödenmesinden müteselsilen sorumlu olmak üzere ortaklardan herhangi biri,

b) Türkiye'de yerleşmiş olmayan gerçek kişiler ile kanuni merkez veya iş merkezlerinden her ikisi de Türkiye içinde bulunmayan tüzelkişilerde, bu kanuna göre vergi kesintisi yapmakla sorumlu kişi; vergi kesintisi yapmakla sorumlu tutulan bir şahsın bulunamaması halinde, mükellefin Türkiye'deki daimi temsilcisi, Türkiye'de birden fazla temsilcisinin mevcudiyeti halinde mükellefin tayin edeceği temsilci; tarhiyat tarihine kadar böyle bir tayin yapılmamışsa temsilci lerden herhangi birisi, daimi temsilci mevcut değilse işlemleri mükellef adına yapanlar,

Tarhiyata muhatap tutulurlar.

Tarh zamanı:

增值税在申报表提交之日核定;申报表以邮寄方式寄送的,在其送达负责核定税款的机关之日起七日内核定。

第四章

税款的缴纳

税款的缴纳:

土耳其语原文

MADDE 45

Katma Değer Vergisi beyannamenin verildiği günde, beyanname posta ile gönderilmişse, vergiyi tarh edecek daireye geldiği tarihi takibeden yedi gün içinde tarhedilir.

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

Verginin Ödenmesi

Verginin Ödenmesi:

1. 负有提交申报表义务的纳税人(…)102应当于其提交申报表当月第二十六日傍晚之前缴纳一个纳税期间的增值税;负有代扣税款责任的人应当于其提交申报表当月第二十三日傍晚之前缴纳一个纳税期间的增值税。

2. 进口环节征收的增值税与关税一并同时缴纳。

3. 不征收关税的进口,以及住所、法定所在地及营业中心均在境外的人以机动陆路车辆在土耳其与外国之间进行的运输和过境运输的增值税,在提交与该等交易有关的专门申报表的期限内缴纳。

4. 修订:1995年5月25日,第4108号法律第36条不负有提交申报表义务的纳税人的增值税,在核定期限内缴纳。

按定额办法纳税的纳税人的增值税,依照《所得税法》关于定额征税的程序和原则以及关于纳税期间的规定予以核定和计征,并在定额所得税的缴纳期限内缴纳。

5. 财政部有权将依照《税收程序法》按经营账户制记账的纳税人的缴纳时间延长至提交申报表当月之后第二个月月末,并有权根据交易的性质,规定增值税须在交易前缴纳的条件。

6. 增加:1984年12月6日,第3094号法律第4条;废止:1993年12月26日,第3946号法律第38条

第五章

关于海关机关征收的增值税的规定

海关收据:

土耳其语原文

MADDE 46

1. Beyanname vermek mecburiyetinde olan mükellefler (…)102 bir vergilendirme dönemine ait katma değer vergilerini beyanname verecekleri ayın yirmialtıncı günü akşamına kadar, vergi kesintisi yapmakla sorumlu tutulanlar bir vergilendirme dönemine ait katma değer vergilerini beyanname verecekleri ayın yirmiüçüncü günü akşamına kadar ödemeye mecburdurlar.

2. İthalde alınan katma değer vergisi, gümrük vergisi ile birlikte ve aynı zamanda ödenir.

3. Gümrük vergisine tabi olmayan ithalata ve ikametgahı, kanuni merkezi ve iş merkezi yurt dışında bulunanlar tarafından motorlu kara taşıtlarıyla Türkiye ile yabancı ülkeler arasında yapılan taşımacılık ile transit taşımacılığa ait Katma Değer Vergisi, bu işlemlere ait özel beyannamelerin verilme süresi içinde ödenir.

4. (Değişik : 25/5/1995 - 4108/36 md.) Beyanname vermek mecburiyetinde olmayan mükelleflerin Katma Değer Vergisi, tarh süresi içinde ödenir.

Götürü usulde vergilendirilen mükelleflerin katma değer vergisi, Gelir Vergisi Kanununun götürü vergilendirmeye ilişkin usul ve esasları ile vergilendirme dönemine ait hükümleri çerçevesinde tarh ve tahakkuk ettirilerek, götürü gelir vergisinin ödeme süreleri içinde ödenir.

5. Maliye Bakanlığı, Vergi Usul Kanunu uyarınca işletme hesabı esasına göre defter tutan mükelleflerin ödeme zamanını, beyannamenin verildiği ayı takip eden ikinci ayın sonuna kadar uzatmaya, işlemin mahiyetini göz önünde tutarak Katma Değer Vergisinin işlemden önce ödenmiş olması şartını koymaya yetkilidir.

6. (Ek : 6/12/1984 - 3094/4 md.; Mülga : 26/12/1993 - 3946/38 md.)

BEŞİNCİ BÖLÜM

Gümrük İdarelerince Alınan Katma Değer Vergisine İlişkin Hükümler

Gümrük makbuzu:

进口时征收的增值税应当在海关收据中单独列明。

更正程序:

土耳其语原文

MADDE 47

İthal sırasında alınan Katma Değer Vergisi gümrük makbuzunda ayrıca gösterilir.

Düzeltme işlemleri:

对于依本法未缴税款或少缴税款而进入国内的货物,其未征收或少征收的增值税,按照《海关法》规定的原则处理。增加句:2004年7月16日,第5228号法律第18条但是,就享有抵扣权的交易所涉货物进入自由流通之日所在的纳税期间或其后各纳税期间,根据向税务局提交的申报表所缴纳的增值税(以责任人身份缴纳的除外),应当从因进口时未缴或少缴而须征收的增值税中扣除。

增加款:1986年6月3日,第3297号法律第14条就进口货物而言,虽免征增值税但被错误征收的增值税或经查明多征收的增值税,依照《海关法》退还给不享有抵扣权的纳税人。

担保交易:

土耳其语原文

MADDE 48

Bu Kanuna göre vergisi ödenmeden veya eksik ödenerek yurda sokulan eşyaların hiç alınmamış veya eksik alınmış Katma Değer Vergileri hakkında Gümrük Kanunundaki esaslara göre işlem yapılır.(Ek cümle: 16/7/2004-5228/18 md.) Ancak, indirim hakkı tanınan işlemlere konu eşyanın serbest dolaşıma girdiği tarihin içinde bulunduğu veya sonraki vergilendirme dönemlerine ilişkin olarak vergi dairesine verilen beyannamelere göre ödenen katma değer vergisi (sorumlu sıfatıyla ödenenler hariç), ithalde hiç ödenmemesi veya eksik ödenmesi nedeniyle tahsili gereken katma değer vergisinden düşülür.

(Ek fıkra: 3/6/1986 - 3297/14 md.) İthal edilen eşya ile ilgili olarak; katma değer vergisinden müstesna olduğu halde yanlışlıkla alınan veya fazla alındığı anlaşılan katma değer vergisi, indirim hakkına sahip olmayan mükelleflere, Gümrük Kanununa göre iade olunur.

Teminatlı işlemler:

依照《海关法》及其他法律以担保方式缴纳关税而办理手续的各类物品和价值,其增值税亦适用相同程序。

增加第二款:1994年5月4日,第3986号法律第14条;废止:1998年7月22日,第4369号法律第82条

增加:2000年1月27日,第4503号法律第2条财政部有权以担保方式办理用于制造出口产品的材料在进口时应缴纳的增值税的手续,有权确定须提供担保的交易,并有权确定担保的种类、形式和金额以及有关实施的程序和原则。

对象:

土耳其语原文

MADDE 49

Gümrük Kanunu ile diğer kanunlar gereğince gümrük vergisi teminata bağlanarak işlem gören her türlü madde ve kıymetlere ait Katma Değer Vergisi de aynı usule tabi tutulur.

(Ek ikinci fıkra : 4/5/1994 - 3986/14 md.; Mülga : 22/7/1998 - 4369/82 md.)

(Ek : 27/1/2000 - 4503/2 md.) İhraç edilecek ürünlerin imalinde kullanılacak maddelerin ithalinde ödenmesi gereken katma değer vergisini teminata bağlatmak suretiyle işlem yaptırmaya, teminata tabi işlemleri tespit etmeye, teminatın türü, şekli ve miktarı ile uygulamaya ilişkin usul ve esasları belirlemeye Maliye Bakanlığı yetkilidir.

Muhatap:

1. 在海关核定的增值税,应当送达核定时在场的纳税人、其法定代表人、代其行事的代理商以及海关手续或过境手续的相对人。

2. 对依此项送达而提起的诉讼,适用关税所适用的程序和原则。

对税基差额适用的程序:

土耳其语原文

MADDE 50

1. Gümrükte tarhedilen Katma Değer Vergisi, tarh sırasında hazır bulunan mükellefe, kanuni temsilcisine, adına hareket eden komisyoncusu ile gümrük veya geçiş işlemine muhatap olanlara tebliğ edilir.

2. Bu tebliğ üzerine açılacak davalar için Gümrük Vergisinin tabi olduğu usul ve esaslar uygulanır.

Matrah farklarına uygulanacak işlemler:

对于纳税人在进口时申报的税基与进行计征或检查的人员或者被授权进行稽查的人员所查明的税基之间计算得出的税款差额,依照《海关法》按关税的原则适用处罚。

定额税:

土耳其语原文

MADDE 51

Mükelleflerin ithalde beyan ettikleri matrahla tahakkuk veya inceleme yapanların veyahut teftişe yetkili kılınanların buldukları matrahlar üzerinden hesaplanan vergi farkları hakkında Gümrük Kanunu uyarınca Gümrük Vergisindeki esaslar dairesinde ceza uygulanır.

Maktu vergi:

关税按定额征收的,统一定额税率应当在包含进口环节应征增值税的基础上确定。

第五编

程序规定

发票及类似凭证的开具:

土耳其语原文

MADDE 52

Gümrük Vergisinin maktuen alındığı hallerde, tek ve maktu tarife, ithalde alınacak Katma Değer Vergisi de dahil edilmek suretiyle tespit olunur.

BEŞİNCİ KISIM

Usul Hükümleri

Fatura ve benzeri vesika düzenlenmesi:

本法所称发票及类似凭证,是指《税收程序法》所规定的凭证。

记账制度:

土耳其语原文

MADDE 53

Bu Kanunda geçen Fatura ve benzeri vesikalar tabiri Vergi Usul Kanununda düzenlenen vesikaları ifade eder.

Kayıt düzeni:

1. 增值税纳税人应当以能够计算和控制本税的方式编制其必须登记的账簿记录。

该等记录至少应当清楚列明下列事项:

a) 应税交易的性质、不含税金额、计算的税额及可抵扣税额,

b) 免税交易的性质及按是否享有抵扣权所作的分类,以及计算的可抵扣税额,

c) 不得作为抵扣对象的交易的性质以及与该等交易有关的税额,

d) 税基和抵扣金额的变动,以及已缴纳、已注销和已退还的税款。

2. 从事商品经营的人,有义务在商品盘存表或盘存簿中,将会计期末现存的商品按是否应缴增值税加以区分并列明。

税款担保:

土耳其语原文

MADDE 54

1. Katma değer vergisi mükellefleri, tutulması mecburi defter kayıtlarını bu verginin hesaplanmasına ve kontrolüne imkan verecek şekilde düzenlerler.

Bu kayıtlarda en az aşağıdaki hususların açıkca gösterilmesi şarttır:

a) Vergi konusu işlemlerin mahiyeti, vergisiz tutarları, hesaplanan vergi, indirilebilir vergi miktarları,

b) Vergiden istisna edilen işlemlerin, indirim hakkı tanınan ve tanınmayanlara göre mahiyeti ve ayırımı ile hesaplanan indirilebilir vergi miktarı,

c) İndirim konusu yapılamayacak işlemlerin niteliği ve bu işlemlerle ilgili vergi miktarları,

d) Matrah ve indirim miktarlarındaki değişmelerle, ödenen, terkin edilen ve iade olunan vergiler.

2. Emtia üzerine iş yapanlar, emtia envanterinde veya envanter defterinde, hesap dönemi sonunda mevcut emtiayı Katma Değer Vergisine tabi olan ve olmayanlar itibariyle tefrik edip göstermeye mecburdurlar.

Vergi teminatı:

纳税人的工厂、作坊、商业场所、分支机构、销售门店和仓库中现存的原材料、半成品和成品库存,即使已出售给第三人或已向第三人设定质押,亦作为增值税及其附加费和罚款的担保,上述国库债权应当首先从其价款中受偿。

第六编

杂项规定

最低产出率和单位销售价格:

土耳其语原文

MADDE 55

Mükelleflerin fabrika, imalathane, ticarethane, şube, satış mağazası ve depolarında mevcut ilk madde, yarı mamul ve mamul madde stokları, üçüncü şahıslara satılmış veya rehnedilmiş olsa dahi, Katma Değer Vergisi ile zam ve cezalarının teminatı hükmünde olup, bedellerinden ilk önce sözü edilen hazine alacağı tahsil olunur.

ALTINCI KISIM

Çeşitli Hükümler

Asgari randıman oranları ve birim satış bedelleri:

1. 财政和海关部有权在制造和建筑工程中,以原材料、辅助材料、能源、劳动力及类似指标为基础,按特定行业和工艺门类确定最低产出率;在买卖和服务业务中,有权确定最低单位销售价格。

2. 纳税人的增值税不得低于按照该等比率和单位销售价格计算的增值税。

在标签上标明税款的义务:

土耳其语原文

MADDE 56

1. Maliye ve Gümrük Bakanlığı; imal ve inşa işlerinde, hammadde, yardımcı madde, enerji, işçilik ve benzeri ölçüleri esas alarak belli iş ve sanat kolları itibariyle asgari randıman oranları tespit etmeye, alım - satım ve hizmet işlerinde ise asgari birim satış bedellerini belirlemeye yetkilidir.

2. Mükelleflerin Katma Değer Vergisi, bu oranlara ve birim satış bedellerine göre hesaplanacak Katma Değer Vergisinden aşağı olamaz.

Verginin etikette gösterilme mecburiyeti:

1. 零售商品的标签上应当清楚标明增值税是否包含在销售价格中。税款不包含在销售价格中的,应当单独列明其金额。

2. 对于无需在发票及类似凭证中单独列明增值税的交易,不适用上述规定。

税款不得列为费用:

土耳其语原文

MADDE 57

1. Perakende satışı yapılan mallara ait etiketlerde, Katma Değer Vergisinin satış fiyatına dahil olup olmadığı açıkca belirtilir. Vergi satış fiyatından hariç ise bunun miktarı ayrıca gösterilir.

2. Katma Değer Vergisinin fatura ve benzeri vesikalarda ayrıca gösterilmesine gerek görülmeyen işlemlerde yukardaki hüküm uygulanmaz.

Verginin gider kaydedilemeyeceği:

纳税人就其应税交易计算的增值税以及纳税人可以抵扣的增值税,在确定所得税和公司税的税基时,均不得作为费用予以扣除。

法律的适用范围:

土耳其语原文

MADDE 58

Mükellefin vergiye tabi işlemleri üzerinden hesaplanan Katma Değer Vergisi ile mükellefçe indirilebilecek Katma Değer Vergisi, Gelir ve Kurumlar Vergisi matrahlarının tespitinde gider olarak kabul edilmez.

Kanunların uygulama alanı:

《税收程序法》及其他法律中与经本法废止的各税种有关、且不违反本法的规定,就增值税而言亦视为有效。

附加税:

土耳其语原文

MADDE 59

Bu Kanunla yürürlükten kaldırılan vergilerle ilgili olarak Vergi Usul Kanunu ile diğer kanunlarda yer alan ve bu Kanuna aykırı olmayan hükümler; Katma Değer Vergisi bakımından da geçerli sayılır.

Ek vergi:

废止:2002年6月6日,第4760号法律第18条

第一章

废止的规定

废止的规定:

土耳其语原文

MADDE 60

(Mülga: 6/6/2002-4760/18 md.)

BİRİNCİ BÖLÜM

Kaldırılan Hükümler

Kaldırılan hükümler:

a) 第6802号《支出税法》(有关银行和保险交易税的规定除外),

b) 第2456号《营业税法》,

c) 第1318号《财政法》中有关体育彩票(Spor-Toto)税的规定,

d) 第6747号法律中有关食糖消费税的规定,

予以废止。

土耳其语原文

MADDE 61

a) 6802 Sayılı Gider Vergileri Kanunu (Banka ve sigorta muameleleri vergilerine ilişkin hükümleri hariç),

b) 2456 sayılı İşletme Vergisi Kanunu,

c) 1318 sayılı Finansman Kanununun Spor - Toto Vergisine ilişkin hükümleri,

d) 6747 sayılı Kanunun Şeker İstihlak Vergisine ilişkin hükümleri,

Yürürlükten kaldırılmıştır.

第二章 过渡规定

临时第1条

本条链接 ↗

补偿性征税办法:

1. 财政和海关部有权对从事商品零售的纳税人中属于其所确定的行业类别或部门的纳税人,按补偿性征税办法征税。

2. 修订:1984年12月6日,第3099号法律第6条在补偿性征税办法下,增值税在购进商品时,以法定税率加成30%的最终税率适用于商品购进价格计算。

3. 适用本办法的纳税人在销售商品和提供服务时不适用增值税。向该等纳税人购买商品和服务的人,就该等购进不享有税款抵扣权。

4. 适用本办法的纳税人如有意愿,可按一般原则缴纳增值税。

5. 本办法可在本法生效之日后10年内适用。

土耳其语原文

GEÇİCİ MADDE 1

Telafi Edici Vergilendirme Usulü:

1. Maliye ve Gümrük Bakanlığı perakende mal satışı ile uğraşan mükelleflerden belirleyeceği iş gruplarına veya sektörlere dahil olanları telafi edici vergilendirme usulüyle vergilendirmeye yetkilidir.

2. (Değişik : 6/12/1984 - 3099/6 md.) Telafi edici vergilendirme usulünde Katma Değer Vergisi, mal alış bedellerine mal alışları sırasında, kanuni vergi nispetinin % 30 fazlası tutarındaki nihai vergi nispeti uygulanmak suretiyle hesaplanır.

3. Bu usule tabi mükellefler, mal ve hizmet satışları dolayısıyla Katma Değer Vergisi uygulamazlar. Bu mükelleflerden mal ve hizmet satın alanların, bu alışları için vergi indirimi hakları yoktur.

4. Bu usule tabi tutulan mükellefler diledikleri takdirde, genel esaslara göre Katma Değer Vergisine tabi tutulurlar.

5. Bu usul, Kanunun yürürlük tarihinden sonra gelen 10 yıl süre ile uygulanabilir.

临时第2条

本条链接 ↗

1. 在本法生效之日前已开具发票或类似凭证或已付款,但与该凭证或付款有关的交易在本法生效后进行的,对整个交易均适用本法的各项规定。

2. 跨越一个以上日历年度的各类建筑和承包工程中,在本法生效之日后履行的部分,按照由财政和海关部确定的程序和原则予以征税。

土耳其语原文

GEÇİCİ MADDE 2

1. Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce fatura veya benzeri belge düzenlenmiş veya ödeme yapılmış olmakla beraber, bu belge veya ödeme ile ilgili işlemler Kanunun yürürlüğünden sonra yapılmış ise, işlemin tamamı hakkında bu Kanun hükümleri uygulanır.

2. Birden fazla takvim yılına sirayet eden her türlü inşaat ve taahhüt işlerinin, bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten sonra ifa edilen kısmı, Maliye ve Gümrük Bakanlığınca tespit olunacak usul ve esaslara göre vergiye tabi tutulur.

临时第3条

本条链接 ↗

在本法生效之前订立、并延续至本法生效之后期间的租赁合同中,即使租金已经预先收取,与本法生效之日以后期间相对应的租金仍应当缴纳增值税。该期间的租金已于本法生效之前收取的,与该笔款项有关的增值税应当以何种方式缴纳,由财政和海关部确定。

土耳其语原文

GEÇİCİ MADDE 3

Bu Kanunun yürürlüğünden önce yapılmış olup, yürürlükten sonra ki döneme de sirayet eden kiralama sözleşmelerinde, kira bedeli peşin tahsil edilmiş olsa bile, Kanunun yürürlük tarihinden sonraki süreye isabet eden kira bedeli Katma Değer Vergisine tabidir. Bu süreye ait kira bedelinin Kanunun yürürlüğünden önce tahsil edilmiş olması halinde, bu bedele ait Katma Değer Vergisinin ne şekilde ödeneceği Maliye ve Gümrük Bakanlığınca tespit edilir.

临时第4条

本条链接 ↗

1. 依本法其交付或进口应缴增值税并已作为库存商品申报的商品所涉及的或其所包含的生产税,应当从该等商品交付后第一个纳税期间应缴纳的增值税中扣除。

2. 依本条进行扣除的程序和原则,以及有关库存申报表的时间、形式和内容的原则,由财政和海关部确定。

土耳其语原文

GEÇİCİ MADDE 4

1. Bu Kanuna göre teslim veya ithalı Katma Değer Vergisine tabi olan ve stok mal olarak beyan edilmiş olan mallara ait veya bünyelerinde yer alan İstihsal Vergisi bu malların teslimini takibeden ilk vergilendirme döneminde ödenecek Katma Değer Vergisinden indirilir.

2. Bu maddeye göre yapılacak indirime ait usul ve esaslarla; stok beyannamesinin zamanına, şekil ve muhtevasına ilişkin esaslar Maliye ve Gümrük Bakanlığı tarafından tayin olunur.

临时第5条

本条链接 ↗

1. 为支付与增值税筹备和实施有关的开支,自1985年起10年内,财政和海关部长有权将各预算法中属于财政和海关部的(A)表内代码为112的"国家收入相关服务:管理、实施、审计和裁判服务"项目所列年度拨款总额中最高30%的部分归集于一项基金,并有权确定各支出科目中转入该基金的数额。

2. 从该基金中支付的、与通过购买或租赁建筑物设立新税务局、税务局的装备、机械化、印制表格的准备及其他实施服务以及培训和宣传活动有关的各类开支,不受第1050号和第2886号法律、第121号法令及其附件以及第832号法律第30条至第37条所规定的签证(审核)条款的约束。

3. 财政和海关部有权不受各预算法及其他法规的限制,向被指派从事与基金使用有关服务的人员支付加班费和差旅费,并有权雇用临时人员从事该等服务。

4. 与增值税有关的印制表格的印刷、储存和分发服务由税收总局执行。

土耳其语原文

GEÇİCİ MADDE 5

1. Katma Değer Vergisi hazırlık ve uygulamasıyla ilgili harcamaları yapmak üzere 1985 yılından başlamak üzere 10 yıl süre ile Bütçe Kanunlarının Maliye ve Gümrük Bakanlığına ait (A) cetvelini 112 kod numaralı "Devlet Gelirlerine İlişkin Hizmetler Yönetim - Uygulama, Denetim ve Yargı Hizmetleri" programında yer alan toplam ödeneklerin her yıl için % 30'una kadar kısmını bir fonda toplamaya ve her harcama kaleminden ne kadarının fona aktarılacağını belirlemeye, Maliye ve Gümrük Bakanı yetkilidir.

2. Bu fondan; bina satın alınarak veya kiralanarak yeni vergi dairelerinin kurulması, vergi dairelerinin döşenmesi, mekanizasyon, basılı kağıtların hazırlanması ve diğer uygulama hizmetleri ile eğitim ve tanıtma çalışmaları yapılmasına ilişkin her türlü harcamalar, 1050 ve 2886 sayılı Kanunlara, 121 sayılı Kanun Hükmünde Kararname ve eklerine, 832 sayılı Kanunun 30-37 nci maddelerinde yer alan vize hükümlerine tabi olmadan yapılır.

3. Fonun kullanılmasına ilişkin hizmetlerde görevlendirilen personele, Bütçe Kanunları ve diğer mevzuatla sınırlı olmaksızın fazla mesai ve yolluk ödenmesine ve bu hizmetlerde çalıştırılmak üzere geçici personel istihdamına Maliye ve Gümrük Bakanlığı yetkilidir.

4. Katma Değer Vergisi ile ilgili basılı kağıtların basım, depolama ve dağıtım hizmetleri Gelirler Genel Müdürlüğü tarafından yürütülür.

临时第6条

本条链接 ↗

增加:1987年3月26日,第3336号法律第1条

负有完全纳税义务的机构于1987年、1988年和1989年在第5422号《公司税法》临时第10条范围内进行的不动产交付,免征本税。

以此方式交付的不动产在取得时所负担且不能抵扣的增值税,在确定公司税税基时可作为费用。

但是,因赊销而使全部收益未在交付后下一个日历年度开始起2年内转为实缴资本的,应当就不动产销售价格扣除已转为实缴资本部分后的余额,按交付之日的增值税税率计算增值税,并依照第6183号《公共债权征收程序法》的规定,连同自交付所产生的到期日起计算的滞纳金一并征收。

土耳其语原文

GEÇİCİ MADDE 6

(Ek : 26/3/1987 - 3336/1 md.)

Tam mükellefiyete tabi kurumların 1987, 1988 ve 1989 yıllarında 5422 sayılı Kurumlar Vergisi Kanununun Geçici 10 uncu maddesi kapsamındaki Gayrimenkul teslimleri vergiden müstesnadır.

Bu şekilde teslim edilen gayrimenkullerin iktisabında yüklenilen ve indirilemeyen Katma Değer Vergisi, Kurumlar Vergisi matrahının tespitinde gider olarak kabul edilir.

Şu kadar ki; vadeli satış nedeniyle kazancın tamamının, teslimi takip eden takvim yılı başından itibaren 2 yıl içerisinde ödenmiş sermayeye dönüştürülmemesi halinde, gayrimenkulün satış bedelinden ödenmiş sermayeye dönüşen kısım düşüldükten sonra kalan miktar üzerinden, teslimin yapıldığı tarihteki Katma Değer Vergisi nispetine göre hesaplanacak Katma Değer Vergisi, 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümlerine göre, teslim dolayısıyla oluşan vadeden itibaren gecikme zammı ile birlikte tahsil edilir.

临时第7条

本条链接 ↗

增加:1987年6月19日,第3393号法律第3条

在实行车牌限制的省份,经部长会议决定授权的交通委员会进行的营业车牌销售,在1987年12月31日之前免征增值税。

土耳其语原文

GEÇİCİ MADDE 7

(Ek : 19/6/1987 - 3393/3 md.)

Plaka tahdidi uygulanan illerde Bakanlar Kurulu Kararı ile yetkili kılınan trafik komisyonlarınca yapılan ticari plaka satışları, 31/12/1987 tarihine kadar katma değer vergisinden müstesnadır.

临时第8条

本条链接 ↗

增加:1987年6月19日,第3393号法律第4条

净面积不超过150平方米的住宅的交付以及为住宅建设合作社进行的建筑承包工程,在1997年12月31日之前免征增值税。

土耳其语原文

GEÇİCİ MADDE 8

(Ek : 19/6/1987 - 3393/4 md.)

Net alanı 150 m2'ye kadar konutların teslimi ile konut yapı kooperatiflerine yapılan inşaat taahhüt işleri, 31/12/1997 tarihine kadar katma değer vergisinden müstesnadır.

临时第9条

本条链接 ↗

增加:1988年12月3日,第3505号法律临时条

为依法设立的社会保障机构和市政当局进行的建筑承包工程,仅限于为不超过150平方米的住宅进行的建筑承包工程,在1997年12月31日之前免征增值税。

土耳其语原文

GEÇİCİ MADDE 9

(Ek : 3/12/1988 - 3505/Geçici md.)

Sadece 150 m2'yi aşmayan konutlar için yapılan inşaat taahhüt işlerine münhasır olmak üzere, Kanunla kurulmuş sosyal güvenlik kuruluşları ile belediyelere yapılan inşaat taahhüt işleri 31/12/1997 tarihine kadar katma değer vergisinden müstesnadır.

临时第10条

本条链接 ↗

增加:1995年5月25日,第4108号法律第37条

修订第一款:2001年6月20日,第4684号法律第19条第5422号《公司税法》临时第28条以及临时第29条第一款第(6)项和第(7)项范围内的交付,免征本税。

以此方式交付的资产在取得时所负担且在交付所在期间不能抵扣的增值税,在确定该会计期间公司税税基时可作为费用。

但是,销售所产生的全部收益未在交付后下一个会计期间开始起至第二个会计期间期末转为实缴资本的,销售收益中未转为实缴资本部分的增值税,应当按交付之日的增值税税率计算,并依照第213号《税收程序法》的规定核定。

土耳其语原文

GEÇİCİ MADDE 10

(Ek : 25/5/1995 - 4108/37 md.)

(Değişik birinci fıkra : 20/6/2001 - 4684/19 md.) 5422 sayılı Kurumlar Vergisi Kanununun geçici 28 inci maddesi ile geçici 29 uncu maddesinin birinci fıkrasının (6) ve (7) numaralı bentleri kapsamındaki teslimler vergiden müstesnadır.

Bu şekilde teslim edilen kıymetlerin iktisabında yüklenilen ve teslimin yapıldığı dönemde indirilemeyen katma değer vergisi, bu hesap dönemine ait kurumlar vergisi matrahının tespitinde gider olarak kabul edilir.

Şu kadar ki; satış nedeniyle oluşan kazancın tamamının, teslimi takip eden hesap dönemi başından itibaren ikinci hesap dönemi sonuna kadar ödenmiş sermayeye dönüştürülmemesi halinde, satıştan doğan kazancın ödenmiş sermayeye dönüşmeyen kısmına ait katma değer vergisi, teslimin yapıldığı tarihteki katma değer vergisi nispetine göre hesaplanarak 213 sayılı Vergi Usul Kanunu hükümlerine göre tarh edilir.

临时第11条

本条链接 ↗

增加:1995年5月25日,第4108号法律第37条

对适用定额办法的纳税人,不征收1995年纳税期间的增值税。

土耳其语原文

GEÇİCİ MADDE 11

(Ek : 25/5/1995 - 4108/37 md.)

Götürü usule tabi mükelleflerden 1995 vergilendirme dönemine ait katma değer vergisi aranmaz.

临时第12条

本条链接 ↗

增加:1995年5月25日,第4108号法律第37条

依第4046号法律第1条(A)款纳入私有化范围的经济资产,在该法规定框架内进行的交付和租赁交易,免征本税。就在此范围内免税的交易,不适用《增值税法》第30条(a)项的规定。

土耳其语原文

GEÇİCİ MADDE 12

(Ek : 25/5/1995 - 4108/37 md.)

4046 sayılı Kanunun 1 inci maddesinin (A) fıkrası ile özelleştirme kapsamına alınan iktisadi kıymetlerin aynı Kanun hükümleri çerçevesinde teslim ve kiralanması işlemleri vergiden müstesnadır. Bu kapsamda istisna edilen işlemler bakımından Katma Değer Vergisi Kanununun 30 uncu maddesinin (a) bendi hükmü uygulanmaz.

临时第13条

本条链接 ↗

增加:1998年7月22日,第4369号法律第62条

对于依照《所得税法》增加的临时第48条申报的机器、设备和固定资产,按其价值的10%税率,对适用一般税率和提高税率的商品,按其价值的10%税率,对其他商品,以该商品所适用税率的一半为基础按其价值,计算增值税,并以责任人身份通过单独申报表申报和缴纳。就机器、设备和固定资产缴纳的税款不得从计算的增值税中抵扣。就商品缴纳的税款按一般原则抵扣。对该等商品、机器、设备和固定资产,不适用《增值税法》第9条第2款的规定。

土耳其语原文

GEÇİCİ MADDE 13

(Ek : 22/7/1998 - 4369/62 md.)

Gelir Vergisi Kanununa eklenen Geçici 48 inci madde uyarınca beyan edilen makina, teçhizat ve demirbaşların bedeli üzerinden % 10 oranı, genel ve yükseltilmiş orana tabi emtianın bedeli üzerinden % 10 oranı, diğer emtianın bedeli üzerinden bu emtianın tabi olduğu oranların yarısı esas alınarak katma değer vergisi hesaplanır ve ayrı bir beyanname ile sorumlu sıfatıyla beyan edilerek ödenir. Makina, teçhizat ve demirbaşlar üzerinden ödenen ve vergi hesaplanan katma değer vergisinden indirilemez. Emtia üzerinden ödenen vergi genel esaslara göre indirilir. Bu emtia, makina, teçhizat ve demirbaşlar için Katma Değer Vergisi Kanununun 9 uncu maddesinin 2 numaralı fıkrası hükmü uygulanmaz.

临时第14条

本条链接 ↗

增加:1998年7月22日,第4369号法律第62条

对于截至本法公布之日取得的投资鼓励证书所列投资品中不属于机器和设备的部分,适用经本法废止的《增值税法》第49条第二款的规定。

土耳其语原文

GEÇİCİ MADDE 14

(Ek : 22/7/1998 - 4369/62 md.)

Bu Kanunun yayımlandığı tarihe kadar alınan yatırım teşvik belgelerinde yer alan yatırım mallarından, makina ve teçhizat niteliği taşımayanlar için Katma Değer Vergisi Kanununun bu Kanunla kaldırılan 49 uncu maddesinin ikinci fıkrası hükmü uygulanır.

临时第15条

本条链接 ↗

增加:1998年7月22日,第4369号法律第62条

就本法公布之日前已取得建筑施工许可的建筑工程而言:

a) 为住宅建设合作社进行的建筑承包工程,

b) 为依法设立的社会保障机构和市政当局进行的、仅限于不超过150平方米住宅的建筑承包工程,

免征增值税。

土耳其语原文

GEÇİCİ MADDE 15

(Ek : 22/7/1998 - 4369/62 md.)

Bu Kanunun yayımlandığı tarihten önce bina inşaat ruhsatı alınmış olan inşaatlara ilişkin olarak;

a) Konut yapı kooperatiflerine yapılan inşaat taahhüt işleri,

b) Sadece 150 m2'yi aşmayan konutlara münhasır olmak üzere kanunla kurulmuş sosyal güvenlik kuruluşları ve belediyelere yapılan inşaat taahhüt işleri,

Katma değer vergisinden müstesnadır.

临时第16条

本条链接 ↗

增加:1998年7月22日,第4369号法律第62条

与部长会议依《增值税法》第28条降低税率的交付和服务有关、且至本法公布后次月月末仍未能抵扣的税额,可在确定所得税或公司税税基时作为费用。以此方式列为费用的税额不得作为抵扣对象。除与基本食品有关的税额外,未列为费用的税额不予退还。

土耳其语原文

GEÇİCİ MADDE 16

(Ek : 22/7/1998 - 4369/62 md.)

Katma Değer Vergisi Kanununun 28 inci maddesi uyarınca Bakanlar Kurulu tarafından vergi nispeti indirilen teslim ve hizmtlerle ilgili olup bu Kanunun yayımını izleyen ayın sonuna kadar indirilemeyen vergi tutarı gelir veya kurumlar vergisi matrahının tespitinde gider olarak dikkate alınabilir. Gider olarak yazılan bu vergi tutarı indirim konusu yapılamaz. Temel gıda maddeleri ile ilgili olanlar hariç olmak üzere gider yazılmayan vergi tutarı iade edilmez.

临时第17条

本条链接 ↗

增加:1998年7月22日,第4369号法律第62条

在2030年12月31日之前交付用于在进料加工和暂准进口制度范围内生产出口商品的材料时,总统有权依照《增值税法》第11条第1款(c)项的规定,按地区、部门或商品类别办理交易。在适用本条时,以该等制度规定的期限代替上述项所规定的期限作为出口期限。未按条件完成出口的,未按时征收的税款连同滞纳利息向买方征收,并适用税款损失罚款。

土耳其语原文

GEÇİCİ MADDE 17

(Ek : 22/7/1998 - 4369/62 md.)

Dahilde işleme ve geçici kabul rejimikapsamında ihraç edilecek malların üretiminde kullanılacak maddelerin 31/12/2030 tarihine kadar tesliminde Katma Değer Vergisi Kanununun 11 inci maddesinin 1 numaralı fıkrasının (c) bendi hükümlerine göre, bölgeler, sektörler veya mal grupları itibariyle işlem yaptırmaya Cumhurbaşkanı yetkilidir. Bu maddenin uygulanmasında ihracat süresi olarak anılan bentteki süre yerine bu rejimlerle öngörülen süreler esas alınır. İhracatın şartlara uygun olarak gerçekleştirilmemesi halinde zamanında alınmayan vergi, vergi ziyaı cezası uygulanarak gecikme faizi ile birlikte alıcıdan tahsil edilir.

临时第18条

本条链接 ↗

增加:2003年4月9日,第4842号法律第24条

本法第13条(d)项的规定,亦适用于本条生效之日前在证书范围内向持有鼓励证书但不负有增值税纳税义务的人进行的机器和设备交付。

土耳其语原文

GEÇİCİ MADDE 18

(Ek: 9/4/2003-4842/24 md.)

Bu Kanunun 13 üncü maddesinin (d) bendi hükmü, teşvik belgesine sahip katma değer vergisi mükellefiyeti bulunmayanlara bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihe kadar belge kapsamında yapılan makine ve teçhizat teslimlerinde de uygulanır.

临时第19条

本条链接 ↗

增加:2003年4月9日,第4842号法律第24条;修订:2004年7月16日,第5228号法律第19条

在土耳其为缔约方的国际协定框架内,为此目的向在土耳其举办会议的组织者提供的交付和服务,以及参加该等会议的外国代表团的住宿和在其履行职责范围内向其提供的交付和服务,在2005年12月31日之前免征增值税。

就在此范围内交付的商品和服务所负担的税款,从应税交易计算的税额中抵扣。通过抵扣无法消化的税款不予退还。部长会议有权将第213号《税收程序法》第232条规定并在相关年度适用的限额确定为适用免税的最低金额,并有权将所确定的金额最高提高至两倍或最低降至零。

财政部有权界定与会议有关的交付和服务,并确定有关免税的程序和原则。

土耳其语原文

GEÇİCİ MADDE 19

(Ek: 9/4/2003-4842/24 md.; Değişik: 16/7/2004-5228/19 md.)

Türkiye'nin taraf olduğu uluslararası anlaşmalar çerçevesinde Türkiye'de gerçekleştirilecek toplantıları düzenleyenlere bu amaçla yapılacak teslim ve hizmetler ile bu toplantılara katılan yabancı heyetlerin konaklamaları ve bunlara görevlerinin ifası kapsamında yapılacak teslim ve hizmetler 31.12.2005 tarihine kadar katma değer vergisinden müstesnadır.

Bu kapsamda teslim edilen mal ve hizmetler için yüklenilen vergiler, vergiye tâbi işlemler nedeniyle hesaplanan vergiden indirilir. İndirimle giderilemeyen vergiler iade edilmez. Bakanlar Kurulu, 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 232 nci maddesinde yer alan ve ilgili yılda uygulanmakta olan haddi, istisna uygulamasında asgari tutar olarak belirlemeye ve belirlenen bu tutarı iki katına kadar artırmaya, sıfıra kadar indirmeye yetkilidir.

Maliye Bakanlığı, toplantılara ilişkin teslim ve hizmetleri tanımlamaya, istisnaya ilişkin usul ve esasları belirlemeye yetkilidir.

临时第20条

本条链接 ↗

增加:2003年12月25日,第5035号法律第11条

1. 根据第4691号《技术开发区法》在技术开发区和专业技术开发区从事经营活动的企业家,在其收益免征所得税或公司税期间,专门在上述区域内生产的、以系统管理、数据管理、业务应用、行业、互联网、游戏、移动及军事指挥控制应用软件形式进行的交付和服务,免征增值税。增加句:2018年3月29日,第7104号法律第14条就本项范围内免税的交易而言,不适用本法第30条第1款(a)项的规定。

财政部有权按软件程序和许可类型确定享受免税的对价最低限额,界定适用免税的软件程序,并确定实施的程序和原则。

2. 就截至本法公布之日已实现且同时属于完全免税和部分免税范围的交易所负担的税款,依照《增值税法》第32条退还。

3. 对于本法公布之日前开始的建筑承包工程,适用《增值税法》第16条第(1)款经本法修改前的(c)项规定。

4. 对于2003日历年度内实施的适用低税率交易的退税申请,依照《增值税法》第29条第(2)款经本法修改前的规定办理。

土耳其语原文

GEÇİCİ MADDE 20

(Ek: 25/12/2003-5035/11 md.)

1. 4691 sayılı Teknoloji Geliştirme Bölgeleri Kanununa göre teknoloji geliştirme bölgesinde ve ihtisas teknoloji geliştirme bölgesinde faaliyette bulunan girişimcilerin kazançlarının gelir veya kurumlar vergisinden istisna bulunduğu süre içinde münhasıran bu bölgelerde ürettikleri ve sistem yönetimi, veri yönetimi, iş uygulamaları, sektörel, internet, oyun, mobil ve askeri komuta kontrol uygulama yazılımı şeklindeki teslim ve hizmetleri katma değer vergisinden müstesnadır. (Ek cümle: 29/3/2018-7104/14 md.) Bu kapsamda istisna edilen işlemler bakımından bu Kanunun 30 uncu maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi hükmü uygulanmaz.

Maliye Bakanlığı; program ve lisans türleri itibarıyla istisnadan yararlanılacak bedele ilişkin olarak asgari sınır belirlemeye, istisna uygulanacak yazılım programlarını tanımlamaya ve uygulamaya ilişkin usul ve esasları tespit etmeye yetkilidir.

2. Bu Kanunun yayımı tarihine kadar gerçekleşen ve hem tam istisna hem kısmi istisna kapsamına giren işlemlere ilişkin olarak yüklenilen vergiler Katma Değer Vergisi Kanununun 32 nci maddesine göre iade edilir.

3. Bu Kanunun yayımı tarihinden önce başlayan inşaat taahhüt işlerinde Katma Değer Vergisi Kanununun 16 ncı maddesinin (1) numaralı fıkrasının bu Kanunla değiştirilmeden önceki (c) bendi hükmü uygulanır.

4. 2003 takvim yılında gerçekleştirilen indirimli orana tâbi işlemlerle ilgili iade taleplerinde, Katma Değer Vergisi Kanununun 29 uncu maddesinin (2) numaralı fıkrasının bu Kanunla değiştirilmeden önceki hükmüne göre işlem yapılır.

临时第21条

本条链接 ↗

增加:2004年7月16日,第5228号法律第20条

公路总局进行的不动产交付,以及登记于林业总局周转资金固定资产中的有地契的不动产的交付,在2006年12月31日之前免征增值税。

土耳其语原文

GEÇİCİ MADDE 21

(Ek: 16/7/2004-5228/20 md.)

Karayolları Genel Müdürlüğünce yapılacak taşınmaz mal teslimleri ile Orman Genel Müdürlüğü Döner Sermaye sabit kıymetlerinde kayıtlı tapulu taşınmaz malların teslimleri 31.12.2006 tarihine kadar katma değer vergisinden müstesnadır.

临时第22条

本条链接 ↗

增加:2004年11月10日,第5255号法律第14条;修订:2005年7月3日,第5398号法律第25条

就2005年在伊兹密尔市举办的世界大学生运动会,向伊兹密尔大运会筹备和组织委员会,以及在用于本届运动会的条件下向该组织委员会批准的机构和组织进行的交付和提供服务,以及本条生效之日现存的组织委员会所接收的货物向伊兹密尔大运会筹备和组织委员会的交付,免征增值税。

因本条规定的免税而负担的税款,可以从应税交易计算的税款中抵扣。无法通过抵扣弥补的税款,依照本法第32条的规定,经在免税范围内进行交易的纳税人申请,以现金或者抵销方式退还。

财政部有权界定属于本条所列免税范围的交付和服务,并确定与免税有关的程序和原则。

土耳其语原文

GEÇİCİ MADDE 22

(Ek: 10/11/2004-5255/14 md.; Değişik: 3/7/2005 - 5398/25 md.)

2005 yılında İzmir Kentinde yapılacak Dünya Üniversitelerarası Spor Oyunlarına ilişkin olmak üzere İzmir Universiade Oyunları Hazırlık ve Düzenleme Kurulu ile bu oyunlarda kullanılmak şartıyla söz konusu Düzenleme Kurulunun onayladığı kurum ve kuruluşlara yapılacak teslim ve hizmet ifaları ve bu maddenin yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla mevcut olan Organizasyon Komitesi tarafından teslim alınan malların İzmir Universiade Oyunları Hazırlık ve Düzenleme Kuruluna teslimi katma değer vergisinden müstesnadır.

Bu maddede düzenlenen istisnalar dolayısıyla yüklenilen vergiler, vergiye tâbi işlemler üzerinden hesaplanan vergilerden indirilebilir. İndirim yoluyla telafi edilemeyen vergiler ise bu Kanunun 32 nci maddesi hükümleri uyarınca istisna kapsamında işlem yapan mükellefin talebi üzerine nakden veya mahsuben iade edilir.

Maliye Bakanlığı, bu maddede yer alan istisnaların kapsamına girecek teslim ve hizmetleri tanımlamaya, istisnaya ilişkin usûl ve esasları belirlemeye yetkilidir.

临时第23条

本条链接 ↗

增加:2004年12月30日,第5281号法律第35条

向国民教育部无偿交付计算机及其硬件,以及与之相关的软件交付和服务,以及向将进行捐赠者交付和提供上述货物和服务,在2023年12月31日之前免征增值税。

为本项范围内进行的交付和提供服务所负担的税款,从应税交易计算的税款中抵扣。通过抵扣无法消除的税款不予退还。财政部有权确定与免税有关的程序和原则。

土耳其语原文

GEÇİCİ MADDE 23

(Ek: 30/12/2004-5281/35 md.)

Millî Eğitim Bakanlığına bilgisayar ve donanımlarının bedelsiz teslimleri ile bunlara ilişkin yazılım teslimi ve hizmetleri, bu mal ve hizmetlerin bağışı yapacak olanlara teslim ve ifası 31/12/2023 tarihine kadar Katma Değer Vergisinden müstesnadır.

Bu kapsamda yapılan teslim ve hizmet ifaları için yüklenilen vergiler, vergiye tâbi işlemler nedeniyle hesaplanan vergiden indirilir. İndirimle giderilemeyen vergiler iade edilmez. Maliye Bakanlığı, istisnaya ilişkin usûl ve esasları belirlemeye yetkilidir.

临时第24条

本条链接 ↗

增加:2005年4月21日,第5335号法律第13条

1. 就1924年2月4日第406号《电报和电话法》临时第10条范围内的转让、让与和移转交易,土耳其电信公司向土耳其卫星通信、有线电视及运营股份公司进行的交付和提供服务,免征增值税。

2. 1949年6月8日第5434号法律第20条范围内的不动产和参股在2006年12月31日之前的交付,免征增值税。

3. 为本项范围内进行的交付和提供服务所负担的税款,从应税交易计算的税款中抵扣。通过抵扣方式无法消除的税款不予退还。财政部有权确定与免税有关的程序和原则。

土耳其语原文

GEÇİCİ MADDE 24

(Ek: 21/4/2005 – 5335/13 md.)

1. 4.2.1924 tarihli ve 406 sayılı Telgraf ve Telefon Kanununun geçici 10 uncu maddesi kapsamındaki devir, temlik ve intikal işlemleri ile ilgili olarak Türk Telekom tarafından Türksat Uydu Haberleşme, Kablo TV ve İşletme Anonim Şirketine yapılan teslimler ve hizmet ifaları katma değer vergisinden müstesnadır.

2. 8.6.1949 tarihli ve 5434 sayılı Kanunun 20 nci maddesi kapsamındaki gayrimenkul ve iştiraklerin 31.12.2006 tarihine kadar teslimi katma değer vergisinden müstesnadır.

3. Bu kapsamda yapılan teslim ve hizmet ifaları için yüklenilen vergiler, vergiye tâbi işlemler nedeniyle hesaplanan vergiden indirilir. İndirim yoluyla giderilemeyen vergiler iade edilmez. Maliye Bakanlığı, istisnaya ilişkin usûl ve esasları belirlemeye yetkilidir.

临时第25条

本条链接 ↗

增加:2008年6月4日,第5766号法律第12条

在本条生效之日前放弃本法第17条第(4)款(s)项所规定免税的纳税人,在本条生效之日的次月末之前撤回其放弃免税申请的,不适用第18条第(3)款第二句的规定。财政部有权确定适用本规定的程序和原则。

土耳其语原文

GEÇİCİ MADDE 25

(Ek: 4/6/2008-5766/12 md.)

Bu maddenin yürürlük tarihinden önce Kanunun 17 nci maddesinin (4) numaralı fıkrasının (s) bendinde düzenlenen istisnadan vazgeçen mükelleflerin, bu maddenin yürürlük tarihini izleyen ayın sonuna kadar istisnadan vazgeçme taleplerini geri almaları halinde, 18 inci maddenin (3) numaralı fıkrasının ikinci cümlesinde yer alan hüküm uygulanmaz. Bu hükmün uygulanmasına ilişkin usul ve esasları belirlemeye Maliye Bakanlığı yetkilidir.

临时第26条

本条链接 ↗

增加:2008年6月4日,第5766号法律第12条

修订第一款:2015年3月27日,第6637号法律第3条在东道国政府协定或者我国作为缔约方的其他协定框架内在土耳其开展活动的国际组织,以及隶属于此类组织的项目、基金、代表处和专门机构,为其官方使用而进行的货物交付和提供服务,其为社会和经济援助目的无偿进行的货物交付和提供服务,以及向其交付和提供与无偿货物交付和提供服务有关的货物和服务,在相关机构、代表处、项目、基金和专门机构在土耳其的活动持续期间或者与相关机构有关的国际协定有效期间,免征增值税。

增加款:2015年3月27日,第6637号法律第3条向享受第一款所列免税的组织中在管理层任职、不具有土耳其共和国国籍的人员,在其在土耳其任职期间进行的货物交付和提供服务,亦免征增值税。

增加款:2012年5月31日,第6322号法律第23条因本条规定的免税而负担的税款,从应税交易计算的税款中抵扣。无法通过抵扣弥补的税款,依照第32条的规定,经在免税范围内进行交易的纳税人申请,以现金或者抵销方式退还。

财政部有权确定实施本项免税的程序和原则。

土耳其语原文

GEÇİCİ MADDE 26

(Ek: 4/6/2008-5766/12 md.)

(Değişik birinci fıkra: 27/3/2015-6637/3 md.) Ev sahibi hükümet anlaşmaları veya ülkemizin taraf olduğu diğer anlaşmalar çerçevesinde Türkiye’de faaliyet gösteren uluslararası kuruluşlar ile bu kuruluşlara bağlı program, fon, temsilcilik ve özel ihtisas kuruluşlarının resmî kullanımları için yapılacak mal teslimi ve hizmet ifaları, bunların sosyal ve ekonomik yardım amacıyla bedelsiz olarak yapacakları mal teslimi ve hizmet ifaları, bedelsiz mal teslimi ve hizmet ifaları ile ilgili mal ve hizmetlerin bunlara teslim ve ifası; ilgili kurum, temsilcilik, program, fon ve özel ihtisas kuruluşlarının Türkiye’deki faaliyetlerinin devamı veya ilgili kurumlara ilişkin uluslararası anlaşmaların yürürlükte bulunduğu süre içinde katma değer vergisinden müstesnadır.

(Ek fıkra: 27/3/2015-6637/3 md.) Birinci fıkrada yer alan istisnadan yararlanan kuruluşların yönetici kadrolarında görev yapan Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı olmayan mensuplarına Türkiye’de görevde bulundukları süre içinde yapılacak mal teslimi ve hizmet ifaları da katma değer vergisinden müstesnadır.

(Ek fıkra: 31/5/2012-6322/23 md.) Bu maddede düzenlenen istisnalar dolayısıyla yüklenilen vergiler, vergiye tabi işlemler üzerinden hesaplanan vergilerden indirilir. İndirim yoluyla telafi edilemeyen vergiler ise 32 nci madde hükümleri uyarınca istisna kapsamında işlem yapan mükellefin talebi üzerine nakden veya mahsuben iade edilir.

Bu istisnanın uygulamasına ilişkin usul ve esasları belirlemeye Maliye Bakanlığı yetkilidir.

临时第27条

本条链接 ↗

增加:2008年10月15日,第5804号法律第3条

(1) 为举办2009年3月在伊斯坦布尔召开的第五届世界水论坛,向负责该论坛组织工作的论坛秘书处进行的货物交付和提供服务,免征增值税。

(2) 财政部有权确定实施免税的程序和原则。

土耳其语原文

GEÇİCİ MADDE 27

(Ek: 15/10/2008-5804/3 md.)

(1) 2009 yılı Mart ayında İstanbul’da yapılacak Beşinci Dünya Su Forumunun Organizasyonundan sorumlu Forum Sekretaryasına bu Forumun gerçekleştirilmesi için yapılacak mal teslimleri ile hizmet ifaları katma değer vergisinden müstesnadır.

(2) Maliye Bakanlığı, istisnanın uygulanmasına ilişkin usul ve esasları belirlemeye yetkilidir.

临时第28条

本条链接 ↗

增加:2009年6月16日,第5904号法律第16条

(1) 在本条生效之日前已取得建筑施工许可的住房建设合作社向其成员进行的住房交付,免征增值税。

土耳其语原文

GEÇİCİ MADDE 28

(Ek: 16/6/2009-5904/16 md.)

(1) Bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önce bina inşaat ruhsatı almış olan konut yapı kooperatiflerince, üyelerine yapılan konut teslimleri katma değer vergisinden müstesnadır.

临时第29条

本条链接 ↗

增加:2012年3月31日,第6288号法律第1条

依照1994年6月8日第3996号《关于在建设-经营-移交模式框架内实施某些投资和服务的法律》在建设-经营-移交模式框架内实施的项目,依照1987年5月7日第3359号《卫生服务基本法》附加第7条由最高计划委员会决定以租赁方式建设的卫生设施项目,以及依照2011年8月25日第652号《关于国民教育部组织和职责的具有法律效力的法令》第23条由该部决定以租赁方式建设的教育教学设施项目中,在本条生效之日前已发布招标或者委派公告但尚未收到投标的项目,以及将在2028年12月31日之前发布招标或者委派公告的项目,在招标后于投资期内在项目范围内向受委派者或者承担项目者进行的货物交付和提供服务,免征增值税。

对于在本条生效之日前已收到投标或者已进行招标或委派的工程,受委派公司或者承包人自本条生效之日起三个月内提出申请的,本条生效之日后属于第一款范围的货物交付和提供服务亦免征增值税。但是,适用本项免税须由上述公司以内容由主管机关确定的承诺书作出承诺,即:受委派公司或者承包人因项目在投资期内负担的增值税额,在可通过抵扣弥补之日前,按照项目主要信贷融资条件所产生的融资成本金额或者与之相应的期间,视情况从规定经营期的项目的经营期中,或者从规定租赁的项目的租金或租期中扣减,并须该承诺被主管机关接受。扣减应考虑相关项目合同中规定的原则进行。

因本项范围内进行的货物交付和提供服务而负担的税款,从应税交易计算的税款中抵扣。无法通过抵扣弥补的税款,依照本法第32条的规定,经在免税范围内进行交易的纳税人申请予以退还。

财政部有权界定属于免税范围的交付和服务,并确定与免税和退税有关的程序和原则。

大型(…)投资的退税:

土耳其语原文

GEÇİCİ MADDE 29

(Ek: 31/3/2012-6288/1 md.)

8/6/1994 tarihli ve 3996 sayılı Bazı Yatırım ve Hizmetlerin Yap-İşlet-Devret Modeli Çerçevesinde Yaptırılması Hakkında Kanuna göre yap-işlet-devret modeli çerçevesinde gerçekleştirilecek projeler ve 7/5/1987 tarihli ve 3359 sayılı Sağlık Hizmetleri Temel Kanununun ek 7 nci maddesine göre Yüksek Planlama Kurulu tarafından kiralama karşılığı yaptırılmasına karar verilen sağlık tesislerine ilişkin projeler ve 25/8/2011 tarihli ve 652 sayılı Millî Eğitim Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 23 üncü maddesine göre Bakanlık tarafından kiralama karşılığı yaptırılmasına karar verilen eğitim öğretim tesislerine ilişkin projelerden bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önce ihale veya görevlendirme ilanı yayımlanmış ancak teklif alınmamış olanlar ile 31/12/2028 tarihine kadar ihale veya görevlendirme ilanı yayımlanacak olanların; ihale edilmesi ile görevlendirilen veya projeyi üstlenenlere yatırım döneminde proje kapsamında yapılan mal teslimleri ve hizmet ifaları katma değer vergisinden müstesnadır.

Bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önce teklifleri alınmış ya da ihalesi veya görevlendirmesi yapılmış işlerde; görevli şirketin veya yüklenicinin bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren üç ay içinde talepte bulunması halinde bu maddenin yürürlük tarihinden sonra birinci fıkra kapsamındaki mal teslimleri ve hizmet ifaları da katma değer vergisinden müstesna tutulur. Şu kadar ki, bu istisnanın uygulanabilmesi için görevli şirketin veya yüklenicinin proje nedeniyle yatırım döneminde yükleneceği katma değer vergisi tutarının, indirim yoluyla telafi edilebileceği tarihe kadar, projenin ana kredi finansman koşullarına göre oluşacak finansman maliyeti tutarı veya buna isabet eden sürenin, ilgisine göre; işletme süresi öngörülen projelerde işletme süresinden, kira öngörülen projelerde kira tutarından veya kira süresinden indirileceği hususunun bu şirketler tarafından, içeriği idarece belirlenecek taahhütname ile taahhüt edilmesi ve bu taahhüdün idarece kabul edilmesi gerekir. İndirimler, ilgili projelere ait sözleşmelerde öngörülen esaslar dikkate alınarak yapılır.

Bu kapsamda yapılan mal teslimleri ve hizmet ifaları nedeniyle yüklenilen vergiler, vergiye tabi işlemler üzerinden hesaplanan vergiden indirilir. İndirim yoluyla telafi edilemeyen vergiler bu Kanunun 32 nci maddesi hükmü uyarınca istisna kapsamında işlem yapan mükellefin talebi üzerine iade edilir.

Maliye Bakanlığı, istisna kapsamına girecek teslim ve hizmetleri tanımlamaya, istisna ve iadeye ilişkin usul ve esasları belirlemeye yetkilidir.

Büyük (…) yatırımlarda iade:

临时第30条

本条链接 ↗

增加:2012年5月31日,第6322号法律第25条

在2023年12月31日之前适用,在投资激励证书范围内规定固定投资至少为5亿土耳其里拉的(…)118投资,因相关建筑工程而负担且截至日历年度末无法通过抵扣弥补的增值税,持证纳税人在次年申请的,予以退还。激励证书所涉投资未完成的,已退还的税款应适用税款损失罚款,并自退税之日起连同滞纳利息一并征收。上述税款及其罚款的时效,自需要核定税款或者处以罚款的情形发生之日的次一日历年度开始时起算。

增加款:2016年8月20日,第6745号法律第36条总统有权按行业或者统一将本条范围内的最低固定投资额降低至5000万土耳其里拉,或者提高至两倍。

财政部有权确定实施本条的程序和原则。

土耳其语原文

GEÇİCİ MADDE 30

(Ek: 31/5/2012-6322/25 md.)

31/12/2023 tarihine kadar uygulanmak üzere, yatırım teşvik belgeleri kapsamında asgari 500 milyon Türk Lirası tutarında sabit yatırım öngörülen (…)118 yatırımlara ilişkin inşaat işleri nedeniyle yüklenilen ve takvim yılı sonuna kadar indirim yoluyla telafi edilemeyen katma değer vergisi, izleyen yıl talep edilmesi halinde belge sahibi mükellefe iade olunur. Teşvik belgesine konu yatırımın tamamlanmaması halinde, iade edilen vergiler, vergi ziyaı cezası uygulanarak iade tarihinden itibaren gecikme faizi ile birlikte tahsil edilir. Bu vergiler ve cezalarında zamanaşımı, verginin tarhını veya cezanın kesilmesini gerektiren durumun meydana geldiği tarihi takip eden takvim yılı başında başlar.

(Ek fıkra: 20/8/2016-6745/36 md.) Bu madde kapsamında yer alan asgari sabit yatırım tutarını sektörler itibarıyla veya topluca 50 milyon Türk lirasına kadar indirmeye veya iki katına kadar artırmaya Cumhurbaşkanı yetkilidir.

Bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esasları belirlemeye Maliye Bakanlığı yetkilidir.

临时第31条

本条链接 ↗

增加:2012年6月13日,第6327号法律第13条

依照2001年3月28日第4632号《个人养老储蓄和投资制度法》临时第1条第五款,对其成员或者雇员作出养老承诺的协会、基金会、互助基金、具有法人资格的职业组织或者其他商业公司处,截至2012年4月16日现存的养老承诺计划范围内的国内或者国外积累及与承诺有关的款项(包括按照计划原则至转移之日惯常支付所形成的款项),为部分或者全部转入个人养老制度而进行的不动产和参股股份的转让和交付(包括在拍卖场所出售),在2017年12月31日之前适用,免征增值税。本项免税按转移金额的比例适用。

财政部有权确定实施本条的程序和原则。

土耳其语原文

GEÇİCİ MADDE 31

(Ek: 13/6/2012-6327/13 md.)

28/3/2001 tarihli ve 4632 sayılı Bireysel Emeklilik Tasarruf ve Yatırım Sistemi Kanununun geçici 1 inci maddesinin beşinci fıkrası uyarınca üyelerine veya çalışanlarına emekliliğe yönelik taahhütte bulunan dernek, vakıf, sandık, tüzel kişiliği haiz meslek kuruluşu veya sair ticaret şirketleri nezdinde 16/4/2012 tarihi itibarıyla mevcut bulunan emeklilik taahhüt planları kapsamındaki yurt içi ya da yurt dışındaki birikimler ve taahhütlere ilişkin tutarların (plan esaslarına göre aktarım tarihine kadar mutat yapılan ödemeler nedeniyle oluşanlar dahil) kısmen veya tamamen bireysel emeklilik sistemine aktarılması amacıyla taşınmaz ve iştirak hisselerinin (müzayede mahallinde satışı dahil) devir ve teslimi 31/12/2017 tarihine kadar uygulanmak üzere katma değer vergisinden müstesnadır. Bu istisna, aktarılan tutarla orantılı olarak uygulanır.

Maliye Bakanlığı, bu maddenin uygulamasına ilişkin usul ve esasları belirlemeye yetkilidir.

临时第32条

本条链接 ↗

增加:2013年5月24日,第6487号法律第23条

城市轨道交通系统、地铁、有轨电车、缆车、吊椅索道和缆索铁路及其线路、车站、旅客终点站和停靠站,与上述工程和业务有关的设施及其附属物或者组成部分,在交通、海事和通信部、市政当局及其附属机构之间进行的转让和交付,在2028年12月31日之前免征增值税。

为本项范围内进行的交付和提供服务所负担的税款,从应税交易计算的税款中抵扣。通过抵扣无法消除的税款不予退还。财政部有权确定与免税有关的程序和原则。

土耳其语原文

GEÇİCİ MADDE 32

(Ek: 24/5/2013-6487/23 md.)

Şehir içi raylı ulaşım sistemleri, metro, tramvay, teleferik, telesiyej ve füniküler ile bunların hatları, istasyonları, yolcu terminalleri ve durakları ve bu iş ve işlemlerle ilgili tesisler ile eklenti veya bütünleyici parçalarının Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı, belediyeler ve bunların bağlı kuruluşları arasında yapılacak devir ve teslimleri 31/12/2028 tarihine kadar katma değer vergisinden müstesnadır.

Bu kapsamda yapılan teslim ve hizmet ifaları için yüklenilen vergiler, vergiye tabi işlemler nedeniyle hesaplanan vergiden indirilir. İndirimle giderilemeyen vergiler iade edilmez. Maliye Bakanlığı, istisnaya ilişkin usul ve esasları belirlemeye yetkilidir.

临时第33条

本条链接 ↗

增加:2014年9月10日,第6552号法律第27条

在2006年5月31日第5510号《社会保险和全民健康保险法》临时第41条范围内向社会保障局转让和交付不动产,以及社会保障局转让和交付上述不动产(包括在拍卖场所进行的销售),在2028年12月31日之前免征增值税。

就本项范围内免税的交易而言,不适用第30条第1款(a)项的规定。财政部有权确定与免税有关的程序和原则。

土耳其语原文

GEÇİCİ MADDE 33

(Ek: 10/9/2014-6552/27 md.)

31/5/2006 tarihli ve 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununun geçici 41 inci maddesi kapsamında taşınmazların Sosyal Güvenlik Kurumuna devir ve teslimi ile bu taşınmazların Sosyal Güvenlik Kurumu tarafından (müzayede mahallerinde yapılan satışlar dâhil) devir ve teslimi 31/12/2028 tarihine kadar katma değer vergisinden müstesnadır.

Bu kapsamda vergiden istisna edilen işlemler bakımından 30 uncu maddenin birinci fıkrasının (a) bendi hükmü uygulanmaz. Maliye Bakanlığı, istisnaya ilişkin usul ve esasları belirlemeye yetkilidir.

临时第34条

本条链接 ↗

增加:2015年3月27日,第6637号法律第24条

在本条生效之日前依法生效且属于2000年6月23日第4586号《关于石油通过管道过境的法律》范围内的国际协定规定框架内已免征增值税的过境石油管道项目,自2014年1月1日起向实施其建设和现代化的人进行的交付和服务,免征增值税。

因本项范围内进行的货物交付和提供服务而负担的税款,从应税交易计算的税款中抵扣。无法通过抵扣弥补的税款,依照第32条的规定,经在免税范围内进行交易的纳税人申请予以退还。

财政部有权界定属于免税范围的交付和服务,并确定与免税和退税有关的程序和原则。

土耳其语原文

GEÇİCİ MADDE 34

(Ek: 27/3/2015-6637/24 md.)

Bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önce usulüne uygun olarak yürürlüğe giren ve 23/6/2000 tarihli ve 4586 sayılı Petrolün Boru Hatları ile Transit Geçişine Dair Kanun kapsamında bulunan milletlerarası andlaşma hükümleri çerçevesinde katma değer vergisinden istisna edilmiş olan transit petrol boru hattı projelerinin inşa ve modernizasyonunu gerçekleştirenlere 1/1/2014 tarihinden itibaren yapılan teslim ve hizmetler katma değer vergisinden müstesnadır.

Bu kapsamda yapılan mal teslimleri ve hizmet ifaları nedeniyle yüklenilen vergiler, vergiye tabi işlemler üzerinden hesaplanan vergiden indirilir. İndirim yoluyla telafi edilemeyen vergiler, 32 nci madde hükmü uyarınca istisna kapsamında işlem yapan mükellefin talebi üzerine iade edilir.

Maliye Bakanlığı, istisna kapsamına girecek teslim ve hizmetleri tanımlamaya, istisna ve iadeye ilişkin usul ve esasları belirlemeye yetkilidir.

临时第35条

本条链接 ↗

增加:2015年3月27日,第6639号法律第14条

在经2011年10月6日第28076号《官方公报》公布生效的2011年9月26日第2011/2266号部长会议决定确定实施程序和原则并标明边界和坐标的区域内实施的改善、更新和改造项目范围内,以互易方式征收的不动产向国库转让和交付的交易,在2020年12月31日之前免征增值税、印花税和地契规费。在2020年12月31日之前因上述不动产转让给国库,不视为依照所得税法和公司税法产生收益。

土耳其语原文

GEÇİCİ MADDE 35

(Ek: 27/3/2015-6639/14 md.)

6/10/2011 tarihli ve 28076 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren 26/9/2011 tarihli ve 2011/2266 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile uygulama usul ve esasları belirlenen ve sınırları ve koordinatları gösterilen alanda yapılacak iyileştirme, yenileme ve dönüşüm projeleri kapsamında, trampa yolu ile kamulaştırılan taşınmazların Hazineye devir ve teslimi işlemleri 31/12/2020 tarihine kadar katma değer vergisi, damga vergisi ve tapu harcından müstesnadır. Bu taşınmazların 31/12/2020 tarihine kadar Hazineye devrinden dolayı Gelir ve Kurumlar Vergisi Kanunlarına göre kazanç oluşmuş sayılmaz.

临时第36条

本条链接 ↗

增加:2017年1月18日,第6770号法律第9条

对于本条生效之日前市政当局和省特别行政机关未设立经济企业而进行的不动产交付,不要求缴纳增值税,因此不进行任何追溯性核定;对于此前已作出的核定,以撤回已提起的诉讼(如有)为条件予以放弃;已计征的款项予以注销;已征收的款项不予驳回和退还。

财政部有权确定实施本条的程序和原则。

土耳其语原文

GEÇİCİ MADDE 36

(Ek: 18/1/2017 - 6770/9 md.)

Bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önce belediyeler ve il özel idareleri tarafından iktisadi işletme oluşturmaksızın yapılan taşınmaz teslimlerinde katma değer vergisi aranmaz, bu nedenle geçmişe dönük herhangi bir tarhiyat yapılmaz, daha önce yapılmış olan tarhiyatlardan varsa açılmış davalardan feragat edilmesi kaydıyla vazgeçilir, tahakkuk eden tutarlar terkin edilir, tahsil edilen tutarlar red ve iade edilmez.

Bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esasları belirlemeye Maliye Bakanlığı yetkilidir.

临时第37条

本条链接 ↗

增加:2017年1月18日,第6770号法律第10条修订:2022年4月8日,第7394号法律第11条

向持有面向制造业和旅游业的投资激励证书的纳税人进行的、与证书范围内建筑工程有关的货物交付和提供服务,在2025年12月31日之前免征增值税。

激励证书所涉投资未完成的,未按时征收的税款应适用税款损失罚款,并连同滞纳利息向持有投资激励证书的买方征收。上述税款及其罚款的时效,自需要核定税款或者处以罚款的情形发生之日的次一日历年度开始时起算。

因本项范围内进行的货物交付和提供服务而负担的税款,从应税交易计算的税款中抵扣。无法通过抵扣弥补的税款,依照本法第32条的规定,经在免税范围内进行交易的纳税人申请予以退还。

总统有权将第一款规定的期限延长至多三年;国库和财政部有权确定实施本条的程序和原则。

土耳其语原文

GEÇİCİ MADDE 37

(Ek: 18/1/2017-6770/10 md.) (Değişik:8/4/2022-7394/11 md.)

İmalat sanayii ile turizme yönelik yatırım teşvik belgesi sahibi mükelleflere belge kapsamındaki inşaat işlerine ilişkin mal teslimleri ve hizmet ifaları 31/12/2025 tarihine kadar katma değer vergisinden müstesnadır.

Teşvik belgesine konu yatırımın tamamlanmaması halinde, zamanında alınmayan vergiler, vergi ziyaı cezası uygulanarak gecikme faizi ile birlikte yatırım teşvik belgesi sahibi alıcıdan tahsil edilir. Bu vergiler ve cezalarda zamanaşımı, verginin tarhını veya cezanın kesilmesini gerektiren durumun meydana geldiği tarihi takip eden takvim yılı başından başlar.

Bu kapsamda yapılan mal teslimleri ve hizmet ifaları nedeniyle yüklenilen vergiler, vergiye tabi işlemler üzerinden hesaplanan vergiden indirilir. İndirim yoluyla telafi edilemeyen vergiler, bu Kanunun 32 nci maddesi hükmü uyarınca istisna kapsamında işlem yapan mükellefin talebi üzerine iade edilir.

Cumhurbaşkanı, birinci fıkrada yer alan süreyi üç yıla kadar uzatmaya; Hazine ve Maliye Bakanlığı, bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esasları belirlemeye yetkilidir.

临时第38条

本条链接 ↗

增加:2017年11月28日,第7061号法律第44条

适用于国民教育部依据自本条生效之日起订立的合同,在“教育中增加机会和改善技术运动”(FATİH)项目范围内进行的货物和服务采购:

a) 就项目组成部分而言,国民教育部进行的进口以及向该部进行的货物交付和服务提供,免征增值税(因在此范围内进行的货物交付和服务提供而负担的税款,从应税交易计算的税额中抵扣。无法通过抵扣弥补的税款,依照本法第32条的规定,经在免税范围内进行交易的纳税人申请予以退还。财政部有权确定有关免税和退税的程序和原则。)。

b) 为项目组成部分确定的专用于互联网使用的移动电话用户的首次开通,以及就项目组成部分提供的电子通信服务,免征依照第6802号法律第39条征收的特别通信税(因在此范围内提供的电子通信服务而负担的税款,从应税交易计算的税额中抵扣。无法通过抵扣弥补的税款,经在免税范围内进行交易的纳税人申请予以退还。财政部有权确定有关免税和退税的程序和原则。)。

c) 就项目组成部分的货物和服务采购所制作的、以行政机关和/或项目承包商为当事方的文书,免征依照1964年7月1日第488号《印花税法》征收的印花税。

ç) 由国民教育部或者由项目承包商及分包商代表该部投放自由流通的各类车辆、工具、器材、材料、机器、产品及其备件,免征依照第4458号法律征收的关税和基金,就该进口制作的文书免征印花税,所进行的手续免征规费(国民教育部有权出具证明由项目承包商及分包商投放自由流通的货物符合本项目的文件。)。

d) 就项目组成部分而言,第4760号法律所附第(IV)号清单所列货物向国民教育部或项目承包商的交付,或者由其进口,免征特别消费税(财政部有权确定有关免税的程序和原则。)。

e) 依照第406号法律通过与信息和通信技术管理局签订任务合同或特许合同,或者依照2008年11月5日第5809号《电子通信法》通过向该管理局备案或由该管理局授予使用权而获得授权或者视为已获授权的经营者,因向国民教育部或项目承包企业进行货物交付和服务提供而取得的收入,不计入依照第406号法律附加第37条向该等经营者征收的国库份额和管理局费用分担额、依照2005年6月16日第5369号《普遍服务法》第6条征收的普遍服务收入、依照第5809号法律第11条征收的行政费以及依照同一法律第46条第(7)款征收的无线电费的计算。

f) 就项目组成部分采购的计算机、平板电脑和交互式白板,不进行1951年12月5日第5846号《知识和艺术作品法》第44条第二款规定的扣款(国民教育部有权出具确保对在此范围内采购的货物不进行扣款的文件。)。

g) 就项目组成部分采购的计算机、平板电脑和交互式白板,不收取1984年12月4日第3093号《土耳其广播电视机构收入法》第4条第(a)款规定的标签费(国民教育部有权出具确保对在此范围内采购的货物不收取标签费的文件。)。

ğ) 对于就项目组成部分开通的用户所属的无线电设备和系统,不收取第5809号法律第46条规定的无线电执照费和年度使用费。

h) 在项目范围内进行的货物和服务采购中,项目组成部分的招标承包商为从事与本项目有关的活动而设立特殊目的公司的,该公司仅对依照相关法规应由其自行缴纳的税款和财务义务承担责任,不对应由招标承包商缴纳的国库份额、管理局费用分担额、普遍服务分担额、行政费、特别通信税和无线电费承担责任。

土耳其语原文

GEÇİCİ MADDE 38

(Ek: 28/11/2017-7061/44 md.)

Bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren düzenlenen sözleşmelere istinaden Millî Eğitim Bakanlığı tarafından Eğitimde Fırsatları Artırma ve Teknolojiyi İyileştirme Hareketi (FATİH) Projesi kapsamında yapılan mal ve hizmet alımlarında uygulanmak üzere;

a) Proje bileşenlerine ilişkin olarak; Millî Eğitim Bakanlığınca yapılan ithalatlar ile bu Bakanlığa yapılan mal teslimleri ve hizmet ifaları katma değer vergisinden müstesnadır (Bu kapsamda yapılan mal teslimleri ve hizmet ifaları nedeniyle yüklenilen vergiler, vergiye tabi işlemler üzerinden hesaplanan vergiden indirilir. İndirim yoluyla telafi edilemeyen vergiler bu Kanunun 32 nci maddesi hükmü uyarınca istisna kapsamında işlem yapan mükellefin talebi üzerine iade edilir. Maliye Bakanlığı istisna ve iadeye ilişkin usul ve esasları belirlemeye yetkilidir.).

b) Proje bileşenleri için belirlenen internet kullanımlarına mahsus olan mobil telefon aboneliğinin ilk tesisi ile Proje bileşenlerine ilişkin verilen elektronik haberleşme hizmetleri, 6802 sayılı Kanunun 39 uncu maddesine göre alınan özel iletişim vergisinden müstesnadır (Bu kapsamda verilen elektronik haberleşme hizmetleri nedeniyle yüklenilen vergiler, vergiye tabi işlemler üzerinden hesaplanan vergiden indirilir. İndirim yoluyla telafi edilemeyen vergiler istisna kapsamında işlem yapan mükellefin talebi üzerine iade edilir. Maliye Bakanlığı istisna ve iadeye ilişkin usul ve esasları belirlemeye yetkilidir.).

c) Proje bileşenlerine ilişkin mal ve hizmet alımları ile ilgili olarak düzenlenen idare ve/veya proje yüklenicilerinin taraf olduğu kâğıtlar, 1/7/1964 tarihli ve 488 sayılı Damga Vergisi Kanununa göre alınan damga vergisinden müstesnadır.

ç) Millî Eğitim Bakanlığı veya bu Bakanlık adına Proje yüklenicileri ile alt yükleniciler tarafından serbest dolaşıma sokulacak her türlü araç, gereç, malzeme, makine, ürün ve bunların yedek parçaları, 4458 sayılı Kanuna göre alınan gümrük vergilerinden, fonlardan, bu ithalata ilişkin düzenlenen kâğıtlar damga vergisinden, yapılacak işlemler harçlardan müstesnadır (Proje yüklenicileri ile alt yükleniciler tarafından serbest dolaşıma sokulacak eşyanın bu Projeye uygunluğunu tevsik edici belgeleri düzenlemeye Millî Eğitim Bakanlığı yetkilidir.).

d) Proje bileşenlerine ilişkin olarak 4760 sayılı Kanuna ekli (IV) sayılı listede yer alan malların, Millî Eğitim Bakanlığına ya da proje yüklenicisine teslimi veya bunlar tarafından ithali özel tüketim vergisinden müstesnadır (Maliye Bakanlığı istisnaya ilişkin usul ve esasları belirlemeye yetkilidir.).

e) 406 sayılı Kanun uyarınca Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumuyla görev veya imtiyaz sözleşmesi imzalamak suretiyle veya 5/11/2008 tarihli ve 5809 sayılı Elektronik Haberleşme Kanunu uyarınca bu Kuruma bildirim yapılması veya bu Kurumca kullanım hakkı verilmesi yoluyla yetkilendirilen veya yetkilendirilmiş sayılan işletmecilerin Millî Eğitim Bakanlığı ya da proje yüklenicisi işletmelere yapmış oldukları mal teslimleri ve hizmet ifaları dolayısıyla elde ettikleri gelirler, bu işletmecilerden 406 sayılı Kanunun ek 37 nci maddesine göre alınan Hazine payının ve Kurum masraflarına katkı payının, 16/6/2005 tarihli ve 5369 sayılı Evrensel Hizmet Kanununun 6 ncı maddesine göre alınan evrensel hizmet gelirlerinin, 5809 sayılı Kanunun 11 inci maddesine göre alınan idari ücret ile aynı Kanunun 46 ncı maddesinin (7) numaralı fıkrasına göre alınan telsiz ücretinin hesaplanmasına dâhil edilmez.

f) Proje bileşenlerine ilişkin olarak temin edilecek bilgisayar ve tablet bilgisayarlar ile etkileşimli tahtalar için 5/12/1951 tarihli ve 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Kanununun 44 üncü maddesinin ikinci fıkrasında belirtilen kesintiler yapılmaz (Millî Eğitim Bakanlığı bu kapsamda temin edilen mallardan kesinti yapılmamasını sağlayan belgeleri düzenlemeye yetkilidir.).

g) Proje bileşenlerine ilişkin olarak temin edilecek bilgisayar ve tablet bilgisayarlar ile etkileşimli tahtalardan, 4/12/1984 tarihli ve 3093 sayılı Türkiye Radyo-Televizyon Kurumu Gelirleri Kanununun 4 üncü maddesinin (a) fıkrasında yer alan bandrol ücreti alınmaz (Milli Eğitim Bakanlığı bu kapsamda temin edilen mallardan bandrol ücreti alınmamasını sağlayan belgeleri düzenlemeye yetkilidir.).

ğ) Proje bileşenlerine ilişkin olarak tesis edilen aboneliklere ait telsiz cihaz ve sistemlerinden, 5809 sayılı Kanunun 46 ncı maddesinde yer alan telsiz ruhsatname ve yıllık kullanım ücretleri alınmaz.

h) Proje kapsamında yapılacak mal ve hizmet alımlarında Proje bileşenlerine ilişkin ihale yüklenicisinin bu Proje ile ilgili faaliyette bulunmak üzere özel amaçlı şirket kurması halinde bu şirket, yalnızca ilgili mevzuatına göre kendi ödemesi gereken vergi ve mali yükümlülüklerden sorumlu olup, ihale yüklenicisinin ödemesi gereken Hazine payı, Kurum masraflarına katkı payı, evrensel hizmet katkı payı, idari ücret, özel iletişim vergisi ve telsiz ücretlerinden sorumlu tutulmaz.

临时第39条

本条链接 ↗

增加:2018年3月21日,第7103号法律第31条

向依照1957年4月17日第6948号《工业登记法》持有工业登记证书的增值税纳税人交付的、专用于制造业的新机器和设备,以及向在2001年6月26日第4691号《技术开发区法》范围内的技术开发区和专业技术开发区、2008年2月28日第5746号《关于支持研究、开发和设计活动的法律》范围内的研发和设计中心、2014年7月3日第6550号《关于支持研究基础设施的法律》范围内的研究实验室从事研发、创新和设计活动者交付的、专用于该等活动的新机器和设备,在2022年12月31日之前免征增值税。

因在此范围内进行的交付而负担的税款,从应税交易计算的税额中抵扣。无法通过抵扣弥补的税款,依照本法第32条的规定,经在免税范围内进行交易的纳税人申请予以退还。

在免税范围内购置的机器和设备,自交付之日的次一日历年度开始时起三年内,被用于制造业或研发、创新和设计活动以外的用途或者被处置的,未按时征收的税款连同滞纳利息向买受人征收,并处以税收损失罚款。未按时征收的税款及税收罚款的时效,自需要核定税款或处以罚款的情形发生之日的次一日历年度开始时起算。

总统有权确定在免税范围内为用于制造业而交付的机器和设备,并有权将第一款规定的期限延长至多两年;财政部有权确定本条实施的程序和原则。

土耳其语原文

GEÇİCİ MADDE 39

(Ek: 21/3/2018-7103/31 md.)

17/4/1957 tarihli ve 6948 sayılı Sanayi Sicili Kanununa göre sanayi sicil belgesini haiz katma değer vergisi mükelleflerine münhasıran imalat sanayiinde kullanılmak üzere yapılan yeni makina ve teçhizat teslimleri ile 26/6/2001 tarihli ve 4691 sayılı Teknoloji Geliştirme Bölgeleri Kanunu kapsamındaki teknoloji geliştirme bölgesi ile ihtisas teknoloji geliştirme bölgesinde, 28/2/2008 tarihli ve 5746 sayılı Araştırma, Geliştirme ve Tasarım Faaliyetlerinin Desteklenmesi Hakkında Kanun kapsamındaki Ar-Ge ve tasarım merkezlerinde, 3/7/2014 tarihli ve 6550 sayılı Araştırma Altyapılarının Desteklenmesine Dair Kanun kapsamındaki araştırma laboratuvarlarında Ar-Ge, yenilik ve tasarım faaliyetlerinde bulunanlara, münhasıran bu faaliyetlerinde kullanılmak üzere yapılan yeni makina ve teçhizat teslimleri 31/12/2022 tarihine kadar katma değer vergisinden müstesnadır.

Bu kapsamda yapılan teslimler nedeniyle yüklenilen vergiler, vergiye tabi işlemler üzerinden hesaplanan vergiden indirilir. İndirim yoluyla telafi edilemeyen vergiler, bu Kanunun 32 nci maddesi hükmü uyarınca istisna kapsamında işlem yapan mükellefin talebi üzerine iade edilir.

İstisna kapsamında alınan makina ve teçhizatın, teslim tarihini takip eden takvim yılının başından itibaren üç yıl içinde; imalat sanayii veya Ar-Ge, yenilik ve tasarım faaliyetleri dışında kullanılması veya elden çıkarılması hallerinde, zamanında alınmayan vergi alıcıdan, vergi ziyaı cezası uygulanarak gecikme faizi ile birlikte tahsil edilir. Zamanında alınmayan vergiler ile vergi cezalarında zamanaşımı, verginin tarhını veya cezanın kesilmesini gerektiren durumun meydana geldiği tarihi takip eden takvim yılının başından itibaren başlar.

İmalat sanayiinde kullanılmak üzere istisna kapsamında teslim edilecek makina ve teçhizatı belirlemeye ve birinci fıkrada yer alan süreyi iki yıla kadar uzatmaya Cumhurbaşkanı, bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esasları belirlemeye Maliye Bakanlığı yetkilidir.

临时第40条

本条链接 ↗

增加:2019年1月18日,第7162号法律第6条

就2023年欧洲冠军联赛决赛而言,因该等比赛向欧洲足球协会联盟(UEFA)、参赛足球俱乐部以及负责组织工作的法人中在土耳其没有营业场所、法定所在地和经营中心者进行的货物交付和服务提供,以及其因该等比赛进行的货物交付和服务提供,免征增值税。

因本条规定的免税而负担的税款,从应税交易计算的税额中抵扣。无法通过抵扣弥补的税款,依照第32条的规定,经在免税范围内进行交易的纳税人申请,以现金或抵销方式予以退还。

国库和财政部有权确定免税及退税实施的程序和原则。

土耳其语原文

GEÇİCİ MADDE 40

(Ek:18/1/2019-7162/6 md.)

2023 UEFA Şampiyonlar Ligi Finali müsabakasına ilişkin olmak üzere Avrupa Futbol Federasyonları Birliği (UEFA), katılımcı futbol kulüpleri ve organizasyonda görevli tüzel kişilerden iş yeri, kanuni ve iş merkezi Türkiye’de bulunmayanlara, bu müsabakalar dolayısıyla yapılacak mal teslimleri ve hizmet ifaları ile bunların bu müsabakalar dolayısıyla yapacakları mal teslimleri ve hizmet ifaları katma değer vergisinden müstesnadır.

Bu maddede düzenlenen istisnalar dolayısıyla yüklenilen vergiler, vergiye tabi işlemler üzerinden hesaplanan vergilerden indirilir. İndirim yoluyla telafi edilemeyen vergiler ise 32 nci madde hükümleri uyarınca istisna kapsamında işlem yapan mükellefin talebi üzerine nakden veya mahsuben iade edilir.

Hazine ve Maliye Bakanlığı istisna ve iadenin uygulamasına ilişkin usul ve esasları belirlemeye yetkilidir.

临时第41条

本条链接 ↗

增加:2020年11月25日,第7257号法律第1条

2001年4月18日第4646号《天然气市场法》附加第1条范围内的转让,免征增值税。为在此范围内进行的交易而负担的税款,从因应税交易计算的税额中抵扣。无法通过抵扣弥补的税款不予退还。国库和财政部有权确定免税实施的程序和原则。

土耳其语原文

GEÇİCİ MADDE 41

(Ek:25/11/2020-7257/1 md.)

18/4/2001 tarihli ve 4646 sayılı Doğal Gaz Piyasası Kanununun ek 1 inci maddesi kapsamındaki devirler katma değer vergisinden müstesnadır. Bu kapsamda yapılan işlemler için yüklenilen vergiler, vergiye tabi işlemler nedeniyle hesaplanan vergiden indirilir. İndirim yoluyla giderilemeyen vergiler iade edilmez. Hazine ve Maliye Bakanlığı istisna uygulamasına ilişkin usul ve esasları belirlemeye yetkilidir.

临时第42条

本条链接 ↗

增加:2022年4月8日,第7394号法律第12条

经决定可依照2016年8月20日第6745号《关于按项目支持投资以及修改若干法律和法令的法律》第80条享受激励,并在此范围内于土耳其制造其为开发可完全消除产生温室效应的尾气排放的技术而专门在土耳其进行研发活动所开发的电动机动车辆的纳税人,向其提供的、为开发该等车辆并列入投资激励证书范围的工程服务,在2023年12月31日之前免征增值税。激励证书所涉投资未完成的,未按时征收的税款连同滞纳利息向买受人征收,并处以税收损失罚款。未按时征收的税款及税收罚款的时效,自需要核定税款或处以罚款的情形发生之日的次一日历年度开始时起算。

因在此范围内进行的服务而负担的税款,从应税交易计算的税额中抵扣。无法通过抵扣弥补的税款,依照本法第32条的规定,经在免税范围内进行交易的纳税人申请予以退还。

国库和财政部有权确定本条实施的程序和原则。

土耳其语原文

GEÇİCİ MADDE 42

(Ek:8/4/2022-7394/12 md.)

20/8/2016 tarihli ve 6745 sayılı Yatırımların Proje Bazında Desteklenmesi ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunun 80 inci maddesi kapsamında teşviklerden yararlanmasına karar verilen ve bu kapsamda sera etkisi yaratan egzoz gazı salınımını tamamen ortadan kaldıracak teknolojilerin geliştirilmesi için münhasıran Türkiye’de gerçekleştirdikleri Ar-Ge faaliyetleri sonucunda geliştirdikleri elektrik motorlu taşıt araçlarını Türkiye’de imal eden mükelleflere bu araçların geliştirilmesine yönelik verilen ve yatırım teşvik belgesi kapsamında yer alan mühendislik hizmetleri 31/12/2023 tarihine kadar katma değer vergisinden müstesnadır. Teşvik belgesine konu yatırımın tamamlanmaması halinde, zamanında alınmayan vergi alıcıdan, vergi ziyaı cezası uygulanarak gecikme faizi ile birlikte tahsil edilir. Zamanında alınmayan vergiler ile vergi cezalarında zamanaşımı, verginin tarhını veya cezanın kesilmesini gerektiren durumun meydana geldiği tarihi takip eden takvim yılının başından itibaren başlar.

Bu kapsamda yapılan hizmetler nedeniyle yüklenilen vergiler, vergiye tabi işlemler üzerinden hesaplanan vergiden indirilir. İndirim yoluyla telafi edilemeyen vergiler, bu Kanunun 32 nci maddesi hükmü uyarınca istisna kapsamında işlem yapan mükellefin talebi üzerine iade edilir.

Hazine ve Maliye Bakanlığı bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esasları belirlemeye yetkilidir.

临时第43条

本条链接 ↗

增加:2023年7月14日,第7456号法律第8条

对于本条生效之日前列入公司资产的不动产,适用设立本条的法律对本法第17条第(4)款第(r)项作出修改之前的规定。

土耳其语原文

GEÇİCİ MADDE 43

(Ek: 14/7/2023-7456/8 md.)

Bu maddenin yürürlük tarihinden önce kurumların aktifinde yer alan taşınmazlar için bu maddeyi ihdas eden Kanunla, bu Kanunun 17 nci maddesinin (4) numaralı fıkrasının (r) bendinde yapılan değişiklik öncesi hükümler uygulanır.

临时第44条

本条链接 ↗

增加:2023年7月14日,第7456号法律第9条

在因2023年2月6日发生的地震而被认定为影响一般生活的灾区的地方,依据与灾害和紧急事务管理局签订的协议,为建造将捐赠给灾民的住房而向具有公共机构性质的职业组织进行的交付和服务,在2024年12月31日之前免征增值税。

因在此范围内进行的交付和服务而负担的税款,从应税交易计算的税额中抵扣。无法通过抵扣弥补的税款,依照本法第32条的规定,经在免税范围内进行交易的纳税人申请予以退还。

总统有权将第一款规定的期限延长至多一年;国库和财政部有权界定属于免税范围的交付和服务,并确定有关免税和退税的程序和原则。

土耳其语原文

GEÇİCİ MADDE 44

(Ek: 14/7/2023-7456/9 md.)

6/2/2023 tarihinde meydana gelen depremler nedeniyle genel hayata etkili afet bölgesi olarak kabul edilen yerlerde, Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı ile imzalanan protokol kapsamında afetzedelere bağışlanacak konutların inşası dolayısıyla kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarına yapılan teslim ve hizmetler, 31/12/2024 tarihine kadar katma değer vergisinden müstesnadır.

Bu kapsamda yapılan teslim ve hizmetler nedeniyle yüklenilen vergiler, vergiye tabi işlemler üzerinden hesaplanan vergiden indirilir. İndirim yoluyla telafi edilemeyen vergiler bu Kanunun 32 nci maddesi hükmü uyarınca istisna kapsamında işlem yapan mükellefin talebi üzerine iade edilir.

Birinci fıkrada yer alan süreyi bir yıla kadar uzatmaya Cumhurbaşkanı; istisna kapsamına girecek teslim ve hizmetleri tanımlamaya, istisna ve iadeye ilişkin usul ve esasları belirlemeye Hazine ve Maliye Bakanlığı yetkilidir.

临时第45条

本条链接 ↗

增加:2024年7月28日,第7524号法律第23条

在因2023年2月6日发生的地震而被认定为影响一般生活的灾区的地方,依据一般预算公共行政机关与外国国家机构和组织之间签订的协议,为捐赠给一般预算公共行政机关,就住房、工作场所、学校、学生宿舍、医院、宗教场所、文化艺术中心、图书馆等不动产的建造自2024年1月1日起向外国国家机构和组织进行的交付和服务,以及依据一般预算公共行政机关与外国国家机构和组织之间签订的协议,将在该等地方捐赠给一般预算公共行政机关的住房向外国国家机构和组织的交付,在2028年12月31日之前免征增值税。

因在此范围内进行的交付和服务而负担的税款,从应税交易计算的税额中抵扣。无法通过抵扣弥补的税款,依照本法第32条的规定,经在免税范围内进行交易的纳税人申请予以退还。

国库和财政部有权确定本条实施的程序和原则。

土耳其语原文

GEÇİCİ MADDE 45

(Ek:28/7/2024-7524/23 md.)

6/2/2023 tarihinde meydana gelen depremler nedeniyle genel hayata etkili afet bölgesi olarak kabul edilen yerlerde, genel bütçeli kamu idareleri ile yabancı devlet kurum ve kuruluşları arasında imzalanan protokol kapsamında genel bütçeli kamu idarelerine bağışlanmak üzere, konut, iş yeri, okul, öğrenci yurdu, hastane, ibadethane, kültür ve sanat merkezi, kütüphane gibi taşınmazların inşasına ilişkin yabancı devlet kurum ve kuruluşlarına 1/1/2024 tarihinden itibaren yapılan teslim ve hizmetler ile bu yerlerde genel bütçeli kamu idareleri ile yabancı devlet kurum ve kuruluşları arasında imzalanan protokol kapsamında genel bütçeli kamu idarelerine bağışlanacak konutların yabancı devlet kurum ve kuruluşlarına teslimi 31/12/2028 tarihine kadar katma değer vergisinden müstesnadır.

Bu kapsamda yapılan teslim ve hizmetler nedeniyle yüklenilen vergiler, vergiye tabi işlemler üzerinden hesaplanan vergiden indirilir. İndirim yoluyla telafi edilemeyen vergiler bu Kanunun 32 nci maddesi hükmü uyarınca istisna kapsamında işlem yapan mükellefin talebi üzerine iade edilir.

Hazine ve Maliye Bakanlığı bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esasları belirlemeye yetkilidir.

临时第46条

本条链接 ↗

增加:2025年12月4日,第7566号法律第15条

就2026年欧洲联赛决赛、2027年欧洲协会联赛决赛以及2032年欧洲足球锦标赛的组织而言,因该等比赛和组织向欧洲足球协会联盟(UEFA)、参赛球队以及负责组织工作的法人中在土耳其没有营业场所、法定所在地和经营中心者进行的货物交付和服务提供,以及其因该等比赛和组织进行的货物交付和服务提供,免征增值税。

因本条规定的免税而负担的税款,从应税交易计算的税额中抵扣。无法通过抵扣弥补的税款,依照第32条的规定,经在免税范围内进行交易的纳税人申请,以现金或抵销方式予以退还。

国库和财政部有权确定免税及退税实施的程序和原则。

土耳其语原文

GEÇİCİ MADDE 46

(Ek:4/12/2025-7566/15 md.)

2026 UEFA Avrupa Ligi Finali ve 2027 UEFA Konferans Ligi Finali müsabakaları ile 2032 UEFA Avrupa Futbol Şampiyonası organizasyonuna ilişkin olmak üzere Avrupa Futbol Federasyonları Birliği (UEFA), katılımcı takımlar ve organizasyonda görevli tüzel kişilerden iş yeri, kanuni ve iş merkezi Türkiye’de bulunmayanlara, bu müsabakalar ve organizasyon dolayısıyla yapılacak mal teslimleri ve hizmet ifaları ile bunların bu müsabakalar ve organizasyon dolayısıyla yapacakları mal teslimleri ve hizmet ifaları katma değer vergisinden müstesnadır.

Bu maddede düzenlenen istisnalar dolayısıyla yüklenilen vergiler, vergiye tabi işlemler üzerinden hesaplanan vergilerden indirilir. İndirim yoluyla telafi edilemeyen vergiler ise 32 nci madde hükümleri uyarınca istisna kapsamında işlem yapan mükellefin talebi üzerine nakden veya mahsuben iade edilir.

Hazine ve Maliye Bakanlığı istisna ve iadenin uygulamasına ilişkin usul ve esasları belirlemeye yetkilidir.

临时第47条

本条链接 ↗

增加:2026年7月24日,第7590号法律第9条

(1) 在2045年12月31日之前适用:为在核电站从事电力生产活动而取得预许可证和/或许可证的纳税人,在其投资激励证书范围内,因与核电站投资有关的建筑工程自本条生效之日起负担的、按日历年度的六个月期间无法通过抵扣弥补的增值税,在六个月期间之后一年内提出申请的,退还给纳税人。

(2) 在2045年12月31日之前适用:为在核电站从事电力生产活动而取得预许可证和/或许可证的纳税人,在其投资激励证书范围内,就核电站投资进行的机器和设备交付,免征增值税。因在此范围内进行的交付而负担的税款,从应税交易计算的税额中抵扣。无法通过抵扣弥补的税款,依照第32条的规定,经在免税范围内进行交易的纳税人申请予以退还。

(3) 投资未完成的,依照本条未按时征收或者已退还的税款,连同滞纳利息向投资者征收,并处以税收损失罚款。该等税款及税收罚款的时效,自需要核定税款或处以罚款的情形发生之日的次一日历年度开始时起算。

(4) 总统有权将第一款和第二款规定的期限延长至2050年12月31日;国库和财政部有权确定本条实施的程序和原则。

生效:

土耳其语原文

GEÇİCİ MADDE 47

(Ek:24/7/2026-7590/9 md.)

(1) 31/12/2045 tarihine kadar uygulanmak üzere, nükleer enerji santrallerinde elektrik enerjisi üretimi faaliyetinde bulunmak için önlisans ve/veya lisans alan mükelleflerin yatırım teşvik belgeleri kapsamında nükleer enerji santralleri yatırımlarına ilişkin inşaat işleri nedeniyle bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren yüklenilen ve takvim yılının altı aylık dönemleri itibarıyla indirim yoluyla telafi edilemeyen katma değer vergisi, altı aylık dönemleri izleyen bir yıl içinde talep edilmesi halinde mükellefe iade edilir.

(2) 31/12/2045 tarihine kadar uygulanmak üzere, nükleer enerji santrallerinde elektrik enerjisi üretimi faaliyetinde bulunmak için önlisans ve/veya lisans alan mükelleflerin yatırım teşvik belgeleri kapsamında nükleer enerji santralleri yatırımlarına ilişkin yapılacak makine ve teçhizat teslimleri katma değer vergisinden müstesnadır. Bu kapsamda yapılan teslimler nedeniyle yüklenilen vergiler, vergiye tabi işlemler üzerinden hesaplanan vergiden indirilir. İndirim yoluyla telafi edilemeyen vergiler, 32 nci madde hükmü uyarınca istisna kapsamında işlem yapan mükellefin talebi üzerine iade edilir.

(3) Yatırımın tamamlanmaması halinde, bu madde kapsamında zamanında alınmayan veya iade edilen vergiler yatırımcıdan, vergi ziyaı cezası uygulanarak gecikme faizi ile birlikte tahsil edilir. Bu vergiler ile vergi cezalarında zamanaşımı, verginin tarhını veya cezanın kesilmesini gerektiren durumun meydana geldiği tarihi takip eden takvim yılının başından itibaren başlar.

(4) Cumhurbaşkanı birinci ve ikinci fıkrada yer alan süreleri 31/12/2050 tarihine kadar uzatmaya; Hazine ve Maliye Bakanlığı bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esasları belirlemeye yetkilidir.

Yürürlük:

本法中授权部长会议以及财政和海关部的规定自公布之日起生效,其他规定自1985年1月1日起生效。

执行:

土耳其语原文

MADDE 62

Bu Kanunun Bakanlar Kurulu ile Maliye ve Gümrük Bakanlığına yetki veren hükümleri yayımı tarihinde, diğer hükümleri 1/1/1985 tarihinde yürürlüğe girer.

Yürütme:

本法的规定由部长会议执行。

未能纳入1984年10月25日

第3065号主法的规定:

1 – 1984年12月6日第3099号法律的临时条款:

临时条款 – 《增值税法》第17条第3款第(c)项的规定于1985年12月31日失效,第4款第(ı)项的规定于1988年12月31日失效。

2 – 1986年6月3日第3297号法律的临时条款:

土耳其语原文

MADDE 63

Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

25/10/1984 TARİHLİ VE 3065 SAYILI ANA KANUNA

İŞLENEMEYEN HÜKÜMLER:

1 – 6/12/1984 tarihli ve 3099 Sayılı Kanunun geçici maddesi:

Geçici Madde – Katma Değer Vergisi Kanununun 17 nci maddesinin 3 üncü fıkrasının © bendi hükmü 31/12/1985’te, 4 üncü fıkrasının (ı) bendi hükmü 31/12/1988 de yürürlükten kalkar.

2 – 3/6/1986 tarihli ve 3297 sayılı Kanunun geçici maddeleri :

临时第1条 (2)

本条链接 ↗

对于1985年1月1日之后取得的应计提折旧的经济资产所涉增值税中,至本法生效之日仍未能抵扣的部分,依照本法处理。

土耳其语原文

GEÇİCİ MADDE 1 (2)

1/1/1985 tarihinden sonra iktisap edilen amortismana tabi iktisadi kıymetlere ait katma değer vergisinden, bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihe kadar indirilemeyen kısım hakkında bu Kanuna göre işlem yapılacaktır.

临时第2条 (2)

本条链接 ↗

依照经第3099号法律第1条修改的第3065号《增值税法》第17条第3款第(b)项已经开始并在1987年1月1日之后仍在进行的交易,在其完结之前,对该等交易适用原规定。

3 – 1987年6月19日第3393号法律临时第1条:

土耳其语原文

GEÇİCİ MADDE 2 (2)

3065 sayılı Katma Değer Vergisi Kanununun 3099 sayılı Kanunun 1 inci maddesiyle değişik 17 nci maddesinin 3 üncü fıkrasının (b) bendine göre başlanmış olup, 1/1/1987 tarihinden sonra da devam etmekte olan işlemler sonuçlanıncaya kadar bu işlemler hakkında eski hükümler uygulanır.

3 – 19/6/1987 tarihli ve 3393 sayılı Kanunun geçici 1 inci maddesi:

临时第1条 (3)

本条链接 ↗

本法生效之日前,在实行车牌限额的省份由经部长会议决定授权的交通委员会进行的商业车牌销售,以及从该等销售所得款项中分配给商业车牌车辆所有人的金额,亦适用本法的规定。

4 – 1988年12月3日第3505号法律的临时条款:

土耳其语原文

GEÇİCİ MADDE 1 (3)

Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce plaka tahdidi uygulanan illerde Bakanlar Kurulu Kararı ile yetkili kılınan trafik komisyonları tarafından yapılan ticari plaka satışları ile bu satışlardan elde edilen paralardan ticari plakalı taşıt sahiplerine dağıtılan miktarlar hakkında da bu Kanun hükümleri uygulanır.

4 – 3/12/1988 tarihli ve 3505 sayılı Kanunun geçici maddeleri:

临时第1条 (4)

本条链接 ↗

截至本法生效之日(含当日),按每一税种、纳税期间和税务局计算金额不超过500,000里拉、已到期但未缴纳的税款,以及截至该日已发生争议或者提起诉讼的期限尚未届满且金额不超过500,000里拉的税款,以不提出争议、放弃已提出的争议为条件,加计30%于1988年12月31日结束前缴纳的,免于征收与所缴税款相应的滞纳加价、滞纳利息和税收罚款。

本法生效之日前,按每一税种、纳税期间和税务局计算本金已部分或全部缴纳的税款所涉、按每一税种计算金额不超过500,000里拉的滞纳加价、滞纳利息和税收罚款,其30%于1988年12月31日结束前缴纳的,免于征收其余的70%。

本条实施的程序和原则由财政和海关部确定。

各类法规对第3065号法律若干条款中的税率和金额所作修改

一览表

作出修改的

法令/公告

刊载的《官方公报》

被修改条款编号

日期

编号

日期

编号

24/12/1984

84/8887

28/12/1984

18619

28

24/12/1984

84/8888

28/12/1984

18619

60

24/12/1984

84/8889

28/12/1984

18619

14

3/1/1985

85/8924

5/1/1985

18626

28

13/2/1985

85/9114

21/2/1985

18673

28

4/3/1985

85/9204

9/3/1985

18689

60

24/6/1985

85/9598

28/6/1985

18795

28

14/8/1985

85/9771

25/8/1985

18853

28

29/4/1986

86/10626

6/5/1986

19099

28

22/8/1986

86/10925

24/8/1986

19201

28

24/11/1986

86/11217

29/11/1986

19296 重复版

28

5/2/1987

87/114821

7/2/1987

19375

28

1/9/1987

87/12068

16/9/1987

19854 重复版

28

30/12/1987

87/12469

31/12/1987

19576

28

25/6/1988

88/13036

26/6/1988

19681 重复版

28

13/10/1988

88/13383

15/10/1988

19960

28

22/12/1988

88/13601

30/12/1988

20035

28

23/6/1989

89/14255

2/7/1989

20213

28

27/12/1989

89/14916

30/12/1989

20388

28

28/7/1991

91/2031

1/8/1991

20947

28

12/8/1991

91/2069

16/8/1991

20962

28

27/12/1991

91/2545

1/12/1991

21098

28

17/5/1991

91/1855

31/5/1991

20887

28

10/2/1992

92/2692

29/2/1992

21157

28

17/9/1992

92/35051

2/11/1992

21403

28

22/12/1992

92/3896

31/12/1992

21452

28

13/5/1993

93/4406

6/5/1993

21583

28

27/10/1993

93/4932

30/10/1993

21743

28

11/3/1994

94/5350

5/4/1994

21896

28

4/4/1994

94/5454

13/4/1994

21904

28

24/6/1994

94/5730

27/6/1994

21973 重复版

28

26/12/1994

94/6432

1/2/1995

22189

60

12/1/1995

95/6431

6/2/1995

22194

28

4/8/1995

95/71763

1/8/1995

22390

28

20/7/1995

95/71393

1/8/1995

22390

60

21/12/1995

95/7612

30/12/1995

22509

28

21/12/1995

95/7613

30/12/1995

22509

60

27/12/1997

97/10465

2/1/1998

23218

28

3/4/1998

8/10884

16/4/1998

23315

28

23/6/1998

8/11328

9/7/1998

23397

28

10/8/1998

98/11467

13/8/1998

23432 重复版

28

1/3/1999

99/12519

23/3/1999

23648

28

27/11/1999

99/13648

2/12/1999

23894 重复版

28

27/11/1999

99/13649

2/12/1999

23894 重复版

60

公告

73

21/1/2000

23940

28

12/9/2000

2000/1221

22/9/2000

24178

28

30/11/2000

2000/1693

11/12/2000

24257

28

7/5/2001

2001/2344

10/5/2001

24398

28

30/7/2001

2001/2789

2/8/2001

24481

28

17/7/2002

2002/4480

30/7/2002

24831

28

25/4/2003

2003/5557

22/5/2003

25115

28

27/12/2004

2004/8301

29/12/2004

25685

28

24/12/2007

2007/13033

30/12/2007

26742

28

13/3/2009

2009/14802

16/3/2009

27171

28

25/3/2009

2009/14812

29/3/2009

27184

28

6/4/2009

2009/14881

14/4/2009

27200

28

12/6/2009

2009/15081

16/6/2009

27260 重复版

28

19/8/2009

2009/15315

22/8/2009

27327

28

27/8/2012

2012/3594

12/9/2012

28409

28

31/1/2017

2017/9759

3/2/2017

29968

28, 29

土耳其语原文

GEÇİCİ MADDE 1 (4)

Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihe kadar (bu tarih dahil) her bir vergi türü, vergilendirme dönemi ve vergi dairesi itibariyle miktarı 500.000 lirayı aşmayan ve vadesi geldiği halde ödenmemiş olan vergiler ile bu tarih itibariyle ihtilaflı hale getirilmiş ya da dava açma süresi henüz geçmemiş olan ve miktarı 500.000 lirayı aşmayan vergilerin % 30 fazlasıyla ve ihtilaf yaratmamak, yaratılmış ihtilaftan vazgeçmek kaydıyla 31.12.1988 tarihi sonuna kadar ödenmesi halinde, ödenen bu vergilere isabet eden gecikme zammı, gecikme faizi ve vergi cezalarının tahsilinden vazgeçilir.

Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce her bir vergi türü, vergilendirme dönemi ve vergi dairesi itibariyle asılları kısmen veya tamamen ödenmiş bulunan vergilere ait olan ve her vergi türü itibariyle miktarı 500.000 lirayı aşmayan gecikme zammı, gecikme faizi ve vergi cezalarının % 30’unun 31.12.1988 tarihi sonuna kadar ödenmesi halinde, kalan % 70’inin tahsilinden vazgeçilir.

Bu maddenin uygulanmasına ait usul ve esaslar Maliye ve Gümrük Bakanlığınca belirlenir.

3065 SAYILI KANUNUN ÇEŞİTLİ MADDELERİNDEKİ ORAN VE MİKTARLARDA ÇEŞİTLİ MEVZUAT İLE YAPILAN

DEĞİŞİKLİKLER TABLOSU

Değişiklik Yapan

Kararnamenin/Tebliğin

Yayımlandığı Resmî Gazetenin

Değişiklik Gören Madde Numarası

Tarihi

Numarası

Tarihi

Numarası

24/12/1984

84/8887

28/12/1984

18619

28

24/12/1984

84/8888

28/12/1984

18619

60

24/12/1984

84/8889

28/12/1984

18619

14

3/1/1985

85/8924

5/1/1985

18626

28

13/2/1985

85/9114

21/2/1985

18673

28

4/3/1985

85/9204

9/3/1985

18689

60

24/6/1985

85/9598

28/6/1985

18795

28

14/8/1985

85/9771

25/8/1985

18853

28

29/4/1986

86/10626

6/5/1986

19099

28

22/8/1986

86/10925

24/8/1986

19201

28

24/11/1986

86/11217

29/11/1986

19296 Mükerrer

28

5/2/1987

87/114821

7/2/1987

19375

28

1/9/1987

87/12068

16/9/1987

19854 Mükerrer

28

30/12/1987

87/12469

31/12/1987

19576

28

25/6/1988

88/13036

26/6/1988

19681 Mükerrer

28

13/10/1988

88/13383

15/10/1988

19960

28

22/12/1988

88/13601

30/12/1988

20035

28

23/6/1989

89/14255

2/7/1989

20213

28

27/12/1989

89/14916

30/12/1989

20388

28

28/7/1991

91/2031

1/8/1991

20947

28

12/8/1991

91/2069

16/8/1991

20962

28

27/12/1991

91/2545

1/12/1991

21098

28

17/5/1991

91/1855

31/5/1991

20887

28

10/2/1992

92/2692

29/2/1992

21157

28

17/9/1992

92/35051

2/11/1992

21403

28

22/12/1992

92/3896

31/12/1992

21452

28

13/5/1993

93/4406

6/5/1993

21583

28

27/10/1993

93/4932

30/10/1993

21743

28

11/3/1994

94/5350

5/4/1994

21896

28

4/4/1994

94/5454

13/4/1994

21904

28

24/6/1994

94/5730

27/6/1994

21973 Mükerrer

28

26/12/1994

94/6432

1/2/1995

22189

60

12/1/1995

95/6431

6/2/1995

22194

28

4/8/1995

95/71763

1/8/1995

22390

28

20/7/1995

95/71393

1/8/1995

22390

60

21/12/1995

95/7612

30/12/1995

22509

28

21/12/1995

95/7613

30/12/1995

22509

60

27/12/1997

97/10465

2/1/1998

23218

28

3/4/1998

8/10884

16/4/1998

23315

28

23/6/1998

8/11328

9/7/1998

23397

28

10/8/1998

98/11467

13/8/1998

23432 Mükerrer

28

1/3/1999

99/12519

23/3/1999

23648

28

27/11/1999

99/13648

2/12/1999

23894 Mükerrer

28

27/11/1999

99/13649

2/12/1999

23894 Mükerrer

60

Tebliğ

73

21/1/2000

23940

28

12/9/2000

2000/1221

22/9/2000

24178

28

30/11/2000

2000/1693

11/12/2000

24257

28

7/5/2001

2001/2344

10/5/2001

24398

28

30/7/2001

2001/2789

2/8/2001

24481

28

17/7/2002

2002/4480

30/7/2002

24831

28

25/4/2003

2003/5557

22/5/2003

25115

28

27/12/2004

2004/8301

29/12/2004

25685

28

24/12/2007

2007/13033

30/12/2007

26742

28

13/3/2009

2009/14802

16/3/2009

27171

28

25/3/2009

2009/14812

29/3/2009

27184

28

6/4/2009

2009/14881

14/4/2009

27200

28

12/6/2009

2009/15081

16/6/2009

27260 Mükerrer

28

19/8/2009

2009/15315

22/8/2009

27327

28

27/8/2012

2012/3594

12/9/2012

28409

28

31/1/2017

2017/9759

3/2/2017

29968

28, 29

没有与搜索内容匹配的条文。

非官方译本,仅供参考。以《官方公报》刊载的土耳其语文本为唯一权威版本。本页不构成法律意见。